• 0

Gratis Verzendkosten duurder uit bij bestelling boven de 50 euro?

Hallo,

 

Webwinkel A (mod edit, niet relevante voorbeeldnaam van bestaande winkel verwijderd) verkoopt schoenen voor 34,95 incl. gratis vezendkosten. (4,95 aan verzendkosten is meeberekent in de prijs.)

 

Webwinkel B verkoopt de zelfde schoenen voor 29,95 maar hanteert 4,95 verzendkosten. Alleen heeft webwinkel B gratis verzending boven de 50 euro.

 

Dus precies evenveel bij 1 paar. Maar als ik nu 2 paar wil kopen dan ben ik bij A 10 euro duurde uit.

Dit is dan toch niet logisch? Of zie ik het nu verkeerd?

Ik open binnenkort ook een online schoenenwinkel dus weet ik niet precies wat nu goed is om te hanteren. Al klinkt gratis vezending wel goed op je website.

 

Mvg,

Mario

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Winkel B kan veel goedkoper adverteren en geeft aan dat "als" ze dit erbij bestellen dan hebben ze geen verzendkosten.

 

Winkel A kan adverteren met gratis verzendkosten. (ook leuk)

 

Is een bepaalde strategie. Winkel B heeft meer script power nodig en je prijsstelling daar moet goed over nagedacht worden. (is een dure formule om op te starten)

 

Besteld men een paar schoenen en is er de optie om ook nog even een schoenpoets of extra veters erbij te bestellen (natuurlijk veel te duur) dan kan dit werken.

 

Kan ook een formule zijn om af te wijken van eventuele prijsafspraken. (wat officieel niet mag)

 

Als je aan die afspraak moet voldoen dan ga je de veters tegen een spotprijs extra aanbieden zodat je net boven de (gratis) verzendkosten uitkomt.

 

Ik zou voor optie B gaan (als het budget het toelaat)

 

Bij optie B kun je concurrerend adverteren en spelen met de afspraken. Bv gratis extra veters als ze ook deze schoenpoets erbij nemen. Er zijn zoveel mogelijkheden....

Link naar reactie
  • 0

Webwinkel A adverteert niet alleen met gratis verzendkosten, maar ook met gratis retourkosten. Doet webwinkel B dat ook?

 

Als het bij het kopen van schoenen bij een webwinkel net zo gaat als bij een echte schoenenwinkel - hoeveel keer passen voordat je een paar lekker zittende schoenen hebt? - kunnen de kosten van het retourneren aardig oplopen.

Link naar reactie
  • 0

Het is vooral een marketing-technische keuze. Gratis verzending is soms een heel goed middel om een potentiele koper over de streep te trekken. Uiteraard kan iedereen wel bedenken dat hij bij aanschaf van meerdere producten duurder uit is, gezien de werkelijke verzendkosten toch echt uit de productprijs moeten komen.

 

Gratis verzending vanaf een bepaald bedrag kan ook handig zijn, mits je webshop zich leent voor het aanschaffen van meerdere producten tegelijk. Ik betwijfel of mensen meteen maar 2 paar schoenen gaan kopen om de verzendkosten te duiken, maar als je ook andere artikelen verkoopt zou het maar zo kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp dat dit een oud topic is maar toch, een beetje dezelfde structuur:

 

Wij zijn zelf ook erg met dit probleem aan het tobben.

 

Onze webwinkel leent zich ervoor om meerdere producten tegelijk te bestellen. Onze gemiddelde orderwaarde is boven de 30€.

 

Eerst was verzending gratis. Daarna zijn we overgegaan naar 2,95€ voor pakket en 0€ voor brievenbus.

Nu willen we dit eigenlijk duidelijker maken zodat men niet hoeft te zoeken wat een brievenbus of pakketzending is. Dit door één vast bedrag aan verzendkosten te rekenen.

 

De verzendkosten van onze concullega's liggen gespreid van gratis, 1,95€, 2,95€ of zelfs 5€.

Omdat de gemiddelde orderwaarde iets boven de 30€ ligt zijn de 5€ verz. kosten geen optie. de 2,95€ is vrij veel voor wanneer iemand slechts voor 10€ iets besteld. 1,95€ leek ons een mooi bedrag.

