• 0

Vergrijzing en Duurzaamheid

Hoi allemaal,

 

Graag wil ik jullie ideeën horen over de combinatie van de komende vergrijzing in Nederland en duurzaamheid. Dit lijkt mij namelijk een markt die binnen 10 jaar een enorme boost gaat krijgen. Waar zien jullie kansen? Wat kunnen we de 55+'er bieden het liefst i.c.m. duurzaamheid. Ik snap dat vele ouderen graag Jeu de Boule spelen, maar waar liggen de kansen om die groep mensen echt te voorzien in iets nieuws. Ik vind dit lastig nader de abstraheren. Vaak heb ik toch een beeld voor me van bejaardjes die de hand op de knip houden. Liggen de kansen meer in recreatie, zorg of medische sector? Of zijn juist daar de kansen wat minder, omdat we daar qua innovatie al een eindje op weg zijn?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uiterst boeiend onderwerp en ik vind 'm moeilijk. Ik heb me al eens een paar keer begeven onder de grijze massa. Ze hebben geld, maar zijn heel kosten bewust. Flink over de balk komen voor een jonge jenever of een mooie salontafel is geen probleem. Maar zoiets als een televisie-abonnement of sowieso dingen per maand betalen houden ze helemaal niet van. Hechten veel waarde aan ritme en traditie. En houden vooral van genieten. Het type genieten - terrasje, zonnetje, borreltje, bezoekje, praatje. En dan vooral praatjes over vroeger.

 

Kansen?

Ik zou heel veel beschikbare technologie 'ouderen-ready' maken. Mobieltjes, afstandsbedieningen, telebankieren, parkeermeters, enz. Niet dat ze dom zijn. Integendeel. Ze vinden het gewoonweg waardeloos dat ze zoveel energie in die dingen moeten steken. Waarom zitten er 50 kleine - nagenoeg precies dezelfde - knopjes op een afstandsbediening? En ze hebben nog gelijk ook.

 

Verder zie ik wel wat in de recreatie-sector. Niet het type extrema of busladingen maar van het type verzorgend. Ik sprak een stel wat net terug is van een 'betaalbare' 14-daagse cruise. Die verzorging vinden ze geweldig. Alles brengen, dragen, uitleggen, voordoen, herhalen, meedoen, enz. Betalen ze graag voor. Het is tenslotte vakantie.

 

Ik ken ook een stel uit de zorgsector. Die gaan een nieuw type zorg leveren. Ritje mee naar het ziekenhuis voor controle of manlief te bezoeken. Kapstokje ophangen. Deurtje schilderen. Moeilijke papieren invullen. Praatje maken. Voordoen hoe je een mailtje stuurt. In de zomer af en toe helpen met de tuin. Maandelijks even helpen met de zware boodschappen. Maar ook (vanwege hun achtergrond) klein medische verzorging. Wondbehandeling, spuitje, op de pilletjes letten. Alles wat een zuster ook doet. Terwijl zij kennis en ervaring tot op de IC hebben. Briljant plan.

 

Maar goed. Ik ga toch weer eens een uurtje met ze op een bankje zitten. Kan ik ze het gewoon vragen :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat we bij 50+ toch snel aan de echte 'oudjes' denken, terwijl de 50+'ers van vandaag, en al helemaal die van de toekomst, vaak helemaal niet in dat hokje passen. Waar de 65+ van vandaag dan ook erg zuinig zijn (wat te maken heeft met de opvoeding en de schaarste tijdens/vlak na WO II), zullen de 50+'ers van vandaag en de toekomst hier waarschijnlijk minder last van hebben.

 

Ik denk ook inderdaad dat er een enorme markt is voor producten en/of diensten voor de groep van 50 jaar en ouder, maar niet op een tuttige manier (denk aan: de eerste positionering van zender MAX), want deze groep wil zich niet oud voelen en al helemaal niet in dat hokje worden geduwd! Zodra je een goed beeld hebt van wat deze groep (of een sub) belangrijk vindt denk ik dat je qua producten en diensten bijna alle kanten op kan.

