• 0

Werken met freelancers

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een contract is sowieso verstandig als je zakelijk met elkaar in zee gaat - het voorkomt misverstanden en dure gevolgen daarvan. Als een freelancer daarom vraagt is hij dus verstandig bezig! :)

 

De minimale periode? Een uurtje... Daar staat geen tijd voor, maar ik begrijp dat je freelancers voor een langere periode inhuurt. Misschien helpt het als je even uitlegt wat ze voor je doen.

Link naar reactie
  • 0

Een freelancer kan altijd een contract "opeisen". Sterker nog: zonder zou ik niet voor je aan het werk gaan.

Maar het is voor jezelf ook fijn om een contract te hebben. Hierin kun je een hoop dingen regelen en zo misverstanden en later misschien wel herrie in de tent voorkomen. (Bovendien zou het ook nog wel eens z'n nut kunnen hebben richting de Belastingdienst wanneer het gaat over dienstverbanden enzo. Al heb ik daar niet zóveel verstand van.)

Minimumtijd maakt niet uit. Maar gezien de plaatsing van je vraag in dit topic: heb je het echt over freelancers, of bedoel je oproepkrachten/uitzendkrachten of iets dergelijks?

 

Hartelijke groet,

 

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
  • 0

Een freelancer - als het tenminste een echte freelancer is, en omdat je met een VAR werkt, lijkt het er wel op - kan nooit een dienstverband of vast contract eisen op basis van de verrichte werkzaamheden bij/voor jou. Zonder contract zelfs niet een minimum aantal uren. (Ik hoop wel dat je het over een VAR WUO hebt.)

Het lijkt me tijd worden voor een contract, in ieder geval om van alle onzekerheden af te zijn.

 

Hartelijke groet,

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
  • 0

Een freelancer - als het tenminste een echte freelancer is, en omdat je met een VAR werkt, lijkt het er wel op - kan nooit een dienstverband of vast contract eisen op basis van de verrichte werkzaamheden bij/voor jou. Zonder contract zelfs niet een minimum aantal uren. (Ik hoop wel dat je het over een VAR WUO hebt.)

Het lijkt me tijd worden voor een contract, in ieder geval om van alle onzekerheden af te zijn.

 

Hartelijke groet,

Katinka

 

Ja is dat wel zo? Vrijwaard een VAR je van alle ellende?

 

Ik meen me te herinneren dat er ook nog baas - werknemer regels waren. De dienst die de freelancer aanbied "verzorgen geluid bij voorstellingen" Dat is volgens mij typisch zo'n dienst die je niet "met eigen tijd kan indelen"

 

Persoonlijk lijkt het me logischer zoiets op 0 uren contract te doen.

Link naar reactie
  • 0
Ja is dat wel zo? Vrijwaard een VAR je van alle ellende?

Nee, een VAR verklaring is een intentieverklaring. Als achteraf blijkt dat er toch sprake is van verkapt dienstverband, dan mag je alsnog de premies en dergelijke afdragen.

 

Dat is volgens mij typisch zo'n dienst die je niet "met eigen tijd kan indelen"

Als dat door de aard van de werkzaamheden onvermijdelijk is zal de belastingdienst daar echt niet moeilijk over doen.

Link naar reactie
  • 0

@peter: Nee, een VAR verklaring is een intentieverklaring. Als achteraf blijkt dat er toch sprake is van verkapt dienstverband, dan mag je alsnog de premies en dergelijke afdragen.

 

Bij een VAR-wuo is dit absoluut niet het geval, tenzij "er sprake is van misbruik of van oneigenlijk gebruik". (Dit is de tekst zoals die door de Belastingdienst wordt gebezigd.)

Slechts bij een VAR-row of een VAR-loon bestaat er (soms grote) kans op problemen achteraf, bijvoorbeeld bij een looncontrole.

Om even bij te lezen: klik op de link in mijn handtekening betreffende de verklaring arbeidsrelatie.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.