• 0

Investeringsaftrek en boekwinst op een zeer zuinige auto

Voor mijn eenmanszaak wil ik binnenkort een zeer zuinige auto aanschaffen. Een van de voordelen van een zeer zuinige auto (in mijn geval een diesel met minder dan 95 g CO2 uitstoot) is dat je voor de benodigde investering de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kan aftrekken. Daarover gaat ook mijn vraag.

 

De beoogde auto kost € 15.000 excl BTW.

Ik wil de auto in 4 jaar afschrijven met een restwaarde van 40%.

De jaarlijkste afschrijving is dan € 2250. Dit is hoger dan het minimum van € 2200 om gebruik te maken van de KIA.

Stel dat na 4 jaar de auto nog 50% (€ 7500) ipv 40% waard blijkt te zijn, dan zou de jaarlijkse afschrijving lager uitvallen, namelijk € 1875. Als ik geen andere investeringen heb voor de KIA, moet ik die KIA dan terugbetalen, aangezien het minimum van € 2200 niet bereikt wordt?

Ik begrijp dat ik over de boekwinst van € 1500 (verkoopwaarde na 4 jaar - boekwaarde) inkomstenbelasting moet betalen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je Louis! Dat is duidelijk. De KIA geldt dus voor de investering, niet voor de afschrijving. Eigenlijk heel logisch!

Als je de auto na 5 jaar afschrijven verkoopt aan jezelf of een ander, hoef je dan enkel het verschil in BTW (over de verkoopwaarde) en de inkomstenbelasting (over de eventuele boekwinst) aan de belastingdienst af te dragen?

Link naar reactie
  • 0

Als je een bedrijfsmiddel binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar van aanschaf weer verkoopt (of naar privé overbrengt), dan moet je "desinvesteringsbijtelling" toepassen, d.w.z. de bij aanschaf verkregen investeringsaftrek weer gedeeltelijk bij je winst optellen. (Hetzelfde percentage als ooit gekregen, over de verkoopwaarde ex BTW).

Bij verkoop/overbrenging naar privé dient inderdaad BTW afgedragen te worden, en de behaalde boekwinst wordt opgeteld bij je jaarwinst, tenzij je een herinvesteringsreserve zou vormen voor die boekwinst.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Meer bronnen geraadpleegd, maar wat mij niet duidelijk wordt:

Kan KIA ook worden toegepast bij aanschaf van een gebruikte Zeer zuinig auto? (in 2011)

Kan iemand hier uitsluitsel over geven, bij voorkeur met een link naar de belastingdienst site?

 

Alvast bedankt!

Ik zat aan het begin van het jaar met dezelfde vraag. Ik kon er niks over terugvinden op de site van de BD, maar bij de belastingtelefoon vertelden ze me dat KIA gewoon van toepassing is bij 2ehands auto's.

Link naar reactie
  • 0

maar bij de belastingtelefoon vertelden ze me dat KIA gewoon van toepassing is bij 2ehands auto's.

 

Gaven ze daar zowaar een keer het juiste advies ;D

 

@jheuvel: hier volgen de relevante wetteksten:

 

Artikel 3.41 IB2001. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

 

1. Indien in een kalenderjaar wordt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen, en de belastingplichtige daarvoor bij de aangifte kiest, wordt een op de voet van het tweede lid berekende kleinschaligheidsinvesteringsaftrek ten laste gebracht van de winst over dat jaar.

 

note dat het woord nieuw niet voorkomt in de wettekst.

 

vervolgens worden personenauto's uitgesloten van aftrek:

 

Artikel 3.45. Uitgesloten bedrijfsmiddelen voor investeringsaftrek

 

1. Voor de investeringsaftrek behoren niet tot de bedrijfsmiddelen:

 

e. personenauto's als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, die niet zijn bestemd voor het beroepsvervoer over de weg;

 

En worden zeer zuinige auto's weer toegelaten tot de aftrek:

 

Zelfde artikel lid 2. Voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek:

 

b. is het eerste lid, onderdeel e, niet van toepassing met betrekking tot auto’s die voldoen aan de eisen omtrent CO2-uitstoot, bedoeld in artikel 3.20, tweede lid, onderdeel a, onderscheidenlijk derde lid, onderdeel a, of tweede volzin.

 

De eis nieuw is nergens opgenomen. Dit in tegenstelling tot bijv. de milieu investeringsaftrek

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost en lvl, hartelijk bedankt voor jullie reactie!

 

Ik heb nog wat zitten rekenen, en een nieuwe lijkt ineens veel interessanter.

@Joost, klopt dan onderstaande redenering? (in geval van een als "Zeer zuinig" bestempelde Toyota Prius)

 

Als ik dit jaar nog een gebruikte Prius koop, kan ik KIA toepassen, maar geen versnelde afschrijving. Afschrijving is dan minimaal. Totale aftrekpost dan: 28% x nieuwaarde (ex) + eventuele afschrijving.

 

Als ik echter dit jaar nog een nieuwe Prius koop, kan ik zowel KIA als VAMIL toepassen. (zeer zuinige auto staat op milieulijst met code C). En kan ik dus 28% KIA + max 75% VAMIL toepassen, en dus de gehele aanschaf als aftrekpost opvoeren?

 

Geldt dit ook als ik de auto pas volgend jaar zou krijgen?

 

Dit klinkt bijna te mooi, maar hoor graag of dit klopt.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je de VAMIL helemaal begrijpt. Er verandert niks aan het totale bedrag dat je af kan schrijven op de auto, het verandert alleen de termijn waarbinnen je dit mag doen.

 

Zonder de VAMIL moet je minimaal 5 jaar doen over het afschrijven op je auto. Met VAMIL mag je dit al binnen 2 jaar doen: 75% in 2011, 25% in 2012. Je haalt het belastingvoordeel dus naar voren: verdeeld over 2011-2012 ipv 2011-2016, maar het totale bedrag blijft hetzelfde. (Tenzij je in 2013-2016 een flink hogere of lagere winst verwacht dan nu zodat je in een hogere cq lagere schijf terecht komt, dan gaat je totale voordeel er op achteruit danwel vooruit).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.