Ga naar inhoud
  • 0

Start (diploma's en administratie)

Legend     672 6

Heb je bepaalde diploma's nodig om een ondernemer te zijn?

(Was dat niet iets van AOV)

 

En hoe zet je vanaf dag 1 je administratie op?

 

Het lijkt me dat veel techneuten wel kennis van zaken hebben wat betreft de techniek, een stukje ondernemersspirit, een lange adem enzovoort.

 

Maar van administratie heb ik bijvoorbeeld geen kaas gegeten.

 

Wanneer geef je zaken uit handen. Wat doet een accountant? Wat is absoluut belangrijk om bij te houden? Aan wie kun je wat uitbesteden? Wat zijn de valkuilen? Wat voor soort personeel neem je aan als je dat eventueel wilt?

 

Wederom:

Ervaringen, meningen, niet terzake doende beschouwingen, verwijzingen, alles is welkom.


'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Senior     35 0

Je hebt geen specifieke diploma's nodig als je voor je zelf een op technologie gebaseerde onderneming wilt beginnen.

Wle is het handig als je je ondernemersvaardigheden inschat en probeert je ontbrekende talenten te aan te vullen met team leden , adviseurs, en dergelijke. Er zijn ook cursussen om je te helpen jezelf in te schatten.

 

Een administratie opzetten kan door het bijhouden van inkomsten en uitgaven met een excel sheet (zeg maar een kasboek) omdat de liquiditeitsbewaking het belangrijkste is. Ga je een stapje verder dan is een klein administratiekantoor om de hoek een goed idee of een online service voor starters zoals wordt aangeboden door www.balfort.nl (maandabonnement met een vriendelijke prijs)

Beiden kunnen je op weg helpen met do's en don'ts.

 

Personeel aannemen is de begin fase is verstandig op een tijdelijk contract te doen, om er gemakkelijk bij mismatch van een van beiden weer afscheid te neme

 

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     16 0

Mijn ervaring is dat als je wilt beginnen, dan wil je beginnen. Al die administratieve rompslomp is wel het laatste waar je op zit te wachten.

Mijn advies is: houd je bezig met die ondernemerzaken die je leuk vindt en stop daar bijna al je energie in. Besteedt dingen die je rompslomp vindt uit aan anderen. Maar houdt wél altijd zelf controle over de dingen die je uitbesteedt. Het is jouw business en je moet op de hoogte blijven van alles wat er binnen je bedrijf gaande is.

Doe het uitbesteden stapsgewijs. Begin bij een goede accountant die brede kennis heeft van zaken en met je meedenkt.

Ik ben het eens met Nah dat je om een hoek goed advies kan krijgen. Neem vooral geen grote namen van bedrijven waar jezelf de weg kwijt raakt. Maar kies een kantoor(tje) die je op meerdere administratieve zaken kan ondersteunen, gericht op het MKB.

Ikzelf vond het fijner om met een administratiekantoor te werken waar ca. 4 mensen op verschillende gebieden aanwezig was (van verzekeringen, belastingen tot personeelsadministratie en investeringen).

Als jezelf kiest voor één geschikt persoon, en denkt dat hij dat allemaal kan behappen (die zijn er ook natuurlijk), zorg er dan voor dat je na ca. twee jaar (afhankelijk natuurlijk hoe snel je bedrijf groeit) nieuwe adviseur(s) neemt. Zo zorg je ervoor dat er geen "vergrijzing" plaatsvindt. Want een nieuw persoon zal dan weer met frisse energie en objectief je bedrijf onder de loep nemen.

Als je uitbesteedt, zorg er dan in ieder geval voor dat het een meedenker is en niet alleen een uitvoerder.

Maar het aller belangrijkste blijft: laat je adviseren, maar neem uiteindelijk zélf de beslissingen.

 

 


Voor hen die geen kennis hebben vergaard is de A gewoon drie stokje

Link naar reactie
  • 0
Moderator+     11,1k 476

Even als reactie op de diploma's.

Voor welke bedrijven is een vestigingsvergunning nodig?

Gelezen in KvK magazine:

Met ingang van 2001 is de AOV (= Algemene Ondernemers Vaardigheden) vervallen.

Je hebt dus géén vestigingsdiploma meer nodig voor een bedrijf.

 

Wel zijn er (natuurlijk) uitzonderingen:

Je hebt wel een wettelijke verplichting nodig in de sectoren:

*  Bouw

*  Installatietechniek (elektrotechniek, gas, water, *  loodgieter, c.v. en koeltechniek)

*  Vervoer

*  Levenmiddelen (poliers en visbewerkingsbedrijf)

 

De diploma-eisen BT (Bedrijfs Techniek) zijn dan:

*  Veiligheid

*  Gezondheid

*  Milieu

 

Voor 3 bedrijfstakken gelden ook nog VT (Vaktechnische) eisen:

*  Electrotechnische installatie

*  Slagersbedrijf

*  Bakkersbedrijf

 

Als technostarter heb je in principe geen verplichte diploma's nodig, maar moet je wel alert blijven waarin je precies technostarter wordt.


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.