• 0

Greed is Good

“The point is, ladies and gentleman, that greed, for lack of a better word, is good. Greed is right, greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge has marked the upward surge of mankind.”

 

Bovenstaande quote komt uit de legendarische film “Wall Street” waarin Michael Douglas in de rol van Gordon Gekko, de verpersoonlijking van het kapitalisme speelt. Deze quote was door regisseur Oliver Stone bedoeld als aanklacht tegen het ongebreidelde kapitalisme van de jaren ’80 van de vorige eeuw. Deze quote is echter opgepakt als lijfspreuk van jonge bankiers en effectenhandelaars. Een motto, een strijdkreet zo u wilt.

 

“Greed is Good”.

 

Nu, 25 jaar later, hebben we gezien wat deze strijdkreet heeft aangericht in ons bancaire stelsel. Een wereldwijde financiële nachtmerrie van ongekende omvang. En juist nu iedereen de wonden aan het likken is, en er langzaam maar zeker een bescheiden herstel zichtbaar wordt, roep ik jou als ondernemer op dit motto eigen te maken en onder een luidkeels “Greed is Good” de puinhopen op te ruimen en te bouwen aan een nieuwe toekomst.

 

“Greed is Good”.

 

Want er is iets goed mis in ondernemend Nederland. Of het de spruitjeslucht is die aan ons al generaties lang omringt, of dat het ligt aan de Calvinistische grondslag die de centrum-links georiënteerde kabinetten sinds de W.O.II zo kenmerkten is mij nog niet helemaal helder. Doet er ook niet toe. Maar ik ben helemaal klaar met ondernemers die het goed genoeg vinden om hun brood te kunnen verdienen.

 

“Ik hoef niet zo nodig een groot bedrijf, als ik mijn gezin maar kan onderhouden.”

“Ik hoef niet te zwemmen in het geld, pootje paden vind ik genoeg.”

“Ach, geld maakt niet gelukkig.”

“Elke dag biefstuk raakt ook verveeld.”

 

Ik kan het niet meer horen!

 

Waar is die ondernemersmentaliteit gebleven om werkelijk iets op de kaart te zetten? Waar is die drive om de beste te zijn binnen je vakgebied? Waar is de honger naar marktleiderschap? Waar zijn die killer-startups die pitchen met een geprognosticeerde omzet in het derde jaar van 10 miljoen en meer? The Next Google hoeft namelijk niet persé uit San José te komen. Twitter had net zo goed een Nederlandse start-up kunnen zijn. Er is in ons koude kikkerlandje minstens zoveel kennis en talent aanwezig als in het zonnige Californië om een Foursquare te bedenken èn succesvol uit te rollen. Er is meer dan genoeg geld bij de Nederlandse informal investors om goede plannen te financieren. Banken willen maar wat graag ambitieuze ondernemers in het zadel helpen.

 

Maar de banken en informals krijgen stomweg niet de juiste plannen onder ogen. Rijen ondernemers die een ton willen lenen om na drie jaar een bedrijfsresultaat van 30 - 40.000 euro te schrijven. En helaas maar bitter weinig visionairs met een plan om van drie miljoen honderd miljoen te maken. Technologisch lopen we in de hoofdklasse mee, maar ons ambitieniveau reikt niet hoger dan het maaiveld.

 

“Greed is Good.”

 

Ik roep niet op om over lijken te gaan, ik roep niet op om geld de enige motivator in je bedrijfsfilosofie te laten zijn. Want ‘greed’ heeft een veel bredere betekenis dan hebzucht naar geld alleen. En dat lijkt menigeen nog wel eens in de quote van Gordon Gekko over het hoofd te zien.

 

Want hebzucht is niet één van Dante’s zeven doodzonden alleen. Hebzucht kun je vertalen als honger naar meer, of als de beste willen zijn. De honger om te leven, te blijven leven, om onsterfelijk te zijn. Hebzucht als ambitie om echt iets neer te zetten. Hebzucht is niet jouw naam op de gevel, greed is jouw naam op vijfhonderd gevels.