Koop jij je kerstpakketten online ?

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zijn we al bezig met duurzaamheid en de 55plusser met ons product. Tegenwoordig lijkt het dat ook de 55plusser langer zal moeten doorwerken in tegenstelling tot generatie hiervoor. Die konden met VUT of andere uittrederegelingen vanaf 55 jarige leeftijd. Die luxe is er niet meer. Om deze mensen (en uiteraard ook de jngere) gezond en prettig te kunnen laten werken zullen steeds meer hulpmiddelen nodig zijn. Hier ligt een enorme markt open als je het mij vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Heb deze vraag pas ook mezelf gesteld en kwam op vier doeleinden terecht.

 

Groeiend proces van de ouderenmarkt heeft gevolgen voor drie demografische veranderingen zoals:

- Eenzaamheid onder de ouderen groeit

- De vraag naar zorg groeit

- Hoger sterftecijfer

- Vermaak markt voor de senioren

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik wel weet is dat 55+ en ook 65+ niet echt leuk vinden om als oudjes te worden aangemerkt. Misschien dat botox behandelingen een groeimarkt voor deze groep is. En als het gaat als hulpmiddelen zoals een looprek lijkt me dat er een markt is voor meer kleur. De meeste looprekken die ik zie hebben grijze handvatten en zien er goedkoop en kleurloos uit. Wellicht is er een markt voor custom made hulpstukken.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Interessant onderwerp.

 

 

- Eenzaamheid onder de ouderen groeit

- De vraag naar zorg groeit

 

 

Bovenstaande zijn vaste gegevens waar je niet omheen kunt.

 

Je kunt je dan ook de vraag stellen hoe je de effecten van vereenzaming kunt verminderen en de vergroting van de zorgbehoefte kunt invullen, beide op een duurzame wijze.

 

Technlogie kan een middel zijn, bijvoorbeeld internet. Er zijn al toepassingen waarbij zorg via internet wordt geboden. Denk bijvoorbeeld aan monitoring en signalering. Ik denk dat hier nog veel mogelijkheden liggen om op verschillende niveau's zorg te bieden.

 

Groet. Jeroen.

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zijn we al bezig met duurzaamheid en de 55plusser met ons product. Tegenwoordig lijkt het dat ook de 55plusser langer zal moeten doorwerken in tegenstelling tot generatie hiervoor. Die konden met VUT of andere uittrederegelingen vanaf 55 jarige leeftijd. Die luxe is er niet meer. Om deze mensen (en uiteraard ook de jngere) gezond en prettig te kunnen laten werken zullen steeds meer hulpmiddelen nodig zijn. Hier ligt een enorme markt open als je het mij vraagt.

 

Dit schept mogelijkheden voor sollicitatie trainings bedrijven.

 

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2010/11/ouderen_altijd_sollicitatieges.html

 

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

- De vraag naar zorg groeit

dat is natuurlijk wel de factor waar voor de ondernemer de meeste kansen liggen,

de ouderen/thuiszorgwinkels schieten als paddestoelen uit de grond (franchiseformule)

en ook wij (supplementen) profiteren hiervan. De 50-plusser van nu is nog best vitaal en willen dat ook blijven

en dat mag soms ook best wel wat kosten.

 

de eerder genoemde zorg waar Theo het over heeft is wellicht ook een gat in de markt,

alleen is dat betaalbaar voor iedereen? als je dat soort zorg aan iedereen wil gaan aanbieden vanuit een verzekering o.i.d. wordt dat natuurlijk een behoorlijke kostenpost

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat er zeker veel kansen liggen in de 55+ markt. Echter ben ik van mening dat deze groep niet (meer) simpelweg als '55+' gezien kan worden; daarvoor is deze veel te divers. Eerder werd ook al gezegd dat 55+ niet als 'oud' gezien willen worden en ik denk dat, dat begint bij het onderscheiden van je doelgroep.

Wat voor koffieautomaat heb jij op kantoor?

