• 0

risico's van personeel in eenmanszaak

Hallo,

 

omdat ik er met de zoekfunctie toch niet goed uit kom stel ik hier mijn vraag maar.

 

Wat zijn de risico's van personeel voor een eenmanszaak, en wat is de slimste manier om deze goed af te dekken?

 

Ik ben sinds 2 jaar werkzaam als freelancer/ZZP-er voor een aantal semi-overheids stichtingen. De stichtingen draaien op provinciale subsidie en huren voor het regelen van het dagelijks reilen en zeilen een ambtelijk secretaris in. Bestuur functioneert verder op afstand (bestuurders doen dit als nevenfunctie) De stichtingen/bestuurders willen heel bewust geen werkgeversrelatie aangaan, en hebben daardoor eerder al met een projectbureau gewerkt voor het voeren van het ambtelijk secretariaat, en werken nu dus met mij. De subsidies worden steeds voor 5 jaar vastgesteld, voor beide provincies waarin ik werkzaam ben is deze net weer voor 5 jaar verstrekt.

 

Omdat de klus eigenlijk te groot geworden is voor mij alleen heb ik in de afgelopen maanden met een uitzendkracht gewerkt, die ik via een payrollbureau in dienst heb. Ik heb nu iemand gevonden die mij de komende 5 jaar bij deze klus kan ondersteunen. Idee daarbij is ook nog eens dat die persoon in het werk kan groeien, en ik op die manier zelf een keer kan overstappen naar een nieuwe klus, terwijl deze klus mij nog wel wat op blijft leveren. Zo kan ik naar de toekomst toe wellicht mijn bedrijf laten groeien.

 

Ik vind dat er toch nog een aardig verschil zit tussen bruto werkgeverslasten en het payrolltarief (en volgens mij heb ik een scherp tarief bij het bureau waar ik nu zit) Echter, bij het idee dat je personeel in dienst neemt doet men het voorkomen alsof je dan bijna direct failliet gaat, wat volgens mij ook nog wel meevalt. Ik doe geen grote investeringen, het enige dat me kan gebeuren is dat de subsidiekraan onverhoopt toch dicht gaat en het me niet lukt om nieuwe opdrachtgevers te vinden.

 

Zelf heb ik veel bij projectorganisaties gewerkt en had dan voor specifieke projecten altijd een contract waarin was opgenomen dat bij beëindiging van het project ook het contract standaard ontbonden wordt. Ik wil mijn nieuwe medewerker dus ook op deze manier aannemen om me er van te verzekeren dat ik straks niet met een probleem zit als het project afloopt. Is die werkwijze rechtsgeldig (of ben ik vroeger gewoon genaaid door mijn toenmalige werkgevers)?

 

Het andere in het oog springende risico is dat van arbeidsongeschiktheid/verzuim. Is dat voldoende af te dekken met een verzuimverzekering, en kan iemand een indicatie geven van de kosten van zo'n verzekering?

 

Of ben ik toch beter af met een payrolltarief van 1,675 x bruto loon (voor max 3 tijdelijke contracten... en daarna dan?)

 

Op dit moment is het qua winst nog niet echt rendabel om BV te worden, scheelt me ca 10.000 per jaar volgens mijn accountant. Het gaat dan dus puur om het afdekken van risico's, en dan vind ik 10.000,- best veel geld. (Vooral omdat het m.i. zo'n "verjaardagenpraat" is dat je altijd beter af bent met een BV)

 

De meest makkelijke weg is natuurlijk om de stichtingen van 1 van beide provincies af te stoten, waardoor ik het weer in mijn eentje aankan. Maar ja, als ik altijd de meest makkelijke weg zou willen was ik nooit ondernemer geworden ;-) Alvast dank voor jullie visie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb je topic toegevoegd aan favorieten omdat ik ook wel benieuwd ben naar de antwoorden. Weet er dus zelf ook niet veel van ;) en zie nu dat er nog geen reacties zijn. Wie weet maak ik een aantal forummers wakker door wat te posten en iig 1 opmerking / tip te geven:

...

Of ben ik toch beter af met een payrolltarief van 1,675 x bruto loon (voor max 3 tijdelijke contracten... en daarna dan?)

...

Payroll kan op verschillende manieren, bv VPO CAO en ABU CAO. Bij ABU CAO kan iemand 78 weken voor jou werken zonder vast contract. Dat is fase A. Daarna komt fase B. Dan kun je 2 jaar lang tijdelijke contracten maken. Zie eventueel http://www.propayroll.nl/payrollkrachten/Veelgestelde-vragen/#4 . Ik kan me voorstellen dat in jouw geval payroll best duur uit kan vallen. En misschien zou een medewerker hier niet mee akkoord gaan omdat hij/zij meer zekerheid wilt. Maar dan weet je in ieder geval dat payroll meer mogelijkheden biedt dan alleen 3 tijdelijke contracten.