 

“Greed is Good.”

 

Wees hebzuchtig om betere leefomstandigheden te krijgen dan je nu hebt. Het zorgt ervoor dat je gefocust blijft. Deze gezonde vorm van hebzucht zorgt er voor dat je doorgaat, ook als het even tegenzit. Het is de basis voor verbetering, de grondslag van een ®evolutie.

 

Wees hebzuchtig om een betere, schonere wereld voor je kleinkinderen achter te laten. Maar daarvoor moet je wel je eigen kinderen bijbrengen dat er ook goede vormen van hebzucht bestaan. Spoor je ze aan om de hoogste cijfers van de klas te halen, of is een zeven goed genoeg?

 

Waar sta jij over vijf jaar, beste ondernemer? Ben jij hebzuchtig genoeg om je dromen te verwezenlijken? Ben je hebberig genoeg om voor jou en je naasten het allerbeste te willen? Of ben je gelukkig genoeg door ‘op de winkel te passen’?

 

Schud het juk van “wat zullen anderen er van vinden” van je af en wordt eens wat hebberiger.

 

Greed is Good.

 

 

(Deze column is eerder verschenen op mijn weblog: www.rubenvandenoord.nl)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 6

@RickVeenstra: Thanx. Geef je 'm wel een mooi plekje? ;)

 

@JohannesRegelink: De naam zegt het al: Ondernemer. Dat is doen, niet 'op de winkel passen'. En ja, ik heb zeker de ambitie om mijn stempel te drukken op het ondernemerschap. Door ondernemers de beste trainingen te geven die ze maar kunnen wensen. Door ondernemers tools in handen te geven waarmee ze op een hele andere manier naar hun eigen bedrijf en beleid kijken. Maar ik ben er wel achter gekomen dat dit tijd kost. Het vereist een z.g. 'paradigm-shift'. Maar wie dat kwartje eenmaal hoort vallen vraagt zich af hoe hij het al die tijd zonder heeft kunnen doen.

 

@Joost Rietveld: Spijker, kop... hmmmm wat was daar ook al weer mee?

 

@BobNL: Het gaat niet om een ideaalbeeld. Het gaat niet om het volgen van een 'goeroe'. Het gaat om mentaliteit, om drive, ambitie. En dat is soms helaas maar ver te zoeken.

 

@XiaoDi: De ultieme ambitie stelt natuurlijk niet alleen het eigenbelang centraal. Er zijn zat voorbeelden te noemen van personen die hun grenzeloze ambitie inzetten zonder de bedoeling zichzelf daarmee te verrijken.

 

@P.J.Odems: Lees de column nog een keer als je wilt. Dan zul je zien dat het juist niet heb over ongebreideld financieel graaien.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Als het puur om ambitie gaat ben ik het er wel mee eens dat er ambitie moet zijn om nieuwe doelen/producten te zoeken/ontwikkelen en op succes daarvan te focussen. Dit soort eigenschap kan echter snel doorslaan in evenredige zucht naar persoonlijk gewin. Ik weet echter niet waar je de gegevens vandaan haalt om te stellen dat banken niet de juiste informatie krijgen. Is dat de reden waarom vernieuwing en ambitie in de lappenmand liggen, of ligt het aan de ondernemers zelf?

Ik denk dat je bergen ambitie kunt hebben, maar zonder echt nieuwe ideeën daarbij, breng je nog niks tot stand. Hoeveel procent van de NL-ondernemers komt nou jaarlijks echt met wat nieuws en brengt dat ook nog eens tot succes?

Link naar reactie
  • 1

Wat is het toch fijn als er zo massaal gereageerd wordt op een column! Ik had nooit gedacht dat de column in deze mate zo polariserend zou werken. Van sommige reacties wekte het mijn verbazing hoe oppervlakkig er is gelezen en anderen hebben gereageerd met een diepgang die mij verraste.