 

Omdat er toch vaak slechts één product besteld wordt willen we de verzendkosten boven xx€ gratis maken om de aankoop van meerdere producten te stimuleren. gedacht werd aan 25€-30€.

 

Echter zijn er ook een aantal producten onder de 25€ die via brievenbuspost goedkoop verzonden kunnen worden.

Echter is het niet in het beleid van het merk om zo'n product tegen dumpprijzen aan te bieden. Wij willen een product van 24€ bijv. waar we een grote marge op hebben niet voor 24€ + 1,95€ verkopen omdat deze bij bepaalde concullega's gratis worden verzonden. Dit willen wij ook, maar om nou weer bij iedere product apart te vermelden dat het gratis verzending betreft is zoooo omslachtig en onhandig voor de klant.

 

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie kijk hierop en wat jullie adviseren om te doen betreft verzendkosten.

 

Tevens wel benieuwd naar een antwoord op de volgende schets:

- Stel je biedt een product aan met gratis verzending. De klant wilt echter ook een ander product bestellen. Het andere product heeft geen gratis verzending. Bied je verzending toch gratis aan of hanteer je de verzendkosten van het andere product?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou € 1,95 verzendkosten hanteren, dan weet de klant waar hij aan toe is. Hiermee stimuleer je volgens mij toch ook de aankoop van meerdere artikelen.

Daarnaast bij bepaalde artikelen gratis verzending aanbieden. Bij een artikel met gratis verzending zou ik andere bestellingen ook gratis verzenden. Hiermee stimuleer je volgens mij tevens de aankoop van meerdere artikelen (en voorkom je een kruideniersmentaliteit van jouw kant… ;)).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou € 1,95 verzendkosten hanteren, dan weet de klant waar hij aan toe is. Hiermee stimuleer je volgens mij toch ook de aankoop van meerdere artikelen.

Daarnaast bij bepaalde artikelen gratis verzending aanbieden. Bij een artikel met gratis verzending zou ik andere bestellingen ook gratis verzenden. Hiermee stimuleer je volgens mij tevens de aankoop van meerdere artikelen (en voorkom je een kruideniersmentaliteit van jouw kant… ;)).

 

Dankjewel voor je zeer helder commentaar.

 

Waarom zouden de verzendkoten van 1,95€ de aankoop van meerdere artikelen stimuleren? Aan de ene kant wanneer de verzendkosten hoog zijn (bijv. 3€), kan men deze spreiden over meerdere artikelen. Dat zou eventueel de koop van meerdere artikelen bevorderen. Maar hoe zie je 1,95€ een simulant voor de koop van meerdere artikelen?

 

Die kruideniersmentaliteit wil ik inderdaad voorkomen. Persoonlijk zou ik het ook zeer vervelend vinden als een product gratis verzending heeft en je wilt er nog even iets anders bij kopen, dat je dan toch verzendkosten moet betalen.

 

Heb zojuist ook een handige code gecreëerd waardoor het makkelijk is om de verzendkosten op de productpagina weer te geven. Dus wanneer onder x€ en toch gratis kan de bezoeker dit snel zien.

 

Ben ook nog wel benieuwd wat je visie is boven xx€ gratis verzending. De gemiddelde orderwaarde ligt een paar euro boven de 30. Het grootste deel van het assortiment bevindt zich in de prijsklasse tussen 10-25€. Een ander groot deel tussen de 25-45€.

Link naar reactie
  • 0

Die 1,95€ is inderdaad geen grote prikkel.

Daarnaast om meer dan 1,95€ te rekenen voor een product onder de 20€ gaat ook een beetje uit proporgie vallen. Om die prikkel te veroorzaken zou het wellicht rond de 4 á 5€ moeten liggen qua verzendkosten. Maar dat zou er voor kunnen zorgen dat veel kopers die gewoon maar één artikel willen dat onder de 20€ kost, niets bestellen omdat de verz. kosten zo hoog zouden liggen.

 

1,95€ is iig voor mij geen prikkel om extra artikelen te bestellen. Alhoewel het bij de 20€ wel 10 hele procenten zijn. En het zijn wel 5 hele guldens! maargoed...

 

Wordt weer even brainstormen.