Link naar reactie
  • 0

Een BV om laten vallen kan ook niet de bedoeling zijn. Je vraag heeft daarom in basis niet zoveel met rechtsvorm te maken.

 

Je hebt een opdracht van x uur over een periode y. Op basis daarvan kan je iemand inhuren. Risico's die te groot zijn kan je verzekeren zoals ziekte, etc. Dat zijn allemaal gecalculeerde zaken.

 

Het probleem zit 'm volgens mij in die opdracht. Je bent vrij zwaar afhankelijk van 1 opdracht. Heb je daadwerkelijk een contract voor langere tijd, wat zijn de voorwaarden, de risico's etc. Daar moet je beginnen. Niet bij rechtsvorm o.i.d. dat is nog allemaal irrelevant. Begin bij het begin, jij gaat een verplichting aan voor termijn x. Je hebt zekerheden voor een bepaalde periode, volstaat die?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Het andere in het oog springende risico is dat van arbeidsongeschiktheid/verzuim. Is dat voldoende af te dekken met een verzuimverzekering

Ja. Is een recht-toe-recht-aan product zonder gekke uitsluitingen of kleine lettertjes. Geen indianenverhalen en woekercontracten bij dit product: gewoon een dekking voor het risico. Punt.

De verzekering dekt het risico van langdurige ziekte (langer dan de wachttijd, meestal minimaal 2 weken, naar keuze langer) af, naar keuze inclusief werkgeverslasten

 

en kan iemand een indicatie geven van de kosten van zo'n verzekering?
Kosten van de verzekering zelf op basis van (zakelijke) dienstverlening, loondoorbetaling 1e jaar 100%, 2e jaar 70% bedragen circa 2,0% van de verzekerde (bruto) loonsom. Maar alleen de verzekeringskosten zelf zeggen niet zo veel: de premie is maar de helft van het verhaal

 

De totale risicokosten van verzuim, m.a.w. de premie, kort verzuim voor eigen rekening (binnen eigen risico termijn), eigen administratieve kosten, arbodienstverlening en (meerkosten)arbo-interventies bedragen gemiddeld 4-5% van de bruto loonsom.

Een payroll organisatie die een factor 1,675 rekent (m.a.w. opslag 67,5%) heeft van die 67,5% maar max 5% (m.a.w. nog geen twaalfde van de toeslag) nodig voor het afdekken van de daadwerkelijke verzuimkosten (nogmaals: uitgaande van zakelijke dienstverlening, voor andere sectoren gelden mogelijk hogere kosten, maar ook die komen nimmer boven de 10% van het bruto salaris uit)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar wilde toch nog even een bedankje neerzetten voor de mensen die hierboven gereageerd hebben. Een van de redenen was trouwens dat het nogal een tijd duurde voor ik doorhad hoe ik mijn eigen berichten terug kon zoeken (en ik ben niet eens blond...)

 

Ik heb mijn werknemer na 3 maanden payroll inmiddels bij mijzelf op de loonlijst gezet, met een contract gelieerd aan een specifiek project (van 1 van de 4 stichtingen) en inderdaad een verzuimverzekering afgesloten, pensioen geregeld etc. Het bespaart me toch bijna E10.000,- per jaar, waarmee eigenlijk vanzelf al wat extra buffer wordt gegenereerd mocht er toch onverhoopt iets gebeuren.

 

Ik moet nog wel wennen aan mijn nieuwe rol als werkgever (dat gaat immers verder dan het regelen van de administratie) maar dat staat wel tegenover dat ik niet meer continu alleen aan de lat sta voor de inhoudelijke verantwoordelijkheid van het werk, en dat ik nu ruimte heb om in andere projecten te steken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar wilde toch nog even een bedankje neerzetten voor de mensen die hierboven gereageerd hebben. Een van de redenen was trouwens dat het nogal een tijd duurde voor ik doorhad hoe ik mijn eigen berichten terug kon zoeken (en ik ben niet eens blond...)

 

Ik heb mijn werknemer na 3 maanden payroll inmiddels bij mijzelf op de loonlijst gezet, met een contract gelieerd aan een specifiek project (van 1 van de 4 stichtingen) en inderdaad een verzuimverzekering afgesloten, pensioen geregeld etc. Het bespaart me toch bijna E10.000,- per jaar, waarmee eigenlijk vanzelf al wat extra buffer wordt gegenereerd mocht er toch onverhoopt iets gebeuren.

