• 0

2 soorten ondernemingen

Ik heb een onderneming in de verhuur van vakantiewoningen. Deze zit in box 3 wat inhoudt dat ik wel btw maar geen inkomstenbelasting betaal, wel vermogenrendementsheffing. Voor mij is dat voordelig. Nadeel is dat ik geen arbeid in de onderneming mag verrichten.

 

Nu wil ik wél (belaste) arbeid verrichten en daarvoor een apart bedrijf oprichten. Kan mijn partner een tweede zaak starten waarin we belaste activiteiten gaan opnemen? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

 

Er wordt vaak verwezen naar een BV vorm. De omzet is daar echter te laag voor.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij mag dit. Je vrouw kan ZZP'er worden of een eenmanszaak in beginnen in de uitvoering van werkzaamheden m.b.t. recreatiewoningen. Het is volgens mij wel zaak dat jij niet op de loonlijst terecht komt. Ook niet op projectbasis o.i.d.

 

Je ziet dit wel meer bij mensen die onder hun concurrentiebeding proberen uit te komen. Die laten hun echteno(o)t(e) dan de onderneming opstarten, zodat de uitvoerende persoon niet in de papieren voorkomt.

 

Voor de zekerheid kan je natuurlijk altijd een briefje naar de belastingdienst wagen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie. Het gaat hier om bijvoorbeeld boodschappen of ontbijtservices, maar kan ook zijn website onderhoud bij de buren of zo.

 

het kan op zich wel, zolang ook zij de activiteiten uitvoert.

 

Als jullie een vof starten dan gaat dit formeel niet op en kán er sprake zijn van meer dan normaal vermogensbeheer.

 

Maar, wat versta je onder wel belaste arbeid?

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Deze activiteiten hebben absoluut niets te maken met je beleggingsactiviteiten (verhuur), dus dat bijt elkaar totaal niet.

Je kunt je nieuwe activiteiten gewoon onderbrengen in een eenmanszaak (op je eigen naam of op de naam van je vrouw), zonder dat dit gevolgen heeft voor je andere activiteiten.

Je moet voor je nieuwe activiteiten wel een apart BTW-nummer aanvragen als je de activiteiten op je eigen naam gaat verrichten, en je houdt je boekhoudingen gescheiden. Als je vrouw de onderneming start, dan vraagt zij een eigen BTW-nummer aan.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze informatie.

 

Deze activiteiten hebben absoluut niets te maken met je beleggingsactiviteiten (verhuur), dus dat bijt elkaar totaal niet.

Je kunt je nieuwe activiteiten gewoon onderbrengen in een eenmanszaak (op je eigen naam of op de naam van je vrouw), zonder dat dit gevolgen heeft voor je andere activiteiten.

Je moet voor je nieuwe activiteiten wel een apart BTW-nummer aanvragen als je de activiteiten op je eigen naam gaat verrichten, en je houdt je boekhoudingen gescheiden. Als je vrouw de onderneming start, dan vraagt zij een eigen BTW-nummer aan.

 

Groeten,

 

Louis

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.