• 0

Conversie onder de 1% hoe kan dat?

Inmiddels heb ik nu een jaartje een webwinkel in kussens, wandtapijten en lampen. Sinds een half jaar is dit wat serieuzer geworden en beginnen er bestellingen binnen te komen. Het is maar een kleine webshop en ik richt me op een vrij kleine groep mensen. Ik heb gemiddeld zo’n 50 unieke bezoekers per dag, die gemiddeld rond de 5 pagina's bekijken.

Dit zijn er natuurlijk niet heel veel, maar ik kan zien dat het zeer gerichte zoekopdrachten waren, vaak tot op de naam van het product. Daarnaast is de bounce rate vaak onder 30%. Bezoekers kijken gemiddeld 2,30 minuten op de site.

 

Per maand komen er dus ruim 1500 unieke bezoekers. Ik zou verwachten dat er dus minimaal 15 verkopen per maand zouden zijn. Helaas is dat niet het geval en zit ik zo rond een conversie van 0,5 %. Dat vind ik zelf erg laag en ik zou dit willen verhogen.

 

Nu heb ik al de externe links verwijderd, gratis bezorging, aangegeven hoe snel bezorgd, en zo veel mogelijk afleiding weggehaald. Dit heeft wel gewerkt, want voor ik dit gedaan zat de conversie zelfs rond de 0,2%. Ik zou het nu gewoon willen opkrikken naar minimaal 1. Hebben jullie tips over wat ik kan verbeteren aan www punt schattenvandesultan punt.nl? (natuurlijk schrijf je die punt niet, maar heb liever niet dit topic in de zoekresultaten van Google)

 

En waarom zouden jullie níet op deze website kopen?

Alvast bedankt voor alle feedback!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het eerste wat me opvalt is dat de bestelknop neutraal is, wat je kunt proberen is het spelen met kleuren voor de butten en deze zeker wat feller maken.

 

Verder zou je de actie/kortingsbon uit kunnen schakelen als je deze niet gebruikt.

 

Bij Biedmeer kun je redelijk instellen, wat ik zelf zou proberen is de borders om de elementen wat neutraler maken/uitschakelen, zodat het bestel proces wat rustiger overkomt.

 

Verander niet te veel te in een keer, en meet alles door. Meten = weten.

 

 

Wat ook handig kan zijn als je Google Analytics gebruikt is het volgende:

 

-Zoek de succes pagina die men krijgt als de bestelling afgerond is (bij Inhoud). bv: sultan.nl/succes en open deze.

-Klik nu rechts boven in op "geen" en verander dit in "bron"

 

Je ziet nu waar de bezoekers vandaan komen die daadwerkelijk iets kopen. Hier kan je dan met je marketing op inspelen, sommige sources kijken wel maar kopen niet en andersom, soms totaal tegen je verwachting in.

Link naar reactie
  • 0

Het zal wel standaard in de winkel zitten, maar de tekst "per stuk" is bij de sets onduidelijk. Ook al staat er natuurlijk wel dat het een set van 9 of 4 is, als er dan weer per stuk bij de prijs staat is dat verwarrend. Dan kan je nog beter die hele tekst weghalen.

 

Ik vind wel dat je een hele nette en leuke webshop hebt. Ik ben helemaal niet van die frutsels, maar ik zou er zo wat kopen.

Wat wel is, is dat het weer een typische webwinkel layout heeft. Dit is handig als men weet wat ze zoeken, maar de producten die jij verkoopt "stuit" je op en besluit je te kopen.

Probeer dus een meer organische manier van browsen op je site te zetten. Dus "bij deze kussen, past deze lamp" etc. Probeer ook sfeer foto's te maken waarbij je dus een hele inrichting met al jouw spullen ziet (a la ikea).

