• 0

BTW en kilometervergoeding personeel

Ik heb al best wel wat rondgezocht en ook op de belastingdienst + almanak gezocht van elsevier maar een eenduidig antwoord wordt er naar mijn inziens niet gegeven.

Volgende casus

BV - heeft 4 eigenaren allemaal 25% .

- Aantal auto's in de zaak ( voor personeel)

- Aantal auto's in privé. ( van personeel)

Auto's van de zaak -> privé correctie

Auto's in prive op basis van km vergoeding die geheel wordt bijgehouden door het personeel zelf.

Nu heb ik echter de vraag of ik niet een forfaitare regeling mag toepassing op de km vergoeding van hun ( mbt btw en benzinebonnen)

ik zat te denken aan de volgende constructie:

10100 xxx km vergoeding

aan 40800 km vergoeding XXX

40800 benzinebonnen * 14.25% (75% van 19% btw is immers 14,25)

aan 27700 voorbelasting die 14,25%

Het gaat hier om zeg een 200 000 km op jaarbasis dus opzich is het wel interessant om die casus keer uit te "vechten" met de fiscus.

Maar ik twijfel of mijn zaak sterk genoeg is.

Reden waarom ik forfait regeling wil toepassen is omdat als je eigenaar ben je 75% mag aftrekken van de kosten die je hebt gemaakt ( BTW technisch gezien). Lijkt mij vreemd dat op het moment dat je een BV hebt dat er dan een fors nadeel aan kleeft.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en ben gewoon benieuwd naar jullie reacties +/-

Groeten

Mark

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29014-btw-en-kilometervergoeding-personeel/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Tot een aantal jaren geleden bestond er een regeling die inhield dat je een forfaitair deel van de km-vergoeding die je aan personeel gaf als voorbelasting in aftrek mocht brengen als werkgever.

Die regeling is bewust afgeschaft.

Je hebt gelijk dat een IB-ondernemer met een privé-auto voor de BTW anders wordt behandeld dan een DGA met een privé-auto. Dit is een bewuste keuze van het Ministerie van Financiën. Als je dit zou willen aanvechten voor de rechter, op grond van rechtsongelijkheid, dan geef ik je weinig kans op succes.

Even voor de volledigheid, ik weet niet of je dat goed toepast: de km's van personeel in hun privé-auto mag je onbelast vergoeden tegen 19 cent per km, vergoed je meer dan is dit deel belast. Je mag niet de benzinebonnetjes vergoeden. (Tenzij je zou controleren dat per saldo aan het eind van het jaar niet meer dan 19 cent per km is vergoed.)

Vanaf 2011 gaat de werkkostenregeling gelden (tenzij je opteert voor handhaving van de huidige regelingen), je kunt dan meer dan 19 cent per km vergoeden, waarbij het meerdere boven de 19 cent dan in de zogenaamde "vrije ruimte" gaat vallen.

Groeten,

Louis

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

• 0

Bedankt voor de reactie,

Ik deel(de) jou mening min of meer wel maar ik wilde even zien wat andere mensen daarvan dachten.

Punt 2: de km vergoeding gaat natuurlijk goed. 19 ct per kilometer en steeksproefgewijs benzinebonnen controleren (2x per jaar)

• 0

ik deel de mening van Louis ook.

Sinds het vd Steen arrest is de DGA BTW ondernemer af en is er dus een einde gekomen aan de aftrek van BTW op kosten van een privé auto van de DGA. Kansloze missie om daartegen een nieuwe procedure te starten!

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar