• 0

Waardebepaling voorraad

Voor de waardebapling van mijn voorraad stoot ik op het volgende wss eenvoudig probleem.

 

Mijn bedrijf zal goederen inkopen ze laten verwerken en daarna verkopen.

Voor de waardebepaling van de voorraad reken ik dus zowel de voorraad van de grondstoffen als de voorraad van de afgewerkte producten.

Echter hoe ga ik om met eventuele aankoopprijs fluctuaties voor mijn grondstoffen? Dien ik hiervoor de verschillene grondstof-aankopen te tracen. Ttz bij het inventariseren na te gaan welke units bij welke aankoopprijs horen en dit dan zo uit te rekenen. Of doet men dit aan een 'gemiddelde' aankoopprijs?

Hetzelfde met de afgewerkte producten. Naargelang de hoeveelheid grondstoffen die ik beslis te laten verwerken bij de 'producent' (drukker bv) zal ik een prijs krijgen die varieert bij de verschillende (bij)bestellingen. Dien ik hier dan ook bij elke inventarisatie te tracen bij welke bestelling het afgewerkt productje hoorde om zodoende de juiste voorraadwaarde te bepalen??

 

Wie brengt verlichting??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen lastige vraag. De waarde van de voorraad wordt in principe op 1 datum bepaald en weergegeven in de jaarstukken met datum 31 dec. xxx

Dus zal ook de waarde van je voorraad overeen moeten stemmen met de inkoopwaarde van die datum. Als je dat praktisch niet voor elkaar krijgt, omdat je simpelweg niet alle info krijgt, kun je zelf best wel inschatten met hoeveel procent de prijzen zijn gestegen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik volg u wat betreft de grondstoffen. Indien nodig de aankooprijs inschatten.

Maar voor de afgewerkte goedern lijkt me dit toch een ander verhaal, temeer omdat de prijs afhankelijk is van het aantal dat ik laat verwerken. Stel ik laat er 300 verwerken aan 5 euro en naderhand bestel ik er nog eens 500 aan 3 euro. Bij inventarisatie blijk ik er nog 600 op voorraad te hebben. Hoe waardeer je dit dan?

a. 100x5+500x3=2000 (dus alles constant traceren)

b. 600x3 (laatste prijs)

c. 600x2,5=1500 (de prijs per stuk om er 600 te verwerken)

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn allerlei verschillende methodes om voorraden te waarderen, zoals bijvoorbeeld Fifo (first in, first out), Lifo (last in, first out) en het ijzerenvoorraadstelsel.

Je moet de voor jouw onderneming meest geschikte methode kiezen.

 

Daarnaast moet je waarderen ‘volgens goed koopmansgebruik’, wat dan inhoudt dat je op kostprijs (aanschafprijs + bijkomende kosten) of lagere marktwaarde waardeert.

 

Link naar reactie
  • 0

??

Ik begrijp hier niet wat je bedoelt. Goed koopmansgebruik is een hele set met principes die je hanteert (geen winsten nemen voordat deze gerealiseerd zijn, voorzieningen treffen voor voorspelbare verliezen etc).

 

Of je nou in jouw voorbeeld a), b) of c) moet doen, dat is dus niet zomaar te zeggen.

Voorbeeld a) is Fifo. Dat is de meest gebruikte (maar dus niet de enige) methode.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik volg u wat betreft de grondstoffen. Indien nodig de aankooprijs inschatten.

Maar voor de afgewerkte goedern lijkt me dit toch een ander verhaal, temeer omdat de prijs afhankelijk is van het aantal dat ik laat verwerken. Stel ik laat er 300 verwerken aan 5 euro en naderhand bestel ik er nog eens 500 aan 3 euro. Bij inventarisatie blijk ik er nog 600 op voorraad te hebben. Hoe waardeer je dit dan?

a. 100x5+500x3=2000 (dus alles constant traceren)

b. 600x3 (laatste prijs)

c. 600x2,5=1500 (de prijs per stuk om er 600 te verwerken)

 

 

Sorry. Ik ben nu pas terug van weggeweest. Je waardeert in mijn optiek gewoon de hoogste prijs, omdat je hoogst waarschijnlijk ook voor die prijs weer vervolginkopen moet doen.