 

Je bent ook wel te ver doorgeslagen met de aanbiedingen. Net als scapino (nog steeds ?) doet is bijna elk product in de aanbieding. Zo dom zijn consumenten nou ook weer niet. Probeer dan echt een paar artikelen in de aanbieding te gooien en deze ook te hypen. Dan is weer die suggestie wat er bij past mooi om andere producten te slijten.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij gelijk opvalt (in mijn rol als potentionele klant) is dat je een zeer nette website hebt maar ik niet wordt geprikkeld tot aankoop. Ik zie overigens ook geen inleiding, zodat ik in eerste instantie moest zoeken wat je nou eigenlijk aanbiedt. Ik zou een grote advertentie maken met enkele aanbiedingen (wat "Chielsen" ook aangeeft), bijvoorbeeld op de plek waar je nu "Ontdek hier uw Arabische woonaccessoires" hebt staan.

 

Dan denk ik "Oh, hier ben ik dus beland", vervolgens "Verrek, een aanbieding" en ik kan gaan beslissen of ik wat van je koop. Je website heeft op dit moment een informatieve uitstraling.

 

Kijk wat je ermee wil maar dit is wat mij opvalt.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

0,5% is met deze shop nog helemaal niet zo slecht. Product is toch moeilijk. En met de kant en klare lay-out doe je het best goed. Wil je meer dan zul je anders te werk moeten gaan.

 

Denk aan een merk creëren. (jij bent het merk) Meer duidelijk maken dat je kwaliteit levert en minder op prijs. Daar hoort ook een professionele webshop bij. Als je de CRM goed doet en een unieke uitstraling kunt creëren

Zou het wel eens kunnen gaan werken.

 

 

 

 

 

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 1

Beste Ralfph,

 

Als ik zo je verhaal hoor, ben je zeer klantgericht (ook als ik reacties van kopers lees). Dit is iets waar je je denk ik mee kan onderscheiden, echter komt dat niet heel duidelijk over op de homepage. Ik denk dat je met een aantrekkelijker ontwerp en betere usability de conversie kan verhogen. Even een aantal punten / tips die ik je wil meegeven omtrent de usability en het ontwerp (zie het als opbouwende kritiek!):

 

- De eerste indruk is cruciaal. In eerste instantie vind ik het er gedateerd en niet erg professioneel uitzien (dat wil niet zeggen dat je er niet professioneel mee bezig bent!) . Dit leidt bij mij niet tot gevoelens van vertrouwen, wat de website eigenlijk wel zou moeten uitstralen (vertrouwen is belangrijk om o.a. mensen terug te laten komen en iets te laten kopen).

- De header is klikbaar om terug te keren naar de homepage, echter krijg ik geen handje als cursor en impliceert dat dat ik er eigenlijk niet op kan klikken.

- Leesbaarheid van de header is niet er goed (door gebruik van een Arabisch achtig fonts).

- De homepage begint met info over de nieuwe naam. Prima, maar is dit erg relevant? Ik zou hier juist in de spotlight zetten dat verzenden gratis is en binnen 48 uur geleverd wordt. Hier kan je jezelf mee verkopen; met een naamsverandering niet.

- Het tweede blok bevat een aantal artikelen die zijn afgeprijsd. Nergens zie ik echter "Aanbiedingen" staan, of misschien beter: "Tijdelijke aanbiedingen" (verleid je klanten om de aankoop te doen door aan te geven dat het tijdelijk is).

- Misschien kan je nog een blok met "Nieuwste artikelen" neerzetten, en het blok met aanbiedingen inkorten (met een link: 'klik hier voor meer aanbiedingen').

- De primaire navigatie is vrij vol. Indeling ervan is redelijk OK; je zou kunnen overwegen om 'Over ons' bij 'Informatie' te zetten (aangezien het informatie is) en 'Contact' is gebruikelijk om als laatste item te plaatsen. Je moet je realiseren dat gebruikers vaste patronen (schema's) hanteren op websites. Hierop inspelen verbetert de usability van de site.

- 'Categorieën' zijn goed, echter staat 'Nieuw!' een beetje verloren in het midden; er zit geen logica in. Persoonlijk zou ik deze juist als eerste plaatsen, dus boven 'Kussens'.

