• 0

Interesse van financierder om te groeien

Hallo!

 

Hopelijk post ik op de goede plaats.

 

Heel kort:

Een goede vriend en ex-collega van mij is ongeveer 2 jaar geleden begonnen met een IT bedrijf (eenmanszaak), Hij doet oa. webdesign, hosting, systeembeheer, maar zijn hoofdmoot is softwareontwikkeling voor de financiële markt en daar is veel interesse voor. Hij heeft al wat succesvolle pilots lopen en grote partijen beginnen interesse te tonen. Het probleem is dat hij het in zijn eentje doet en het hoofd nauwlijks boven water kan houden. Hij heeft erg veel werk, maar verzuipt een beetje in zijn eentje. Hij krijgt de boel niet op de rit. Omdat hij vaak op korte termijn geld nodig heeft neemt hij opdrachten aan die snel geld opleveren. Die opdrachten zijn er gelukkig genoeg, maar dat gaat ten koste van de tijd die hij kan besteden aan het ontwikkelen van zijn software (waar het grotere geld in zit). Dat is ontzettend jammer, want de mogelijkheden zijn eindeloos en er zit ontzettend veel potentie in. Hij krijgt het in zijn eentje alleen niet voor elkaar. De bedoeling is altijd geweest dat er zodra er een beetje cashflow was ik erbij zou komen. Op deze manier gaat hem dat niet lukken en gaat hij er inmiddels bijna aan onderdoor.

 

Nu heeft hij een klant die erg veel geld heeft. Deze klant zit bij hem in het verzamelgebouw en heeft heel veel interesse getoont om samen verder te gaan. Hij wil graag geld inbrengen (hoeveel is nog onbekend). De bedoeling is dat ik er dan ook bij kom, zodat hij zijn focus helemaal op het ontwikkelen kan houden en ik de rest onder mijn hoede kan nemen. Maar zodra de klant zag wat het softwarepakket in hield werd hij wel heel erg enthousiast en liet doorschemeren dat hij z.s.m. een bv wil oprichten waarin hij een meerderheidsbelang krijgt.

 

Nou wil mijn vriend absoluut niet een meerderheidsbelang weggeven, omdat hij simpelweg zijn toko niet uit handen wil geven. Hij heeft aangegeven dat hij openstaat voor een 50/50 contructie onder bepaalde voorwaarden, zodat hij nog zeggenschap blijft houden over zijn 'kindje'. De klant is daar nu over na aan het denken.

 

Het is dat ikzelf geen geld heb, want ik zou er zo instappen. Niets liever dan dat! Ik hoop dan ook van harte dat er een mooie deal gaat onstaan, zodat ik met hem samen de boel op de rit kan gaan zetten.

 

Nu is mijn vraag hoe jullie erover denken? Zijn er punten waar hij zeker aan moet denken mocht de klant openstaan voor een 50/50 constructie? Waar moet hij aan denken, zodat hij toch wat zeggenschap houdt over zijn 'kindje' ? Wat zijn de valkuilen?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook al is de toekomst wellicht onzeker inzake de software ontwikkeling, maar in dit soort situaties is 1 BV geen BV.

Wat voor je vriend een optie is, om dan een BV op te richten en daar de software in.

Daaronder een BV die de exploitatierechten heeft van deze software (met naam van de software).

 

De investeerder kan dan een percentage krijgen van de BV met de exploitatierechten.

Zodoende voorkomt hij dat toekomstige ontwikkelingen meteen ook al voor de helft afgegeven dienen te worden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wil je vriend echt de zeggenschap behouden (in een op te richten werkmaatschappij), dan moet hij er voor zorgen dat hij 51% van de aandelen heeft. Even uitzonderingen buiten beschouwing latend, is het de algemene aandeelhoudersvergadering die besluiten neemt, met de meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij 51% is dat je vriend, bij 50/50 kan men in een patstelling komen, tenzij er andere regelingen getroffen worden m.b.t. het stemrecht.

Dit is even makkelijk gesteld uiteraard, wellicht is dit voor de financierder niet bespreekbaar en wil men 50%, of zelfs meer. Dan moet misschien bedacht worden, dat 50% van een groot gegroeide toko hoogstwaarschijnlijk aantrekkelijker is dan de 100% in zijn huidige tokootje. Zonder hulp van derden gaat je vriend blijkbaar niet echt de mogelijkheid krijgen om te groeien.

Je vriend zal gewoonweg zo goed mogelijk moeten onderhandelen, en misschien is het verstandig om daar wat professionele hulp bij in te schakelen. Heeft hij geen adviseur die de boekhouding van zijn huidige onderneming verzorgt die hem eventueel kan bijstaan?

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Wil je vriend echt de zeggenschap behouden (in een op te richten werkmaatschappij), dan moet hij er voor zorgen dat hij 51% van de aandelen heeft. Even uitzonderingen buiten beschouwing latend, is het de algemene aandeelhoudersvergadering die besluiten neemt, met de meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij 51% is dat je vriend, bij 50/50 kan men in een patstelling komen, tenzij er andere regelingen getroffen worden m.b.t. het stemrecht.

Dit is even makkelijk gesteld uiteraard, wellicht is dit voor de financierder niet bespreekbaar en wil men 50%, of zelfs meer. Dan moet misschien bedacht worden, dat 50% van een groot gegroeide toko hoogstwaarschijnlijk aantrekkelijker is dan de 100% in zijn huidige tokootje. Zonder hulp van derden gaat je vriend blijkbaar niet echt de mogelijkheid krijgen om te groeien.

Je vriend zal gewoonweg zo goed mogelijk moeten onderhandelen, en misschien is het verstandig om daar wat professionele hulp bij in te schakelen. Heeft hij geen adviseur die de boekhouding van zijn huidige onderneming verzorgt die hem eventueel kan bijstaan?

 

 

Absoluut waar! Hij heeft een adviseur die de boekhouding doet, toevallig mijn broer :-). Daar heeft hij al een gesprek mee gehad om zich te verdiepen en advies in te winnen. Maar ik zou graag zoveel mogelijk opties, ideeën en adviezen willen inwinnen van meerdere mensen. En daar is dit forum uitermate geschikt voor! Hier zit ontzettend veel kennis. Als het goed is komt er volgende week een voorstel van de financierder en weten we meer over de details. Ondertussen is het zoveel mogelijk advies inwinnen om goed voorbereid dat voorstel te kunnen beoordelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.