 

Je tweede deel van de voorraad betreft goederen die een bewerking hebben ondergaan en dus een meerwaarde hebben gekregen. Ik neem aan dat je ook een kostprijsberekening hebt van die producten. Dan neem je dus gewoon die kostprijs als voorraad-waarde. Je zult je verkoopprijs ook niet elke maand aanpassen, dus neem je de veilige kostprijs.

Link naar reactie
  • 0

Hm…,

 

De meeste economen zullen het geen goed idee vinden om voorraden op te waarderen omdat inkoopprijzen gestegen zijn. Dat is ook niet echt goed koopmansgebruik (het laagste van kostprijs of marktwaarde is het principe!).

Je mag ook niet de voorraad en de (toekomstige) kostprijs fiscaal waarderen op basis van actuele waarde (dat is dus de op dit moment geldende inkoopwaarde, mits hoger dan de kostprijs). Die moet je op aanschaffingskosten waarderen.

 

Maar P.J. heeft helemaal gelijk dat je inderdaad ‘bijkomende kosten’(vracht+invoer, bewerkingen, etc) bij je voorraadwaarde telt, althans als je een beetje een ‘manufacturer’ bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het over een voorraad van miljoenen gaat, lijkt me het redelijk dat er standaard een berekening van de waarde bij de voorraadbepaling zit. Maar als we het hebben over 1 ton of zo, dan zal het verschil echt niet zo groot zijn. De heren adstro's hier zullen het vast helemaal vastgetimmerd willen hebben... ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat is een beetje een ander aspect van dit verhaal, namelijk:

Van welke prijs moet je uitgaan bij de waardering van je voorraad en de kostprijs van de verkopen.

1. De historische kostprijs (wat je betaald heb dus)

2. Een vaste verrekenprijs (een geschatte waarde, een soort standaard)

3. De vervangingswaarde (de actuele waarde, de huidige prijs dus)

 

Fiscaal gezien moet je (eigenlijk) de historische prijzen hanteren, maar intern (voor jezelf dus) kan je natuurlijk datgene het beste voor je bedrijf is gebruiken.

 

Eerlijk gezegd denk ik ook dat in de praktijk, bij kleinere bedrijven, niemand echt hierbij stilstaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Wie o wie kan mij aangeven of ik mijn voorraad goed bepaal;

 

Wanneer ik een inkoopfactuur krijg boek ik alles direct op rekening 7001 inkoopprijs ( resultaat)

 

Aan het eind van het jaar tel ik mijn voorraad en maak ik de memoriaal boeking;

Voorraad ( balans)

aan Inkoopprijs ( resultaat)

 

Nu heb ik standaard te maken met 5% korting die ik krijg bij het inkopen.

Bij het tellen van de voorraad breng ik dan ook 5% in mindering nadat ik de waarde heb bepaald.

 

Voorbeeld inkoop op 01-01-2011;

 

Inkoop 20 fietsen 10000

Korting 5% 500

 

Totaal 9500

 

Voorraad op 31-12-2011;

10 fietsen

Waardebepaling: 10*500 = 5000

Af 5% 250

 

Totaal 4750

 

Journaalpost 31-12-2011;

 

Memoriaal

Voorraad 4750

aan Inkoop fietsen 4750

 

Doe ik het zo goed??

 

Bedankt

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie o wie kan mij aangeven of ik mijn voorraad goed bepaal

(...)

Voorraad op 31-12-2011;

10 fietsen

Waardebepaling: 10*500 = 5000

Af 5% 250

 

Totaal 4750

 

Als je op 31-12-2011 inderdaad 10 fietsen op vooraad hebt en je hebt daar 4750,- euro voor betaald (excl. BTW), dan klopt de waardering van je voorraad dus (tenminste als de fietsen onbeschadigd en verkoopbaar zijn!).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.