 

Ik moet nog wel wennen aan mijn nieuwe rol als werkgever (dat gaat immers verder dan het regelen van de administratie) maar dat staat wel tegenover dat ik niet meer continu alleen aan de lat sta voor de inhoudelijke verantwoordelijkheid van het werk, en dat ik nu ruimte heb om in andere projecten te steken.

 

 

Toen dit draadje speelde was ik nog niet actief op HL. Het is misschien een ietwat laat (!), maar ik wilde het volgende toch echt niet onthouden. Een payroller rekent een omrekentarief, in dit geval een factor 1,65 over het bruto loon. Hier zit alles bij in, dus niet alleen het ziekteverzuim (wat in mijn ogen een ontzettend belangrijke motivatie is om als opdrachtgever te gaan payrollen) maar ook de bruto werkgeverslasten (ca. 20% van het bruto loon waaronder ook vakantiegeld) en de vrije dagen.

Waar veel mensen niet bij stil staan is dat je een payroller in het algemeen alleen betaalt voor gewerkte dagen. Dat betekent dat je verlofdagen en feestdagen als inlener niet hoeft te betalen. Dat zullen bij elkaar al snel zo'n 30 doorbetaalde dagen zijn. Uitgaande van 52 weken waarvan er 5 dagen gewerkt kunnen worden komt dat op 260 werkbare dagen op jaarbasis. Hiervan moet je als werkgever er dus zo'n 30 betalen zonder dat er arbeid tegenover staat. Is alweer een last van 11,5%.

En dan is er natuurlijk nog het gemiddelde ziekteverzuim in de sector (zeg 3%). Dit is het zogenaamde korte verzuim (af en toe een paar dagen griep) dat dus niet gedekt is door de verzuimverzekeraar maar waarbij het loon wel doorbetaald moet worden.

Dus uitgaande van een bruto loon van EUR 500,00 per week (rekent makkelijk) ben je als werkgever kwijt:

 

- bruto loon: EUR 500,00

- bruto werkgeverslasten 20%: EUR 100,00

- doorbetaalde dagen 11,5%: EUR 57,00

- ziekteverzuimbegeleiding 5%: EUR 25,00

- gemiddeld ziekteverzuim 3%: EUR 15,00

 

Totale werkgeverslasten: EUR 697,00

 

En dan hebben we het nog niet eens over de lasten voor een personeelsadministratie en de aangifte loonheffingen. De omrekenfactor bedraagt als je zelf personeel in dienst neemt dus 1,394. Als je het zo bekijkt is payrollen helemaal zo gek nog niet. Voor die 0,256 die resteert heb je dus geen personeelsadministratie, geen wet verbetering poortwachter bij ziekte en ga zo maar door.

 

Ik zeg niet dat je geen personeel in dienst moet nemen. Ik zeg vooral dat je wel appels met appels moet vergelijken. Het grootste voordeel van mensen in dienst nemen is dat je een band met ze opbouwt en ze een asset worden voor je organisatie. Maar als je mensen op projectbasis tijdelijk in dienst neemt is dat niet echt een betere basis dan payrollen.

 

Natuurlijk hoop ik dat je veel plezier zult hebben aan je medewerker!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

geen wet verbetering poortwachter bij ziekte en ga zo maar door.

ik heb zo'n geval van nabij meegemaakt, dan is payroll voor projectwerk nog zo gek niet... :P

 

een reïntegratie traject kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.

ik kan me voorstellen dat je als eenpitter daar zelf te weinig expertise voor hebt, en dat je dus ook veel tijd kwijt bent om het allemaal uit te zoeken en uit te voeren.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • -1

Hallo,

 

omdat ik er met de zoekfunctie toch niet goed uit kom stel ik hier mijn vraag maar.

 

Wat zijn de risico's van personeel voor een eenmanszaak, en wat is de slimste manier om deze goed af te dekken?

 

Ik ben sinds 2 jaar werkzaam als freelancer/ZZP-er voor een aantal semi-overheids stichtingen. De stichtingen draaien op provinciale subsidie en huren voor het regelen van het dagelijks reilen en zeilen een ambtelijk secretaris in. Bestuur functioneert verder op afstand (bestuurders doen dit als nevenfunctie) De stichtingen/bestuurders willen heel bewust geen werkgeversrelatie aangaan, en hebben daardoor eerder al met een projectbureau gewerkt voor het voeren van het ambtelijk secretariaat, en werken nu dus met mij. De subsidies worden steeds voor 5 jaar vastgesteld, voor beide provincies waarin ik werkzaam ben is deze net weer voor 5 jaar verstrekt.

 

Hallo,

een echt interessante post van je dat je lang hoeft te lezen. Hartelijk dank voor deze informatieve post. Sorry voor mijn slechte Nederlands, maar ik ben uit Duitsland en moet leren van de taal eerste. Geweldig forum!

 

 

[Mod edit: link verwijderd]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.