• 0

DGA/bestuurder inkomen naast salaris

Hallo allemaal,

 

via deze post ben ik benieuwd of een van jullie hopelijk meer inzicht kan geven over het volgende. Ik ben samen met een vriend gevraagd om in Nederland een BV op te richten, tezamen met een reeds bestaand buitenlands bedrijf.

 

In het kort: buitenlands (handels)bedrijf is gevestigd in Brazilie en Uruguay en de eigenaar wil nu ook een 'vestiging' in Nederland openen voor de Europese en M.O. markt. Voor deze Nederlandse BV zullen vervolgens de buitenlandse eigenaar (80%), mijn vriend en ik (resp. 10% en 10%) zitten.

 

Echter zal de Nederlandse inschrijving dus een voor zichzelf startend handelsbedrijf zijn, dat haar eigen omzet gaat zoeken. Dus gemakshalve nihil in het begin. Wij zijn beide fulltime werkend en zullen dat uiteraard (moeten) blijven met een beperkte omzet vanuit de nieuwe BV.

 

Mijn vraag is wat wij dan verplicht zijn qua minimum uitkering naar onszelf qua salaris/uitkering? Wij stappen er beide als natuurlijk persoon in. De buitenlandse partij (lijkt mij) via de SA rechtsvorm. Hoe kunnen/mogen wij omgaan met een startende omzet? Kunnen wij onszelf een hele tijd niets uitkeren tot een bepaald punt dat er voldoende in om gaat?

 

Hoop dat jullie hier meer info over kunnen geven.

 

In ieder geval alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Met 10% van de aandelen heb je een aanmerkelijk belang. Omdat je werkzaamheden verricht, is de gebruikelijkloonregeling van toepassing. Je moet jezelf daarom salaris betalen. Zoek even op fictief loon of gebruikelijk loon, dan zie je hoe het werkt. Het vertrekpunt is 41.000 euro.

 

Denk ook even na over de manier waarop je de 10% aandelen wilt gaan houden. Wil je dat in privé doen, of via een persoonlijke houdstervennootschap. Ook die discussie is hier al vele malen aan bod gekomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.