- Gebruikelijk is om het inloggedeelte rechts te van de website te hebben, misschien onder 'Winkelwagen' plaatsen? Aangezien je moet inloggen om af te rekenen en het op dat vlak bij elkaar hoort.

- Is het belangrijk om 'Laatste nieuws' op iedere pagina zichtbaar te hebben? Je kan het ook alleen op de homepage laten zien en weghalen uit de sidebar. Dat maakt het wat rustiger aan die kant (mijn motto: less is more).

- Nu valt 'In de aanbieding' pas op, na ± 8 min typen. Oftewel: andere plaats kiezen (wellicht op de plek van 'Login'?). Sowieso, zoals al aangegeven, duidelijker op de homepage vermelden.

- (goede!) Breadcrumbs onder de primaire navigatie kan het surfgemak bevorderen

- Overzicht van producten vind ik goed en zie ik in eerste instantie geen verbeterpunten. Wellicht daar ook een link met 'direct bestellen' bijzetten. Het is goed dat je de afbeelding ook klikbaar hebt gemaakt! Veel webshops vergeten dat namelijk :-)

- De gespecificeerde pagina is ook duidelijk en clean. Zoals aangegeven kan je de bestelknop duidelijker maken en bij de prijs vermelden dat er geen verzendkosten zijn en er geleverd wordt binnen 48 uur. Hiermee kan je bezoekers weer overhalen de aankoop te doen.

- De titel "Winkelwagen" klikbaar maken, niet alleen "1 producten....". Of een knop erin zetten met "Afrekenen" om het helemaal duidelijk te maken.

- Duidelijk het aantal stappen vermelden die men moet doorlopen om te bestellen en af te ronden. Het liefst zo min mogelijk stappen (3) om het gehele proces goed af te ronden. Als je aangeeft hoeveel men nog moet doen en hoever men is, weet men wat men kan verwachten (en haakt men niet af als ze al 5 pagina's doorlopen hebben en niet weten dat nummer 6 de laatste is). Ik heb geen account aangemaakt om het verder te beoordelen.

 

Het laatste wat mij opvalt, wat niet zozeer met usability heeft te maken, is dat iedere prijs verlaagd is (?). Dus eigenlijk is ieder artikel in de shop een aanbieding? Ik snap dat je mensen wilt lokken hiermee, maar als ze het bij ieder artikel zien staan, neemt de geloofwaardigheid af. Zelf denk ik: 'je zet bij ieder artikel een extra hoge prijs erboven om het te kunnen verkopen, daar trap ik niet in'. Wellicht iets om mee te nemen.

 

Heel veel succes ermee en hopelijk krijg je je conversie op een hoger niveau!

 

Groeten Quinten

Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een paar seconden gekeken en heb toen "geprobeerd" een product te bestellen. (Het is een standaard amateuristische site, waar ik normaal niet zou bestellen.)

 

Ik gebruik normaal geen IE, maar het valt me op dat ik telkens als ik door probeer te klikken of terug probeer te gaan in de bestelprocedure ik heel veel popups krijg: html5, secure connection of niet, 400 bad request. Ik moet vaak 2 pop-ups weg klikken voor ik verder kan. Dat zal wel normaal zijn.

 

Het lijkt alsof je je moet je registreren voordat je iets kunt kopen. Dat doe ik slechts bij hoge uitzondering als ik het product echt wil hebben. Als ik onder "Nog geen klant" dan toch klik op "Ga hier verder met bestellen", wordt ik geconfronteerd met heel veel velden die ik in moet vullen. Ik verwacht dat op de volgende pagina ik weer net zo veel dingen in moet vullen, en dat er heel veel volgende pagina's zullen zijn, omdat je niet zegt, <<>>, bijvoorbeeld.

 

Kortom: bij het bestellen moet je heel veel klikken en is het einde niet in zicht, waardoor ik verwacht dat mogelijke klanten afhaken.