Link naar reactie
  • 0

55+ ers willen en kunnen niet veel risico meer lopen. Verlies van levensgemak en financiele middelen. Als die risico’s weggehaald worden, willen ze best meer besteden en zelfs risico taken op zich nemen. Bijvoorbeeld nog een eigen onderneming (ZZP, freelancer) beginnen.

Dus de risico’s weghalen.

Helaas is op het ogenblik het omgekeerde aan de gang. Ze lopen meer risico op bijvoorbeeld verlies van pensioen (door de pensioen speculaties) en wat te zeggen van geldontwaarding. Ze denken als geen ander dat hun gespaarde geld straks niets meer waard is. Dus blijven ze zuinig.

Nog deze hypothese:

Een 55+ met een vaste baan, zou best ontslagen moeten willen worden, wanneer hij eenvoudiger en met zeer weinig risico voor zichzelf iets anders kan gaan beginnen. Kan dus ook in hetzelfde werkgebied wat hij al deed, maar reken maar, veel willen eens iets anders proberen. Laat ze ondernemen met eenvoudige regels. Niet al die BTW’s, VARREN, etc. en wat nog meer. Degenen die dit doen met de mogelijkheid van weinig risico wil best zijn AOW uitstellen tot wel 70+.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog geen reactie, dus deze maar even:

Ik wil nog even stilstaan bij de titel van dit topic “Vergrijzing en Duurzaam”

Horen die bij elkaar? Ik lees veel zaken die vergrijzing aangaan, waar is de duurzaamheid?

Huum nog eens goed bij stil staan.

Een vertaling: vergrijzing = kleurloos, duurzaam = zuinig

Dus: Kleurloos en zuinig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een vertaling: vergrijzing = kleurloos, duurzaam = zuinig

Dus: Kleurloos en zuinig.

 

 

 

Welk woordenboek heb jij hiervoor gebruikt??

 

Een 55+ met een vaste baan, zou best ontslagen moeten willen worden, wanneer hij eenvoudiger en met zeer weinig risico voor zichzelf iets anders kan gaan beginnen. Kan dus ook in hetzelfde werkgebied wat hij al deed, maar reken maar, veel willen eens iets anders proberen. Laat ze ondernemen met eenvoudige regels. Niet al die BTW’s, VARREN, etc. en wat nog meer. Degenen die dit doen met de mogelijkheid van weinig risico wil best zijn AOW uitstellen

 

Is dit wetenschappelijk onderzocht?

En wat heeft een VAR met eenvoudige regels te maken.

Of BTW afschaffen voor ondernemers ouder dan 55 jaar.

Dan zouden dus de ondernemers onder de 55 altijd duurder zijn omdat deze BTW moet afdragen.

 

 

55+ ers willen en kunnen niet veel risico meer lopen. Verlies van levensgemak en financiele middelen. Als die risico’s weggehaald worden, willen ze best meer besteden en zelfs risico taken op zich nemen. Bijvoorbeeld nog een eigen onderneming (ZZP, freelancer) beginnen.

Dus de risico’s weghalen.

Helaas is op het ogenblik het omgekeerde aan de gang. Ze lopen meer risico op bijvoorbeeld verlies van pensioen (door de pensioen speculaties) en wat te zeggen van geldontwaarding. Ze denken als geen ander dat hun gespaarde geld straks niets meer waard is. Dus blijven ze zuinig

 

Je kunt niet generaliseren, er zijn 55+ die hun schaapjes lekker op het droge hebben en 55+ die in een huurhuisje zitten, en wel of niet veel te besteden hebben.

Maar of ze allemaal zuinig zijn, dat betwijfel ik, een 55+ moet nog 10 jaar tot zijn pensioen, de beurskoersen kunnen dan weer een heel ander beeld laten zien dan nu.

 

 

Deze beweringen hebben geen enkel draagvlak.

 

En daarbij, er zijn middelen die door 55+ zelf betaald worden, maar ook ontzettend veel innovatieve middelen die vanuit de overheid of andere instanties gefaciliteerd worden, juist om de kosten voor verzorging van ouderen te drukken,

 

En dat is een kans voor het bedrijfsleven.

