• 0

Huis kopen en vof starten.

Hallo allemaal, een probleempje:

 

Mijn zus en ik zijn bezig om een bestaande winkel over te nemen. De bedoeling is dat we een vof gaan starten.

De winkel is gelegen in de nabije omgeving van mijn woonplaats, M'n zus woont aan de andere kant van het land.

Zij en haar gezin zijn van plan om te gaan verhuizen naar de plaats waar de winkel gelegen is.

Tijdens gesprek met de makelaar heeft deze tegen haar gezegd, dat als ze een onderneming gaat starten waarschijnlijk geen ander huis kan gaan kopen.

De gezins situaties zijn als volgt:

Mijn zus en haar man zijn in gemeenschap getrouwd, koophuis, beide in vaste dienst.

Mijn partner en ik hebben voorwaarden, koophuis staat op naam van mijn partner, partner in vaste dienst.

 

M'n zus is een beetje "down" door de opmerking van de makelaar, zou waarschijnlijk betekenen dat we geen vof kunnen gaan starten omdat ze geen ander huis kunnen kopen.

 

Vragen:

1.) Klopt de opmerking van de makelaar?

2.) Als mijn zus en haar man een ander huis kopen brengt dit de financieringsaanvraag voor de vof in gevaar?

3.) Welke stappen kunnen zij het beste gaan ondernemen?

 

Wie kan ons helpen.

 

Groeten Ronald.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst een ander huis kopen en dan pas een vof oprichten. De bank wil namelijk over een aantal jaren gunstige jaarcijfers zien voordat ze een "zelfstandige" durven financieren, zeker als het niet om bedrijfsvermogen gaat. Ik neem aan dat ze nu allebei een baan hebben met een goed inkomen? Ook als je veel eigen vermogen hebt wordt er moeilijk gedaan in zo'n geval.

Link naar reactie
  • 0

De volgorde omdraaien kan helpen, eerst een huis kopen en dan de VOF starten, een hindernisje kan wel zijn dat je dan formeel nog aan de andere kant van het land werkt.

 

Ander alternatief is dat je probeert op 1 inkomen een huis probeert te kopen. Als ik de juiste conclusie trek dan verhuizen ze vanuit de randstad naar het oosten van het land (jou profiel laat Arnhem zien als woonplaats) ik ken de lokale huizen markt niet in Arnhem maar over het algemeen zijn de huizen prijzen in het oosten lager als in de randstad. Dus dat kan al helpen.

Maar dan is de voorwaarde wel dat de man van je zus nog steeds een vaste baan heeft want ook op een jaarcontracten is het lastig zo niet onmogelijk een hypotheek te krijgen.

 

Het eerste wat ze moeten doen is met een hypotheek adviseur gaan praten wat de goeie volgorde is van te zetten stappen.

 

In principe hoeft het kopen van een huis geen invloed te hebben op de financieringsaanvraag van de VOF, behalve als het gekochte huis ertoe leid dat je zus direct een hoge maandelijkse priveopname wil hebben. Banken financieren in principe niet het levensonderhoud van de ondernemer(s)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de antwoorden.

De volgorde die we zelf bedacht hadden is:

* Indiening financieringsaanvraag.

* Als de uitslag van de financiering binnen en positief is.

* Haar vaste baan opzeggen en huidige huis te koop zetten.

* Ander huis kopen in de nieuwe regio.

Immers zonder financiering kunnen we geen vof starten en heeft verhuizen geen zin.

De periode volgens de planning is van binnenkomst financierings uitslag en datum van overname 2 maanden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dat om verschillende redenen wel eens moeilijk kan zijn.

 

1) Als je je huis te koop zet ben je dat in de huidige markt meestal niet zomaar kwijt.

2) Als je wacht met een ander huis te kopen tot je de financiering al rond hebt en zij haar baan moet opzeggen, dan loopt ze misschien tegen problemen aan met betrekking tot werkgeversverklaring (al is die alleen nodig als er geen vast dienstverband is).

 

Is het mogelijk om de financiering van je zaak rond te krijgen voor alleen jouw. Dat je zus vervolgens haar zaakjes regelt en dan pas toetreed tot de VOF.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

even een opmerking naar aanleiding van je tekst

Als de uitslag van de financiering binnen en positief is.....Haar vaste baan opzeggen en huidige huis te koop zetten.
Pas als je daadwerkelijk een offerte van een financier hebt ontvangen ben je redelijk zeker van het verkrijgen van de financiering, daar zitten dan wel voorwaarden aan verbonden, en dan moet je wel voldoen aan álle voorwaarden die in die offerte gesteld zijn. Bij een informatief gesprek of je eventueel in aanmerking komt voor een financiering zijn financiers vaak redeljk meegaand, op het moment dat je de financiering ook daadwerkelijk af zou willen nemen blijkt het soms toch niet zo makkelijk te zijn dan in eerste instantie gedacht. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is: laat je zus niet haar baan op zeggen en huis te koop zetten voor je 100% zeker bent dat de financiering rond is. (offerte getekend en ervan verzekerd zijn dat je aan alle voorwaarden kunt voldoen)

 

Houd er rekening mee dat de financier op het moment van daadwerkelijk verstrekken van de financiering nog een keer om een werkgeversverklaring kan vragen, ook al zit er maar een korte periode tussen de aanvraag en de verstrekking. De kans dat ze dat binnen een periode van 2 maanden doen is niet groot, maar het kán wel. Als je zus dan juist haar baan heeft opgezegd kan haar werkgever niet anders dan dit aangeven op de verklaring en wég is je zekerheid.

 

Voor de zekerheid zou de optie die Roel Jongman voorstelt de beste zijn: financiering van de nieuwe woning aangaan enkel op het inkomen van de partner van je zus. Indien dat haalbare kaart is natuurlijk.

 

En indien dat geen optie is: is het een optie dat jij eerst de zaak overneemt en opstart en dat je zus zich later bijvoegt (en dat je dan alsnog een VOF start)? Of is dat niet haalbaar?

 

Veel succes & plezier met het opzetten van jullie onderneming en alles wat daarbij komt kijken. Informeer je goed over de voors en tegens en geef niet te snel op, laat je niet uit het veld slaan door hier en daar een tegenslag.

 

www.pulskens.nl overheerlijk vers ambachtelijk Brabants worstenbrood voor ondernemers en particulieren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.