 

Wie genoegen neemt met 'op de winkel passen' krijgt van mij de zegen, laat dat duidelijk zijn. Niet iedereen heeft de capaciteiten om te bouwen aan werelddominantie, dat weet ik ook wel. En dat er zat ondernemers zijn bouwen aan een klein imperium weet ik ook. Maar ik heb in de afgelopen jaren genoeg businessplannen gezien om ook te constateren dat veruit de meeste starters niet durven te dromen, dat het ambitieniveau niet verder reikt dan 'voor jezelf beginnen'.

 

We kennen in Nederland nauwelijks een start-up cultuur. Er zijn wel interessante en veelbelovende start-ups te vinden, neem Layers als voorbeeld, maar ik mis de 'start-up buzz' in ons land. Je hoort er niets van totdat ze kritische massa hebben bereikt. En dan nog zijn ze uiterst bescheiden in het uiten van hun toekomstverwachtingen. Alsof ze zo lang mogelijk onder water willen blijven om de kritiek bij falen niet te hoeven horen: "Waar blijf je nou met je grote plannen? Jij zou wel eventjes tien miljoen doen met je start-up he? Moet je nou zien!"

 

Wie goede reden heeft om niet te veel risico te lopen, moet dat vooral niet doen. Maar waarom laten zovelen zich nou zo leiden door "wat zullen anderen daar wel niet van denken"? En het lijkt wel alsof dat zeker niet minder is geworden de laatste jaren. Het neo-calvinisme van Balkenende, zeg maar.

 

Maar als we op de puinhopen van de kredietcrisis weer willen bouwen aan een sterke economie, zullen we wel aan de bak moeten! Handen uit de mouwen, en werken in het zweet des aanschijns. Als de motor van de economie -het MKB- meer bezig is met het behouden van de status quo dan het de ogen gericht heeft naar de toekomst, dan vrees ik dat we nog heel lang met weemoed terug kijken naar de dagen van weleer. Dan is het maar de vraag of de economie weer voldoende hersteld is van de vorige klap als de volgende klap er aan komt.

 

Ik wil zeker niet oproepen tot een hebzucht in de negatieve zin van het woord. Ik denk niet dat een maatschappij daar als geheel beter van wordt. Maar iets mee drive en ambitie is toch niet te veel gevraagd?

Link naar reactie
  • 1

Even een tegeltje breken.

Overal waar te voor staat is niet goed behalve tevreden.En dat is Nederland.

 

En wanneer we tevreden zijn dan gaan we klagen. Boehoe buitenlanders, apple is te duur, mijn website van 500 euro staat niet op 1 in google, mijn supermarkt heeft te lange rijen, islamananitiseringgggggg. Windmolens bederven mijn uitzicht. Altijd op zoek met het vingertje naar een ander.

 

Mijn buurman heeft een nieuwe mooie auto, allemaal van de baas. Hij is ondernemer, lekker uitslapen en doen wat je wilt. Ja dat wil ik ook wel. Werken bij de bank dat is graaien in andermans geld. Lekker klagen en doorsudderen. Oud hollands eten. Lekker vlees urenlang laten sudderen en groente lekker week koken. Lekkere gemakkelijk te verteren slappe hap.

 

Iemand zegt Greed met nuancering en uitleg. En allemaal op de banken want het is een van de zeven doodzonden. Top film van een top boek (Fincher rules). Ik zeg dan nu ook Greed, for the lack of a better word is Good. En totdat iemand een beter woord weet moeten we het er mee doen. Hebzucht moet misschien Wilzucht worden, of groeizucht?

 

Mijn mening,

 

micha

 

PS Drive is leuk maar behelst naar mijn mening geen bestemming. Drive/Gedrevenheid is iets wat ophoudt. Eager vind ik ook zo'n blah woord.

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 1

Vaag en abstract?

