• 0

VVD Voorstel Variabiliseren Autokosten

Variabiliseren :P

 

Maar goed wat ik wil aansnijden is het volgende artikel op Zibb

http://www.zibb.nl/ondernemen/ondernemen_nieuwsbericht.asp?artnr=716430

 

Persoonlijk juich ik het voorstel toe. Het verbaasd me alleen dat de VVD hier nu ook mee komt. Dit omdat een kilometerheffing heel slecht gaat vallen voor de grootverbruikers en dat zijn toch de zakelijke kilometers. De kostprijs voor de autokilometers wordt voor deze groep gewoon hoger.

 

De totale belastingopbrengst zal toch minimaal hetzelfde moeten blijven. Dat moet nu gedeeld gaan worden door alle autokilometers ipv van alle auto's. Ik heb geen % verhouding voor handen, maar dat het % zakelijke kilometers hoger ligt dan het % zakelijk autobezit lijkt me wel duidelijk. Hoe staat het bedrijfsleven hier tegenover?

 

Nu valt het vast allemaal wel door het CBS door te berekenen. Een verlaging van de vaste autolasten zal namelijk ook een grote stimulans voor de autoverkopen betekenen. Een nieuwe (of rijker uitgeruste) auto gaat dan namelijk net zoveel kosten als een oude (of misschien zelfs minder omdat je een milieuvriendelijkere auto koopt). Dat is heel positief voor de nieuwe verkoop. Voor de occassionmarkt zal dit echter grote gevolgen hebben, de waarde van die auto's daalt namelijk aanzienlijk. Tenslotte zit in dat bedrag nog wel de bpm, maar dit staat niet in verhouding tot de nieuwprijzen. En dan zijn er ook nog de fastfitters, wat gaat daarmee gebeuren als iedereen een nieuwe auto gaat rijden? (aan de andere kant misschien rijden ze wel langer door omdat ze er ook niet zo gek veel meer voor terug krijgen)

 

De verhouding occassion, nieuwe auto zal in ieder geval een flinke knauw krijgen. Hoe gaat dat opgevangen worden. Simpelweg een grens trekken is ook geen optie lijkt me.

 

Dat laatste staat een snelle overstap naar kilometerheffing ernstig in de weg.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe staat het bedrijfsleven hier tegenover?

 

los van de inhoud van de regeling zelf, komen er twee zorgpunten op. ten eerste de enorme regelgeving en procedures die hier weer mee gepaard zullen gaan terwijl nou net de regeldruk van de overheid teruggebracht moet worden om slagvaardig en efficient te zijn. ten tweede of we niet weer enorm gaan afwijken van de rest van europa, en daar weer allerlei vervelende zijeffecten door gaan krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie er niet zoveel in eigenlijk. Belasting van onzuinige auto's en per gereden kilometer bestaat eigenlijk al: accijns op de brandstoffen. De prijs aan de pomp bestaat inmiddels voor ongeveer driekwart uit belastingen. Je zou kunnen stellen dat dit eigenlijk het afrekenloket voor de kilomter-belasting is geworden, aangezien de intrinsieke prijs van brandstoffen eigenlijk van ondergeschikt belang is voor de consumentenprijs.

 

Daarnaast kennen we al de vaste kosten in de vorm van houderschapsbelasting en bpm bij aanschaf.

 

Netto zal dit voorstel gelijk staan met het schuiven van de bedragen tussen bpm, accijns en houderschapsbelasting - iets dat ook wel kan binnen het huidige systeem.

 

Het enige dat nu geen fiscaal voordeel kent is een veilige auto. Nu denk ik dat de meeste automobilisten wel genoeg om hun eigen leven geven en hier rekening mee houden, dus waarom zou je dat gaan fiscaliseren?

 

Daarnaast is 'veilig' strijdig met 'milieuvriendelijk', de bestuurder van het zwaarste voertuig is bij een aanrijding gewoon beter af doordat ze krachten voor hem kleiner zijn. Andere veiligheidsmaatregelen zoals airbags en betere remsystemen zouden nu ook al bevorderd kunnen worden: Waarom deze niet vrijstellen van bijvoorbeeld de BPM?

Link naar reactie
  • 0
per gereden kilometer bestaat eigenlijk al: accijns op de brandstoffen.

 

Yep ben ik helemaal met je eens. Benzineprijs zou dus eigenlijk nog hoger moeten, sla je ook meteen de slag met het mileuvriendelijke. Tenslotte staat de onzuinigere auto eerder weer aan de pomp en betaalt die meer. Qua administratie en regelgeving hoeft het wat dat betreft dus ook helemaal zo'n probleem niet te zijn, alles verloopt automatisch via de benzinepomp. Voor wat betreft die veiligheid vind ik dat je dat aan de markt moet overlaten, eigenlijk vreemd dat de VVD dat niet zelf bedenkt (betweterig mode off :P)

 

Voor mij blijft over als nadelen:

 

  • Zware belasting voor bedrijfsleven
  • Waardedaling occassions

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Toch grappig dat ik hier dezelfde conclusie naar voren zie komen als die ik zelf trok toen ik dit nieuws op de radio hoorde: Okay, dat wordt diesel van EUR 3,-- per liter...

 

De punten waar ik mijn vraagtekens bij heb:

 

In geval van accijnsverhoging, dan gaan er NOG meer mensen over de grens tanken...

 

Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld kilometers maakt in Oostenrijk (en het wordt niet via brandstof geheven)? Dan koop je aan de grens van Oostenrijk zo'n sticker (wegenbelasting) en dan betaal je voor de daar afgelegde kilometers ook in Nederland nog een keer kilometerheffing...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkgezegd vind ik het al duur genoeg zoals het is hier... europa is een losgeslagen continent wat brandstofprijzen en autokosten in het algemeen betreft.

 

Schuiven met de belastingen in het voordeel van bezit heeft nog wel mee nadelen: Is het geen kapitaalvernietiging om auto's van 4 jaar oud weg te gooien omdat ze te duur worden aan belasting? Een goede personenwagen heeft een praktische levensduur van zeker 10 jaar, maar straks kun je na een paar jaar beter een nieuwe kopen om fiscale redenen.

 

Ook krijg ik het gevoel dat de regering weer eens geld moet hebben, dat zie je op allerlei fronten. Natuurlijk weet met dondersgoed welke zaken de burger niet laat liggen, ongeacht kostenstijgingen - dat vertaald zich in exorbitante belastingen op zaken als benzine, alcohol, tabak, electriciteit en ga zo maar door.

 

In geval van accijnsverhoging, dan gaan er NOG meer mensen over de grens tanken...

 

Je wilt niet weten wat er gebeurd als iedereen die niet van de bijstand leeft opeens besluit te emigreren ;)

Link naar reactie
  • 0

Ehm, Benm... ik geloof dat dan de bijstand onbetaalbaar wordt... dan volgen zij de werkenden vanzelf..... Als je dan nog op zoek bent naar een leuk kaveltje, dan is het de hoogste tijd om je slag te slaan ;-)

 

Maar ik ben het absoluut met je eens dat het ongetwijfeld weer gaat leiden tot een verkapte belastingverhoging.

 

Zelfde hebben we hier (Apeldoorn) nu ook met de 'variabilisering' van de afvalstoffenheffing.... Als je half zoveel weggooit als je voorheen mocht, dan ga je NOG 10% meer betalen.....

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.