 

Ben nog wel benieuwd naar wat andere van deze kwestie vinden en hoe zij het zouden aanpakken.

 

Trouwens, edit: Als die 1,95€ voor jou een prikkel is om meer te kopen, dan is daarmee ook die 25€ gratis verzending een prikkel omdat je dan 2€ bespaard. ;)

Link naar reactie
  • 0

Als die 1,95€ voor jou een prikkel is om meer te kopen, dan is daarmee ook die 25€ gratis verzending een prikkel omdat je dan 2€ bespaard. ;)

 

Ik had die reactie verwacht... Bij € 25,- gratis verzending is € 1,95 uitsparen opeens geen prikkel meer voor mij...

 

Een andere optie:

Wij berekenen voor u automatisch de laagste verzendkosten. Deze zijn maximaal € 4,95.

U betaalt geen verzendkosten:

- als u ook een artikel bestelt dat gratis verzonden wordt

- als uw orderbedrag groter dan € 25,- is.

 

Maar wellicht benadert iemand anders het vanuit een heel andere invalshoek!

Link naar reactie
  • 0

Ik merk toch een aantal vreemde orders op de laatste tijd van meerdere bijna identieke producten welke voorheen nooit werden gedaan. Dit is nu verzending gratis boven de 25€ is.

 

Ben benieuwd naar wat andere hier nog over te zeggen hebben. Wellicht dat ik het moeilijker maak dan het werkelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Om te bepalen wat er aan de hand is zou ik moeten weten wat je verkoopt, en wat voor ongebruikelijke orders er recentelijk binnen zijn gekomen die boven de grens van gratis verzending uitkwamen.

 

Met verzendkosten in nederland is het altijd lastig: pakketpost is zoveel duurder dan iets dat wel door de brievenbus past dan het al snel onredelijk duur kan worden. Als ik iets koop waarvan ik weet dat het door de brievenbus past, maar toch een tarief krijg dat overeenkomt met pakketpost haak ik al snel af.

 

Hoe vaak dat gebeurd hangt uiteraard helemaal van je producten af, maar 5 euro verzendkosten voor iets als een geheugenkaartje of kabeltje gaat er bij mij niet in. Overigens zit je met sommige producten ook met prijsvergelijkers waarbij een klant razendsnel kan zien of iets, inclusief verzendkosten, nou duurder of goedkoper is t.o.v. de concurrentie.

Link naar reactie
  • 0

Toch gekozen voor de prijs van 2.95€ voor pakketpost en brievenbuspost gratis.

Boven de 75€ is pakketpost ook gratis, aangezien 95% onder de 75€ ligt is dat een grens die we gewoon als extra'tje gaan hanteren dan ook nog eens 2,95€ boven de 75€ te vragen.

 

Met prijsvergelijkers heb je vaak dat je juist niet de verzendkosten kan zien. (nouja, afwisselend) Beslist heeft dit geloof ik niet. Tweakers weer wel, etc..

De 2,95€ geeft ons de mogelijkheid om toch een goede prijs neer te zetten. Bij de 1,95€ moesten we de prijzen toch onwillig met een euro verhogen wat ons toch minder handig leek. En de 2,95€ ging hiervoor ook wel goed.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijken me heel gunstige tarieven - bij pakketpost is iets tussen 5 en 8 euro niet ongebruikelijk.

 

Persoonlijk vind ik sowieso dat het doorberekenen van de pakket tarieven, indien van toepassing, een goede praktijk is. Er zijn genoeg consumenten die prima weten dat een pakket verzenden extreem duur is als het niet door de brievenbus past. Het zal ongetwijfeld van je markt afhangen, maar doorgewinterde shoppers als de bezoekers van tweakers begrijpen heel goed dat iets dat niet door de bus past duur gaat worden, ongeacht wat de waarde van het artikel voor verzendkosten was.

 

Het probleem in nederland is domweg dat het verzenden van een doosje van 4x4x4 cm even duur is als dat voor een doos van 40x40x40 cm, zolang dat laatste maar niet meer dan 5 kilo weegt. Vooral bij dingen die maar net niet door de brievenbus passen is dat wrang, en nog frustrerender als ze in de praktijk wel door de brievenbus te rammen zijn door de postbezorgers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.