• 0

vraag omzetbelasting

Hallo,

 

Ik ben van plan om te gaan starten als ondernemer. Maar ik heb een paar punten waar ik nog niet zeker van ben. Ik zou het op prijs stellen als iemand die hier wat meer van weet mij advies zou kunnen geven.

 

Stel, ik huur voor 500 euro adverteerruimte en een contactsysteem voor relatiebemiddeling van een bedrijf en ik haal 2000 euro omzet per maand. Van deze 2000 wordt de 500 afgetrokken en dus zou ik 1500 euro overhouden per maand.

 

Waarover zou ik dan omzetbelasting moeten betalen? Op de 2000 omzet, of op de 1500 die ik per maand verdien? (dit natuurlijk voor 3 maanden)

 

Excuses indien de vraag niet goed geformuleerd is of rare dingen bevat, maar ik heb hier zelf weinig tot geen verstand van.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat is een echter beginnersvraag. Maar die moeten er natuurlijk ook zijn.

 

Wat jij factureert moet je afdragen.

 

Wat aan jou wordt gefactureerd, mag je daarvan aftrekken.

 

Het restant BTW moet je betalen of krijg je terug.

 

Daarnaast zijn er nog wat lastige regelingen, maar daar zou ik hier maar eens voor rondkijken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Dus als ik het goed begrepen heb, betaal ik in het voorbeeld dat ik in mijn vorige post gaf dus btw over de 2000 - 500 dus over 1500 euro? Het bedrag waarover omzetbelasting over wordt gerekend is dus 1500 als ik het goed begrijp?

 

Excuses voor mijn beginnersvragen.

Link naar reactie
  • 0

Omzetbelasting bereken je over je omzet.

 

Dus als jij € 2000 omzet hebt, zet je € 2380 op je factuur

De factuur ziet er dan zo uit:

 

Geleverde dienst.....€...2000

BTW...........................€.....380

Te betalen.................€..2380

 

Deze 380 euro aan BTW moet jij dan weer afdragen aan de belastingdienst (geen rekening gehouden met de KOR of voorbelasting).

 

Als je maar 2000 euro op de factuur zet moet je uit de 2000 de BTW halen, en hou jij dus netto minder over.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Dus als ik het goed begrepen heb, betaal ik in het voorbeeld dat ik in mijn vorige post gaf dus btw over de 2000 - 500 dus over 1500 euro? Het bedrag waarover omzetbelasting over wordt gerekend is dus 1500 als ik het goed begrijp?

 

Excuses voor mijn beginnersvragen.

 

 

Zoals pj al zei je trekt je betaalde btw af van de ontvangen btw en het verschil daarover moet je dus afdragen.

 

dus stel voor je ontvangt over die 2000 euro btw is dan dus 380

 

Over die 500 heb je dus btw betaald is dus 95 euro

 

380-95=285 euro te betalen.

 

 

Hoop dat ik het ook goed heb ,,,ben ook nog niet zo heel lang bezig namelijk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.