 

.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we moeten onderscheiden in verschillende vergrijzings-fasen of verouderings-fasen. Stel even de 55ers tot de 66ers, de zogenaamde late volwassenheid volgens Erik Homburger Erikson. Hij heeft verder nog geen vervolg-fasen. Ik zou willen toevoegen de incasseerders (AOW) van 66ers tot 77ers.

De incasseerders beginnen of zijn al begonnen met het incasseren van hun pensioen. Of tijdelijke lijfrentes (mag ook levenslang). Doe je het later dan ben je een beetje dom. Deze fase geef ik hier een financiële economische stempel i.p.v. een levensopvatting.

AOW uitkering gaat wel verder maar de volgende fase 77ers tot 88ers zijn de Uitbuiters.

Waarom? Omdat onlangs een wijs man Seth Gaaikema (zelf 71) dit adviseerde aan de vergrijzers. “Uitbuiten van eigen leven” Ego maar niet ten koste van anderen.

De volgende fase van 88 tot 99 zijn de Overlevenden voornamelijk ego met waarschijnlijk zorg-verpleging.

 

De L’s (Late volwassenheid) 5566

De I’s (Incasseerders) 6677

De U’s (Uitbuiters) 7788

De O’s (Overlevenden) 8899 en verder

 

De leeftijdsgrenzen zijn natuurlijk niet zo scherp en misschien overlappend en ook niet voor elk persoon geldig (man of vrouw,) maar het geeft een idee om aan te denken in welke fase men zit zonder ernstige handicap of ziekte.

Over 100 jaar, wanneer de mensheid nog ouder wordt, kan men weer andere fasen benoemen.

De bevolking in de fasen zal een golfbeweging zijn door de huidige babyboom. Wellicht zitten we nu met de piek op de overgang van L naar I.

Dus wil je wat “ondernemen” voor de ouderen dan zijn deze de beste gegadigden op het ogenblik en over 10 jaar de I’s en U’s.

Waar ik voorheen op gefocusseerd was zijn de L’s. Deze hebben het niet gemakkelijk bewust te kunnen beslissen over hun levensfase en hieronder benoem ik alleen nog maar enkele economische zaken.

•   Geforceerd (bestraffend) door overheid om door te werken en door werknemers het verlangen om te vervangen door goedkopere. Bijvoorbeeld door V’s (Vroege Volwassene) of M’s (Middelbare Volwassene).

•   Blijven werken aan inkomens vergaring en of gebruik maken van incasseren.

•   Nog in de toekomst investeren (materieel, beleggen, pensioen) pensioen uitstellen of lijfrentes en pensioenen al laten ingaan.

•   Klein huis kopen, verhuizen, gaan of blijven huren. In ieder geval dringend plannen.

 

De L-fase gun ik meer vrijheid. Waarschijnlijk was het off-topic om voor te stellen wat deze fase

zelf kan bezighouden. Hier wil ik dus niet meer op ingaan. De L’s zitten met (in) belangrijke beslissingen. Wat kun je voor ze betekenen. Zeker door de overheid maar wellicht ook door het bedrijfsleven. Gaan vragen wat ze nodig hebben dat is het beste voor je product of dienst.

 

En daarbij, er zijn middelen die door 55+ zelf betaald worden, maar ook ontzettend veel innovatieve middelen die vanuit de overheid of andere instanties gefaciliteerd worden, juist om de kosten voor verzorging van ouderen te drukken,

Wat zijn jouw vele voorbeelden wat de regering faciliteert voor de gezonde L-etjes?

 

Link naar reactie
  • 0

En daarbij, er zijn middelen die door 55+ zelf betaald worden, maar ook ontzettend veel innovatieve middelen die vanuit de overheid of andere instanties gefaciliteerd worden, juist om de kosten voor verzorging van ouderen te drukken,

Wat zijn jouw vele voorbeelden wat de regering faciliteert voor de gezonde L-etjes?