De grondlegger van het idee van marktwerking vaag? Een idee dat dagelijks wordt gepredikt door vele discipelen vaag? Ik kan het rijtje met bronnen dat XiaoDi geeft nog wel aanvullen met Good to great van Jim Collins en natuurlijk de 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Vergeet Popper even niet, die met de falsificatie theorie alles wat vaag is om zeep heeft geholpen. Maar waarom eet je eigenlijk met mes en vork? Omdat het zo hoort, of omdat daar goede falsificeerbare argumenten voor zijn? Wellicht is het tijd om "The Secret" eens te bekijken, want nadat je dat geheim kent hoef je alleen nog maar aan geld te denken en dan valt het zo in je brievenbus.

 

Er kritisch naar kijken is veel lastiger. Dat blijkt ook uit de reactie van Micha, want bij mijn weten staan er niet zoveel op de banken, maar blijft het slechts bij enkelen en ik heb bovendien nog niemand horen klagen. ;)

 

Als er dan geen beter woord is, voor een probleem waarvan zou moeten worden aangenomen dat het een probleem is, laat staan dat er om een oplossing wordt gevraagd, laat het dan maar voorbij gaan. Het is al lastig genoeg om tussen de Jomanda's, Sonja Bakker's, politici, predikanten en andere pleitbezorgers van geloof voor geluk, het koren van het kaf te scheiden.

 

Link naar reactie
  • 0

Fijne column! Komt erop neer dat een ondernemer pas een ondernemer is als hij ambities heeft.

 

Ik ben wel benieuwd naar de ambities van de HL-ers hier en in het bijzonder natuurlijk de ambitie van Ruben zelf.

 

De ambitie van mijn bedrijf is om over 10 jaar het meest toonaangevende ecologisch adviesbureau te zijn.

 

En die van jullie?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Mooi verhaal maar ik moet lachen om de uitspraak van Gordon Gekko als ideaalbeeld te zien schetsen.

Toevallig heb ik net gisteren de nieuwe film gezien, aardig maar minder sterk dan de eerste.

Oliver Stone's "Wall Street: money never sleeps"

http://www.imdb.com/title/tt1027718

 

Na acht jaar gevangenis is Gordon Gekko weer vrij om zijn truukje nog een keer te doen.

 

In die film zegt Gordon Gekko over zijn eigen uitspraak ironisch:

"Greed is good, now it seems it is legal"

Hebzucht is goed, het schijnt nu al legaal te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dit is volgens mij een van de belangrijkste vragen die je jezelf kunt stellen, of je nou ondernemer bent of niet.

 

Leef je vooral voor vandaag, of voor de toekomst.

 

Vind je de liefde en connecties die je nu hebt genoeg, of wil je je vingerafdruk op de wereld leggen.

 

Dit is een erg oude vraag waar verschillende filosofieen en geloofsovertuigingen andere antwoorden op geven. "Greed is Good" is daar slechts één, slecht uitgewerkte, van.

 

 

 

Een andere vraag is dan weer: stel je wilt je vingerafdruk op de wereld leggen, is de wereld daarmee echt beter af, of heb je daarmee alleen wat geld verdiend?

 

Als je beslist voor de toekomst te gaan leven en je vingerafdruk op de wereld te zetten, doe je dat vervolgens natuurlijk niet in Mardurodam maar in Metropolis.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie liever een column die de eer strijkt voor het doel naar "het beste product", dan een column die de eer strijkt voor hebberigheid. De wereld is gebaat bij goede producten, die de wereld gemakkelijker en beter maken, op alle fronten. De wereld heeft zojuist een voorproefje gehad van de gevolgen van kapitalistische hebberigheid. Ontplofte prijzen, verdampte eigendommen en gefrustreerde burgers. Ik leef dan ook liever wat bescheidener, met het idee dat ik een klein steentje heb bijgedragen aan het welzijn van mijn medemensen, dan dat ik mij wentel in hebberigheid. En ja, zo kennen mijn klanten me ook al bijna 24 jaar!

