• 0

Leden factureren aan maatschap

Beste Allemaal,

 

Ik lig een beetje in de knoop qua maatschap.

Situatie:

Ik speel in een band en deze band moet op een witte manier gaan fungeren.

De band bestaat uit zes leden.

 

Idee:

Wat een goede optie lijkt, is om alle 6 onafhankelijk van elkaar zzp'er te laten worden. Op die manier is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen administratie. Echter, om een 'potje' van de band op te bouwen voor bijvoorbeeld het kopen van merchandising lijkt een maatschap nodig. Een maatschap is ook makkelijk m.b.t. het factureren onder 1 naam naar de opdrachtgever.

 

Voorbeeld:

Er is een optreden geweest waarvoor 1200 euro wordt ontvangen.

De maatschap factureert deze 1200 euro aan de opdrachtgever.

De band besluit om ieder honderd euro in de pot te laten zitten en spreekt af dat er dus 100 p.p. wordt uitbetaald aan de leden.

 

Op die manier staat er op rekening van de maatschap €600,-

Toch is het voor de leden belangrijk om een lopende administratie te houden. Kunnen de leden dan ieder €100,- euro factureren aan de maatschap? Om zo hun in- en verkoopfacturen, btw aangifte etc. lopend te kunnen houden?

 

(als 1 lid van de maatschap, zzp'er, ziet het er dan als volgt uit:

1 maand 6 optredens en er wordt besloten dat de leden p.p. 1200 euro kunnen factureren aan de maatschap.

1200 + 6% btw. = 1272 factureren aan de maatschap)

Daarna koopt diegene (gitarist) een nieuwe gitaar voor 800 euro ex.

Dat maakt (19% btw) dan €952 euro voor de gitaar.

 

Btw: 72 - 152 = -€80,- voor de btw. aangifte )

 

Kan dit? of is er een andere manier om namens 6 zzp'ers een gezamelijke naam te gebruiken om te factureren?

 

 

Het lijkt op dit moment misschien erg onduidelijk, en ik moet bekennen dat ik het moeilijk uit te leggen vind op deze manier. Toch hoop ik dat iemand mij verder kan helpen met deze 'lastige' situatie. Ik kijk uit naar een reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klopt ook.

De gitaar wordt aangeschaft door de maat. Deze maat kan als zzp'er de gitaar zelf opgeven, en de btw over deze gitaar terugvragen.

 

Maar is het mogelijk om als maat te factureren naar de maatschap waar de maat zelf in zit? Zodat er een lopende gang blijft van in / verkoopfacturen.

 

Overigens heel hartelijk dank voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je/jullie in Nederland (gaan) optreden. Dan gelden (vooral voor de opdrachtgever) hele specifieke regels:

 

http://www.belastingdienst.nl/download/2589.html

 

De befaamde ‘artiestenregeling’ is dan namelijk van kracht.

Dat houdt in dat jouw voorbeeld helemaal niet zal werken. Een beetje een opdrachtgever zal nooit een factuur van jullie maatschap zomaar betalen. Hij/zij zal namelijk aan allerlei eisen en verplichtingen moeten voldoen.

Dat kan je nalezen nadat je via de link de handleiding hebt gedownload.

 

Of het dan alsnog interessant is om een maatschap op te richten, dat moet je denk ik goed over nadenken. Op zich is het misschien best het overwegen waard.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Het zzp'erschap binnen de artiestenbranche is geen nieuw gegeven. Na gesproken te hebben met een belastingconsulent, een lezing te hebben gevolgd van de belastingdienst zelf en telefonisch contact heb onderhouden met de belastingdienst blijkt dat je als zzp'er binnen de artiestenwereld een 6% btw. percentage mag hanteren. In de handleiding die jij me hebt gegeven staat:

 

Wanneer hoeft u geen aangifte te doen? (Opdrachtgever)

De artiest woont in Nederland en heeft een geldige Verklaring arbeidsrelatie waarop staat ‘winst uit onderneming’ (VAR-wuo) of waarin staat dat de artiest directeur-grootaandeelhouder is van een onderneming (VAR-dga). Maak een kopie van de verklaring en bewaar deze bij uw administratie, zodat u aan ons kunt laten zien dat u terecht geen aangifte hebt gedaan.

 

De opdrachtgever krijgt een contract waarin alles staat aangegeven, en waarbij de kopieen van 6 VAR-WUO verklaringen bijgevoegd zijn.

 

Ik begrijp dat je deze handleiding erbij hebt gepakt, en dat je na het lezen van deze handleiding het gevoel hebt gekregen dat het niet mogelijk kan zijn om 'gewoon' een factuur te sturen naar de opdrachtgever.

 

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen. Om dit uit te zoeken en te reageren op mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Thom

 

dat zou ik niet meteen willen stellen. De gageverklaring en inhoudingsplicht loonheffingen is vaak weldegelijk van toepassing.

 

Enkel als voor privé zaken de band gehuurd wordt of als de leden van de band ieder een VAR verklaring hebben, kan heffing van loonbelasting achterwege blijven.

 

groet

Joost

 

 

da's waar ook, dat was jou al bekend

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hey Joost,

 

Op dit moment hanteren we een gageverklaring. Dat is, omdat niemand een var-verklaring heeft en omdat we nog geen zzp'er zijn. We willen vanaf 2011 van de gageverklaringen af, omdat het erg veel rondslomp is, en vervelend is in de peilen te houden m.b.t. de administratie / aangifte.

 

Daarnaast treden we ondertussen als band, maar ook zo nu en dan als sessiemuziekant (ieder voor zich), zeer geregeld op, en daarom lijkt het ons verstandig om zzp'er te worden inclusief de VAR-Wuo verklaring.

 

Op het moment dat er dan gefactureerd wordt, hoeft de opdrachtgever geen stappen te ondernemen m.b.t. de inhoudingsplicht loonheffing.

 

Als het goed is bevestigd dit jouw verhaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.