 

 

Bedankt voor je uitvoerige toelichting, maakt jouw visie duidelijker.

 

Waar ik op doel zijn juist weer niet de gezonde L-tjes, NL heeft telkens minder geld beschikbaar voor zorg en zal voor de brooddnodige zorg goedkopere alternatieven beschikbaar moeten stellen.

 

En dat zal dan noodgedwonen vanuit innovatie en beschikbare technologieen vandaan moeten komen.

 

Don;t shoot me, I'm just the messenger.

 

Ik denk dan aan hele kille en koude toepassingen, temperatuursbewaking en uitlezing op afstand, camerabewaking, daarentegen ook weer internet en uitgebreidere toepassingen om de eenzaamheid te verdrijven.

 

Alles wat mogelijk is om de ouder wordende mens, door jou genoemd de U's en de O's, langer thuis te laten wonen zal dan ook worden aangewend.

Voorbeelden, ik wil daar nog wel op terugkomen, heb ik nu even niet paraat, een deel zal ook nog worden ontwikkeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat men inderdaad onderscheid moet maken in de verschillende 55 plussers.

 

Ik denk dat de meeste 55 plussers tot 75 jaar gaan genieten van hun weelde en verworven vermogen.

 

Reizen, genieten en veel consumeren. Zorgen dat de producten die deze groep afneemt verantwoord zijn gemaakt of duurzaam zijn ontwikkeld zal bijdragen in het duurzaam ondernemen.

 

 

Vanaf 75 jaar zullen de zorg aspecten steeds meer op de voorgrond komen.

 

Ik heb zelf ooit eens gedacht aan een netwerk tussen bejaarde ( eenzaam en alleen wonend) en zijn/haar familie via de PC. Een soort Intranet met beeld en geluid net als MSN met webcam. Heeft vader of moeder behoefte aan direct contact dan kan er via de PC snel verbinding zijn. Ook kun je hier zorg en andere veiligheidstools ( paniekknop) aan koppelen. Dokter et cetera..

 

Maar goed, dat moet dan gemaakt worden...... ;D

 

Moet zeggen dat ik vanaf de leeftijd van 75 jaar me best wel zorgen maak over het zorgaanbod. Vooral juist omdat de beroepsbevolking veel kleiner is dan de groep die bejaard is. Wie moeten er dan aan al deze mensen goede zorg gaan bieden?

 

In Japan zijn ze nu al een tijd met dit vraagstuk bezig en al volop in de vergrijsde maatschappij.

 

Ik las de volgende aanpassingen van verschillende mensen/bedrijven in Japan op een website:

 

Een winkelketen heeft de prijskaartjes van de producten vergroot zodat ze voor de ouderen beter te lezen zijn.

 

Aangepaste fitnestoestellen voor ouderen.

 

Of een huis zo gebouwd/ ontworpen zodat de opa en oma er bij kunnen komen wonen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of een huis zo gebouwd/ ontworpen zodat de opa en oma er bij kunnen komen wonen.

Dat laatste is goed opgemerkt Bo.

Naarmate de meeste mensen, zijnde ouders en grootouders maar zelfs zonder het nageslacht, verblijven graag onder de jongeren. De woningbouw zou in semi-gescheiden generatiewoningen kunnen zijn. Dit werkt ook nog eens duurzaam (we have connection) alleen al door het gemeenschappelijk energie gebruik. Als het mogelijk is (verdraagzaam?) ook gemeenschappelijk koken. Wanneer de V’s of M’s uit huis werken kunnen de L’s , U’s voor de K’s zorgen.

(Sorry, laat je niet gek maken door mijn s-en), Maar wel begrepen niet?

Nog wel een oplossing vinden wanneer alle generaties tegelijk (helaas :-\) ouder worden, gaan de U’s dan toch uit het huis en nemen de K’s de ruimte in misschien? Of wil de familie hun oudjes tot de dood bijstaan?