 

Bekijk hoe andere grote webshops het doen: naast de foto een linkje <> (en <>) (waarna je niet automatisch naar de bestelpagina gaat), als je klaar bent op "winkelwagen" klikken. Als je akkoord bent op <> klikken, waarna je alleen nog je naam en adres in hoeft te vullen.

 

Probeer het aantal klikken zoveel mogelijk te verminderen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

html5, secure connection of niet, 400 bad request. Ik moet vaak 2 pop-ups weg klikken voor ik verder kan. Dat zal wel normaal zijn.[/sup]

 

 

Xiao zie jij HTML5 in die website?

 

Dat zou ik wel eens willen weten waar?

 

HTML5 is wel erg nieuw. (vind ik) Interessant..

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Sorry, nee. Ik was in mijn vluchtige, vluchtige, normale-internetgebruiker-simulatie modus ;)

 

Die Zenza tafellamp Large bijvoorbeeld vind ik wel duur. Je kunt aan de foto ook niet goed zien hoe groot hij is (omdat ik in mijn normale-internetgebruiker-simulatie modus zit, heb ik niet gezien dat de afmetingen in de tekst eronder staan)..

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ralph,

 

Ik vind je terminologie verwarrend. Voor mijn gevoel bestel ik door op de bestelknop te drukken. Dus onder de eerste stap van je afreken-proces verwacht ik geen button "Bestel deze artikelen" (want dat bestellen heb ik al gedaan).

 

Als ik daar dan toch op klik, kom ik op een pagina waar staat dat ik "hier" moet klikken om mijn bestelling af te ronden. Maar als ik op "hier" klik gebeurt er niets. Er staat wel een button "Ga hier verder met bestellen", maar dat wil ik niet, want dat heb ik voor mijn gevoel al gedaan.

 

Natuurlijk ben ik maar heel even in verwarring en snap ik in tweede instantie wat de bedoeling is, maar die verwarring moet je proberen te voorkomen. Maak duidelijk verschil tussen het "bestellen" en het "afrekenen". Als mensen het gevoel hebben dat ze aan het "afrekenen" zijn, gaan ze ook vaker door tot het einde. Vergelijk het met de supermarkt: zolang je door de winkel loopt, kun je je boodschappen nog terugzetten, als je eenmaal bij de kassa staat is die drempel groter.

 

Op het laatste moment probeer je je klanten nog tegen te houden: "Als alles juist is en u wilt daadwerkelijk bestellen ..." Waarom zou ik dat niet willen? Waarom niet gewoon "Controleer de gegevens en klik op ..."?

 

Als ik kies voor "Afhalen" komt er een extra optie bij "Betaalmethode" maar de layout daarvan gaat niet helemaal goed.

 

De opening van je Algemene Voorwaarden: "Onder 'Schatten van de Sultan' wordt in deze algemene verkoopvoorwaarden verstaan: Schatten van de Sultan" komt een beetje vreemd over. En die voorwaarden zijn niet in lijn met je betaalmethoden, want voor zover ik kan zien wordt er daarin geen rekening gehouden met "Vooraf overmaken". Verder heb je het in die voorwaarden over door jou aangeboden telefoonabonnementen, waar heeft dat betrekking op?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle goede feedback. Ik moest zeggen dat ik de website al een tijdje hier wilde 'screenen', maar een beetje bang was voor de kritiek. En voor niets, want de feedback van jullie is geweldig.

 

@ Quinten van Geest, jouw opmerkingen zijn volkomen terecht en logisch. Ik begrijp niet waarom ik dat zelf nooit zag.

@ XiaoDi, oei dat klinkt niet best? Het is absoluut niet de bedoeling dat er allerlei pop-ups naar voren komen.

In welke browser werk je?

@ John Bouwmans, Het besteltraject vind ik persoonlijk ook niet heel prettig werken. Ondanks dit, kan ik wel zien dat er verassend weinig mensen afhaken als ze eenmaal gaan bestellen. Helaas ben ik afhankelijk van de beperkingen van Biedmeer. Voor mij begint wel te dagen dat ik dit alles liever in een jasje giet waar ik wat meer vrijheid heb. Ik ben zelf alleen geen ontwerper en zal dit dus uit handen moeten geven.