Dat neemt niet weg dat het ieder ander niet vrij staat om naar gelieve te graaien uit de financiële mogelijkheden.......

Link naar reactie
  • 0

Goede column, met inderdaad de nuance die ze in de film quote gebruiken. Die speech is echt legendarisch. Douglas op zijn best. Maar ik ga lekker in het komende seizoen weer genieten van de spruitjes lucht. Lekker met een balletje gehakt en wat mosterd. Niet zulke grote ambities, maar wel lekker eten.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Van de banken zelf. Ik heb hier o.a. met ABN AMRO en Rabobank op heel hoog niveau gesproken, en ze zeggen allebei hetzelfde. Ze willen heel graag hele grote plannen helpen verwezenlijken. Maar wat ze aan businessplannen onder ogen krijgen ontstijgt vaak het niveau van 'winkeltje spelen' nauwelijks. Ook van informals krijg ik hetzelfde te horen. Ondernemers die 50k tot een ton zoeken om iets middelmatigs op te zetten in plaats van hoogvliegers die een investeringsronde van 5 miljoen op hun agenda hebben staan.

 

De ambitie is weggepolderd, zoals Joost zegt. Waarschijnlijk is de creativiteit om met nieuwe ideeën te komen daarmee doodgebloed. Waarom zou je een revolutie ontketenen als je niet de ambitie hebt om de barricaden op te gaan? Als er meer ambitie in 'des ondernemers donders' zou branden, zou ondernemend Nederland ook meer op zoek gaan naar de gaten in het huidige aanbod.

Link naar reactie
  • 0

Van de banken zelf. Ik heb hier o.a. met ABN AMRO en Rabobank op heel hoog niveau gesproken, en ze zeggen allebei hetzelfde. Ze willen heel graag hele grote plannen helpen verwezenlijken. Maar wat ze aan businessplannen onder ogen krijgen ontstijgt vaak het niveau van 'winkeltje spelen' nauwelijks. Ook van informals krijg ik hetzelfde te horen. Ondernemers die 50k tot een ton zoeken om iets middelmatigs op te zetten in plaats van hoogvliegers die een investeringsronde van 5 miljoen op hun agenda hebben staan.

 

De ambitie is weggepolderd, zoals Joost zegt. Waarschijnlijk is de creativiteit om met nieuwe ideeën te komen daarmee doodgebloed. Waarom zou je een revolutie ontketenen als je niet de ambitie hebt om de barricaden op te gaan? Als er meer ambitie in 'des ondernemers donders' zou branden, zou ondernemend Nederland ook meer op zoek gaan naar de gaten in het huidige aanbod.

 

Jij weet heel goed (en waarschijnlijk prikkel je daarom ook met deze column) dat slechts een heel klein percentage ondernemers daartoe in staat is. De meesten werken in een z.g. afpakmarkt en daar maakt het dus eigenlijk geen zak uit wie er verkoopt. Echte vernieuwing is maar aan een paar ondernemers voorbestemd, die van alle markten thuis zijn en leep genoeg zijn om alle guillotines te ontlopen... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ruben,

 

Toen jij die gesprekken had op heel hoog niveau (slaat dit op het gesprek of de hoogte van het pand? ;) ) konden zij ook aangeven of dit de huidige trend is of dat dit altijd al zo was?

 

DSB ging ervoor, Nina ging ervoor, verzekeraars, en krediet verstrekker gingen ervoor. Paul de Leeuw gaat er nog voor. Napoleon, Ceasar en een bepaalde duitser gingen ervoor.

 

Ik snap je column en ik ben het er ook mee eens. Alleen ik kan het niet in een geschiedkundige context plaatsen. Is het polderen, of is het altijd al zo geweest. 20 ondernemers die lekker ondernemen, 20 die het niet hadden moeten doen en 1 als een raket gaat en daardoor in de picture komt en duizenden mensen aan het werk helpt. Als er 1000 Richard Bransons waren, was Richard dan nu nog zo bijzonder?

