• 0

(groot-)aandeelhouder stapt op, wat zijn de risico's?

Worst case scenario:

 

een (groot-)aandeelhouder stapt op in BV, kan hij dan direct geld voor aandelen eisen tegen marktwaarde?

 

Ben benieuwd naar de risico's aangezien ik een aantal horrorverhalen heb gelezen op HL.

Ben nu statuten aan t lezen, een directie-overeenkomst ontbreekt.

 

Ook een punt wat ik me afvraag wat DGA's kunnen bewerkstelligen wanneer ze geen geldig arbeidscontract hebben voor het werk wat ze doen. Als er onenigheid bestaat sta je als andere DGA in principe erg zwak lijkt me.

 

Jullie expertise wordt wederom gewaardeerd!

 

Groet,

Laurens.

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet niet precies van waaruit je dit beredeneerd maar je kan goede voorwaarden over het aanbieden van aandelen opnemen in statuten of overeenkomsten. Denk bijvoorbeeld aan: Als een aandeelhouder vertrekt biedt hij eerst de aandelen ter koop exclusief aan de andere aandeelhouders aan, gewaardeerd op basis van de xxx waardebepalingsmethode. Bij geen overeenstemming mogen de aandelen aan derden aangeboden worden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Laurens

 

Op HL staan ook veel verhalen over de te volgen regels.

 

Vaak geldt er een aanbiedingsplicht gevolgd door onderhandelingen over de koopsom. Dat is echt niet per se de marktwaarde en al evenmin is dit direct opeisbaar. Partijen komen daar onderling uit of anders via mediation of de rechter.

 

Wel of geen arbeidsovereenkomst lijkt me niet relevant hierin. Of doel je nu ergens anders op?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wel of geen arbeidsovereenkomst lijkt me niet relevant hierin. Of doel je nu ergens anders op?

 

groet

Joost

 

Hoi Joost,

 

Ja inderdaad, dit is een ander verhaal, meer als DGA als stille aandeelhouder aanblijft maar zijn werkzaamheden staakt of verzaakt.

 

Dank,

Laurens.

 

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0

Veelal is er een managementovereenkomst die ontbonden kan worden. Als die er is en er is een aandeelhoudersovereenkomst dan zal in die laatste vaak staan dat in dit geval de DGA zijn aandelen aan moet bieden aan de anderen.

 

Zonder vergoeding?

 

Zo zeg dat is niet mis.

Waarschijnlijk echter geen sprake van aandeelhoudersovereenkomst (behalve de statuten van de oprichtingsakte)

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.