@ Chielsen, je hebt volkomen gelijk betreft de hoeveelheid aanbiedingen. Dit is inderdaad doorgeslagen.

 

De rest ook bedankt voor de nuttige tips. Ik ben er mee aan de slag!

Link naar reactie
  • 0

Hetgeen wat mij niet zou laten kopen bij jou (naast het feit dat ik niet zo'n fan ben van zijden kussentjes etc.)

is de eerste indruk die je bij me maakt. Als ik op de website kom denk ik meteen 'standaard layout?'. Natuurlijk

bedoel ik dit met alle respect, maar het ziet er nu nog wat 'goedkoop' :-[ uit. Ik denk dat als je wat werk in je

layout zou steken (misschien een kleine investering?) je je conversie rate wel richting die 1% moet zien te krijgen!

 

Succes :D

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Met een paar aanpassingen kom je ver.

 

- De header is gewoon onscherp.. er zijn enge dingen gebeurd met dit plaatje in Photoshop ;-)

 

- Het oranje winkelwagen blokje vloekt met het paars.

 

- Titels van producten worden afgekapt. Kun je niet een rij van drie producten maken en ook de foto's groter maken?

 

- Favicon (adresbalk) is een standaard plaatje, daar kun je iets leuks meedoen

 

- Ik mis een logo

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paar tips waar je snel met aan de slag kan.

- Op de mooiste/beste plek van je website staat een tekst "Schatten van de Sultan - koop in vertrouwen".

Hoezo ben je niet te vertrouwen dan?

Tip: vervang deze tekst door een korte krachtige tekst over de winkel, wat vindt ik hier, hoelang besta je.

De tekst "Schatten .... vertrouwen" lager op de pagina plaatsen.

Probeer het AIDA model te gebruiken. Attention (Pakkende titel), Interest (Mooiste plekje van de site), Desire (Portfolio, prijzen, voorwaarden), Actie (Aanschaf traject simpel en duidelijk maken)

 

 

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 0

Nog één tip;

Je prijzen, wat is daarmee aan de hand?

- Waarom zijn die prijzen doorgestreept? (misschien uitverkoop prijzen? meld dat dan)

- Je prijzen opbouw. Ik zie afronding op ,00 en 0,95. Doe dan afronding op ,99 (dus geen 100,00 meer, maar 99,99 en geen 95,95 maar 99,99)

- Advies is om even naar de prijzen te kijken, want 5 / 10 / 100 / zijn afrondingsgrenzen voor mensen.

Een product van 4,99 wordt meer verkocht dan 5,00

Beter 64,99 als prijs dan 65,99 etc, etc

 

Ook je teksten. Ik begrijp wat je wil zeggen. Ik ben betrouwbaar maar je meld dat zo vaak.

Over de transport kosten. Maak u geen zorgen over het gewicht (jouw tekst), moet ik me dan zorgen maken? (gedachte klant)

 

Eén duidelijk een verhaal over de gunstige voorwaarden en waarom jij betrouwbaar bent (gebruik TNT, etc, etc)

Zorg dat het verhaal makkelijk te vinden is en goed te lezen (korte zinnen)

(Andere optie je aansluiten bij een Thuiswinkel organisatie, een logo van die organisatie op je site scheelt heel veel tekst)

 

Heel veel succes, gr Martijn

 

 

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal van Martijn zou ik ook zeker eens naar kijken, dat van die prijzen dat klinkt eigenlijk stom, maar mensen kopen

gewoon eerder als het minder 'lijkt'. Wat betreft je ontwerp, voor €1000 kun je bij een leuke ontwerper inderdaad ook wat moois laten maken. Doe het dan gelijk goed ;) Kijk ook eens goed naar wat een logo/huisstijl voor je zou kunnen doen, deze zou

je vervolgens weer door kunnen voeren in je website ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.