• 0

Import btw GRATIS d.m.v. verlegingsregeling+kleine ondernemers regeling?

Goede dag,

Ik importeer sinds 2 jaar uit China, via post met UPS. Ik val nog onder de kleine ondernemers regeling.

De huidige situatie:

Nu maak ik nog GEEN gebruik van de verleggingsregeling en betaal ik dus de import BTW aan UPS. Aan het eind van het kwartaal vereken ik de import BTW, met de te betalen BTW, het resterende bedrag hoef ik niet af te rekenen omdat dit onder de kleine ondernemers regeling valt. Op papier hoef ik dus niks af te rekenen maar in feite heb ik UPS de btw betaald.

Ik zal het duidelijk proberen te maken aan de hand van wat cijfers (invoerrechten en btw over aankopen in nl buiten beschouwing).

Stel:

- import BTW 10

- Af te dragen (over verkoop) BTW 30

Mijn aangifte ziet er dan zo uit:

Af te dragen btw: 30

Terug te vorderen btw (ik plaats hier de import btw die ik aan Ups betaald heb onder) 10

Te betalen btw 20

Vermindering kleine ondernemings regeling 20

Resultaat: 0 (niks betalen,niks terugvorderen)

Feitelijk: 10 euro betaald aan UPS, deze 10 eur komt niet terug op mijn rekening

Mijn vraag is, of ik na het aanvragen van de verlegginsregeling het grote voordeel heb dat ik de import BTW “kadoo” krijg, omdat ik het niet hoef af te rekenen aan UPS en neit aan de belasting, is nml verlegd en niet te betalen ivm kleine ondernemingsregeling.

Voorbeeld ahv cijfers

Af te dragen btw:30 + 10(want niet aan ups afgerekend)= 40

Terug te vorderen btw 0

te betalen BTW 40

vermindering kleine ondernemers regeling : 40

te betalen 0

Feitelijk: geen import BTW betaald, niet aan UPS en niet aan de belastingdienst!

Ik ben al erg lang over dit verhaal aan het nadenken, kan iemand mijn verhaal bevestigen?

Ik zou hier zeer zeer blij mee zijn mocht mijn verhaal kloppen. Dank is groot.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Je verhaal klopt.

Het is gewoon wegegooid geld in principe, je merkt d it echter alleen als je onder de KOR regeling valt...

en meestal als je dus importeert heb je geen baat v an de kor regeling want je importeert vanwege schaalvoordeel e.d.

Kortom beste wat je kan doen is even brief sturen naar belastingdienst met dat je verleggingsregeling wil toepassen.

Groeten,

Mark

• 0

Helaas is het antwoord wat door Mark gegeven is niet juist.

Ik verwijs graag naar onderstaande link.

http://www.fiscalistenonline.nl/artikel/917

Onder het hoofdstuk Inkopen buitenland staat in een berekening weergegeven hoe omgegaan dient te worden met de BTW over invoer.

Deze dient altijd afgedragen te worden en mag niet in de KOR wegvallen.

.

Met vriendelijke groet,

Jan van Nistelrooij.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar