• 0

Vraag over een tegenboeking in een Rekening Courant

Goedenmorgen,

 

Hopenlijk kunnen jullie mij helpen, ik breek hier al een week mijn hoofd over en van het boekhoudkantoor krijg ik geen duidelijk antwoord ???

 

Ik moet een boeking doen in een rekening courant. Dit is een r.c. van een onderdeel van ons bedrijf. Het is dus een interne boeking en mag niet in de kosten/opbrengsten worden verwerkt dus alleen op de balans.

 

Het is dus geld wat wij intern reserveren voor een onderdeel van ons bedrijf wat geld mag uitgeven. Ik heb een balansrekening aangemaakt die Rekening Courant bedrijfsonderdeel heet. Hierop moet ik credit een bedrag boeken.

 

Maar.... het grote probleem waar ik tegenaanloop is waar ik dit tegen op moet boeken.

 

Het moet dus in memoriaal zijn:

 

Rekening Courant credit 900 euro

 

Tegenrekening debet 900 euro.

 

De tegenrekening moet dus een balansrekening zijn, omdat ik de gemaakte kosten al via de crediteuren in de kostenrekening heb geboekt.

 

Ik denk zelf dat het een tussenrekening Werkelijke kosten bedrijfsonderdeel moet zijn, maar zie ik dit nu goed?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een journaalpost bedenken hoeft niet zo moeilijk te zijn maar je uitleg is dat niet.

 

Is het bedrijfsonderdeel een aparte bv / rechtsvorm of is het onderdeel van dezelfde bv / rechtsvorm. Voor een afdeling in dezelfde rechtsvorm kun je geen rc verhouding maken. Verder heb je het enerzijds over reserveren van geld en anderzijds dat het geld al via crediteuren is uitgegeven. Ook heb je het over crediteren van de rc op de balans terwijl als jij geld leent aan een andere entitiet dan moet de rc juist debet staan. Ik begrijp ook niet zo goed wat een rekening "Werkelijke kosten" op een balans doet.

 

Dus kun je de volgende vragen beantwoorden.

- Is het bedrijfsonderdeel een aparte entiteit (bijv een BV of een VOF) of is het onderdeel van dezelfde entitiet waar je de boeking wilt maken.

- Wat is het doel van de boeking, welk inzicht wil je ermee verkrijgen

- Wat is het doel van de rekening werkelijke kosten op de balans (waar gebruik je die normaal voor)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

 

Het bedrijfsonderdeel is onderdeel van het bedrijf, dus geen aparte bv of vof. Ik heb de boekhouding overgenomen van iemand die voor een boekhoudkantoor werkt en hij had een rekening courant aangemaakt en in de boekhouding van vorig jaar kan ik zien dat hij daar boekingen in gedaan heeft. Vandaar dat ik er van uit ging dat het zo hoorde (heb hier eerlijk gezegd niet zo veel ervaring mee...)

 

Het is een afdeling van ons bedrijf welke commerciele doelstellingen nastreeft (business club) zij zijn niet in dienst van ons bedrijf, maar mogen geld van ons uitgeven voor commerciele doeleinden. Ze vragen ook financiele bijdragen aan mensen die aan die activiteiten meenemen. Ik houd e.e.a. bij in een excelspreadsheet, dus de noodzaak van verwerking in de boekhouding zie ik verder ook niet zo.

 

Kosten die zij maken boek ik op een kostenrekening Business Club. De ontvangen bedragen boek ik op een omzetrekening Business Club.

 

Naar ik jouw antwoord goed begrijp is dit dus voldoende?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk inderdaad dat als jij een kostenrekening en omzetrekening Business club gebruikt dat dat prima is als je verder de details bijhoud in Excel.

 

Het lijkt erop dat de vorige boekhouder, wat extra boekingen gebruikte om bepaalde inzichten te krijgen voor rapportage. Als "vak idioot" doe ik dat ook wel eens in boekhoudingen extra management informatie / rapportages uit het financieel systeem te kunnen draaien.

 

Zorg gewoon dat uit je excelsheet duidelijk blijkt waar de omzet vandaan komt en waar de kosten voor zijn gemaakt. en dat deze beide aansluiten op de saldi op je kosten en omzetrekening.

 

Als er meer inzicht gewenst is kun eventueel meerdere omzet en kostenrekeningen maken voor de business club. bijv.

 

Omzet Business club - Contributie en sponsors

Omzet Busines club - Evenementen

 

Kosten Business club - Kosten Evenementorganisatie

Kosten Business club - PR en representatie

Kosten Business club - overige kosten

 

 

Dit is zomaar even een globale opzet als je meer inzicht zou willen als de bedragen groter worden maar 1 omzet en kosten rekening kan ook prima voldoen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.