Eventueel bouw je naast meerdere generatiewoningen een verzorgingsgebouw waar de late U’s en O’s kunnen eindigen wanneer dat de wens is.

Dit wordt toch niet kleinschalig en wellicht niet zonder locale overheidsbestedingen. Woningbouw kan natuurlijk hier wel inspringen. Je kunt ook denken aan de scholen en ziekenhuizen. Wanneer je alles doortrekt komt je wellicht bij een geheel andere stedenbouw. Ook de infrastructuren en vervoer kun je erin betrekken.

 

Link naar reactie
  • 0

In Japan zijn ze nu al een tijd met dit vraagstuk bezig en al volop in de vergrijsde maatschappij.

De Japanse gemeenschap is inderdaad een mogelijke voorloper waar de Nederlandse gemeenschap

naartoe zou kunnen gaan. Overbevolking? Ik zie altijd het schrikbeeld dat passagiers door de metro-deuren geperst worden :P. Arme oudjes.

De innovators, zoals Bo oppert, grijpen voor de oudjes makkelijk naar technische snufjes. Gebruik van computer en internet. Enerzijds voor sommige oudjes een zeer aangename bezigheid, anderzijds een onmogelijkheid voor anderen. Ik verneem dikwijls dat ouderen (77+) steeds meer het verleden terugzoeken. Woonomgeving, materiële spullen, herinneringen. Maar soms duidelijk het persoonlijke contact. Willen ze niet de persoonlijke bediening aan de balie (station, bank) terug? Daar valt dan weinig aan te verdienen (ondernemen).

Terug naar Japan. ..Hoe kun je de persoonlijke bediening en techniek combineren?

http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=1699

Een Robot hulpje, buddy. Wel duur nog misschien maar wel handig. Klusjes in huis. Uit bed getild worden. Trap af dragen. En zelfs zo realistisch (huid tissue) dat je ertegen wilt praten en knuffelen. Niet te ver gaan hè. Men zou de stem van de robot kunnen koppelen naar familieleden of kennissen. De robot zou met de mobieltjes van de jongeren van de familie echt kunnen chatten ( vocaal). Is dat er al? Zo niet, dan meteen beginnen. Succes. Buiten dat kun je de robot om advies vragen. Je zou “het” ook die moeilijke administratie kunnen laten doen. Eindeloze mogelijkheden en geeft wellicht spin-off’s voor iedereen. Robots kunnen zichzelf ook opladen. Even naar buiten onder de zonnepanelen vinger op de + en duim op de – en laden maar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in een ander topic gesproken over mijn idee van een indoor speeltuin voor honden. Mijn ervaring is dat veel 50+ vanwege eenzaamheid een hond (huisdier)nemen of hebben. Om te socialiseren met andere 50+ zal dit een gat in de markt kunnen zijn. Mensen kunnen er met slecht weer toch leuk een tijdje vertoeven bijv. in de horecagelegenheid en men zou dat in combinatie kunnen doen met andere activiteiten gericht op ouderen, iemand sprak van Jeu de boel ;D Een vaste avond (regelmaat) voor de wat oudere medemens, indoor wandelen (beweging), kletsen met andere hondenbezitters (socialiseren).

 

Iets voor mij om op door te denken! Thanx

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in een ander topic gesproken over mijn idee van een indoor speeltuin voor honden. Mijn ervaring is dat veel 50+ vanwege eenzaamheid een hond (huisdier)nemen of hebben. Om te socialiseren met andere 50+ zal dit een gat in de markt kunnen zijn. Mensen kunnen er met slecht weer toch leuk een tijdje vertoeven bijv. in de horecagelegenheid en men zou dat in combinatie kunnen doen met andere activiteiten gericht op ouderen, iemand sprak van Jeu de boel ;D Een vaste avond (regelmaat) voor de wat oudere medemens, indoor wandelen (beweging), kletsen met andere hondenbezitters (socialiseren).

 

Iets voor mij om op door te denken! Thanx

 

En je combineert het met een ouderen-fitness. Die markt is nu ook sterk op jongeren gericht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.