 

Maar ik zal column ook even uitprinten, en dan beslissen of ik hem zal ophangen.

 

Micha

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Ik zie liever een column die de eer strijkt voor het doel naar "het beste product", dan een column die de eer strijkt voor hebberigheid. De wereld is gebaat bij goede producten, die de wereld gemakkelijker en beter maken, op alle fronten. De wereld heeft zojuist een voorproefje gehad van de gevolgen van kapitalistische hebberigheid. Ontplofte prijzen, verdampte eigendommen en gefrustreerde burgers. Ik leef dan ook liever wat bescheidener, met het idee dat ik een klein steentje heb bijgedragen aan het welzijn van mijn medemensen, dan dat ik mij wentel in hebberigheid. En ja, zo kennen mijn klanten me ook al bijna 24 jaar!

Dat neemt niet weg dat het ieder ander niet vrij staat om naar gelieve te graaien uit de financiële mogelijkheden.......

 

Dat is nog eens tekst. :) Ik noem het 'Het Nieuwe Ondernemen' en promoot het elke dag op mijn blog.

En het aantal aanhangers groeit elke dag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De uitleg in de zin van 'begeerte', 'ambitie', 'wilskracht' is me helemaal duidelijk. Ik ben het ook volstrekt eens met de boodschap van de schrijver. Ondernemersland moet nodig eens een schop onder z'n kont hebben.

 

Mijn bijval slaat op de wijze waarop in ondernemersland die begeerte, ambitie en wilskracht vaak tot uiting komt. Laat een zaal ondernemers maar eens reageren op de begrippen visie, missie, doelstellingen. Dan hoor je twee groepen. De ene groep kan alleen nog maar heel hard 'Euro' schreeuwen en de andere groep doet z'n mond niet eens open. Er is nog een heel klein derde groepje die nog zinnige dingen roept. Het over vernieuwingen heeft. Ambitie en lef heeft om hun nek uit te steken voor gedurfde plannen. En die mogen er van mij best dik geld aan verdienen. Maar die eerste twee groepen zijn kansloos.

 

 

Link naar reactie
  • 0

hmmm, zou dat echt zo zijn?

 

Of is internet gewoon vol met ondernemers die quasi interessante leuzen roepen voor de marketing. Of heerst er een soort zweverig karakter over coachend NL?

 

Je schrijft zelf al een aantal termen: visie, missie, doelstellingen, ambitie. Niet persoonlijk bedoeld overigens hoor!

 

Volgens mij worden er erg veel coaches erg rijk met deze toverwoorden. Vertel wat een ondernemer moet doen met deze termen en krijg betaald. Checkt coachend NL dan ook wat ondernemers ermee doen? Wordt er feedback gevraagd en periodiek verslag gedaan van het resultaat? Ik denk nauwelijks!

 

Ondernemen met een vastgelegde visie/missie/doelstelling/ambitie is als de keuze van een rechtsvorm: we zijn nu op punt X, we hebben een onderneming met rechtsvorm Y nodig en niemand denkt de komende decennia daarna nog na over Y!

 

Het klinkt allemaal erg inspirerend en ik ken er genoeg die dat zullen beamen, maar ik ken er bijna geen die kan onderbouwen wat nu het effect is van het stellen van een visie/missie/doelstelling/ambitie op zijn onderneming.

 

Laat de werknemers van je klanten maar eens de volgende vraag beantwoorden:

Waarom moet iemand klant worden bij het bedrijf waar jij voor werkt?

 

Ik durf te wedden dat bijna niemand met de visie of missie van de onderneming op de proppen komt, als er al iemand is die een betere reden kan bedenken om klant te worden dan "ik doe mijn werk goed en mensen zijn blij met mijn service".

 

maar we dwalen af ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.