• 0

Klant speelt gegevens door

Ik zit met een dilema. Wij verzorgen al geruime tijd diensten aan een klant aan de hand van een SLA. Hier staan alle zaken over hoe en wat. en de prijsstelling.

 

Nu gaat de klant over tot een aanbesteding, nu weten wij uit betrouwbare bron dat de klant de huidige SLA (die door ons is opgesteld) heeft door gespeeld aan 1 van de aanbieders.

 

Hoe moeten wij hiernu mee omgaan, moeten wij de klant hiermee confronteren. Wat zijn de gevolgen voor de aanbesteding op EU nivo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de opdracht krijgt zou ik niet een issue hier van maken.

 

Als je hem niet krijgt en je kan het ook niet bewijzen dat informatie is gedeeld, dan kun je of de klant confronteren en misschien kans op volgende opdracht mislopen, of je kunt nu, met de kennis die je hebt VOOR de klant een beslissing neemt over het gunnen met een aangescherpt aanbod komen.

 

Het is een spelletje vaak. Ik geloof niet dat het geheel ongebruikelijk is het proces te "sturen" maar direkt 1 op 1 de aanbiedingen van andere bieders doorspelen is niet correct natuurlijk.

 

Iets van : zij doen het voor xxx euro dus je moet hieronder gaan anders is er geen kans. Dat komt natuurlijk veel voor.

Link naar reactie
  • 0

Het aanbestedings traject moet nog worden gestart. Wij kunnen die niet winnen ivm de omzet criteria die men hanteert. Er is 1 bedrijf dat de informatie heeft ontvangen over hoe en wat van de huidige dienstverlening.

 

Het is 100% bewijsbaar dat de informatie is doorgespeeld, huidige bedrag van de dienstverlening etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het de klant vrij staat om zijn bestaande situatie (afspraken, werkwijzen, serviceniveaus, prijzen) aan derden ter beschikking te stellen in het kader van een offerteaanvraag c.q. aanbesteding. De vraag is alleen of hij daar het door jullie opgestelde document voor mag gebruiken.

 

Ik neem aan dat de SLA onderdeel uitmaakt van een overeenkomst en dat daar weer algemene voorwaarden aan gekoppeld zijn. Is in die voorwaarden iets afgesproken over het gebruik van documenten die onder de overeenkomst zijn c.q. worden geproduceerd?

Link naar reactie
  • 0

Wat een vreemd verhaal. Dit klinkt alles weinig professioneel van de klant.

Hoe is jullie relatie tot nu toe verlopen? Was de klant tevreden? Weet je de achterliggende gedachte om de omzeteis flink te verhogen?

Wat je het beste kunt doen is toch gewoon inschrijven op de aanbesteding als die komt. Tijdens de procedure kun je vragen stellen over de hoogte van de omzeteis en eventueel aangeven dat deze niet proportioneel is.

Het voordeel van het meedraaien in deze aanbesteding is dat je juridisch veel sterker staat. Bouw een goed dossier op (ook met de kennis die je nu al hebt), dan kun je eventueel later met behulp van een advocaat veel meer kans maken in een juridische procedure. Ik vrees namelijk dat er op dit moment niet zoveel aan te doen is, al ken ik de contracten etc. die jullie hebben afgesloten niet.

 

In ieder geval veel succes toegewenst en als je vragen hebt, laat maar weten.

Hartelijke groet,

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat een vreemd verhaal. Dit klinkt alles weinig professioneel van de klant.

 

Weinig professioneel ben ik het mee eens, maar het is schering en inslag. Krijg vrijwel dagelijks offertes van concurrenten over de fax cq. per mail met verzoek om een scherpere prijs te maken.

 

Omgekeerd gebeurt het ook met mijn offertes trouwens.

 

Tijdens de procedure kun je vragen stellen over de hoogte van de omzeteis en eventueel aangeven dat deze niet proportioneel is.

 

Op welke basis zou TS de omzeteis moeten aanvechten? . Niet proportioneel is een lastig aannemelijk te maken begrip.

 

Een column over aanbestedingen vind je hier

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Weinig professioneel ben ik het mee eens, maar het is schering en inslag. Krijg vrijwel dagelijks offertes van concurrenten over de fax cq. per mail met verzoek om een scherpere prijs te maken.

Omgekeerd gebeurt het ook met mijn offertes trouwens.

Heb je het hier over aanbestedingen waarbij dit gebeurt? Dat zou er m.i. voor pleiten om er op aan te dringen dat er toch een soort van "aanbestedingsautoriteit" komt. Hier wordt over gesproken bij het wetsvoorstel Aanbestedingswet 20..

Overigens snap ik de ondernemers die hier op ingaan ook niet goed (no offense). Uiteindelijk snij in je eigen vlees. Eerst stop je veel tijd en moeite (lees: geld) in het inschrijven op een aanbesteding en vervolgens sta je toe dat de aanbestedende dienst er een potje van maakt. Soms met goed gevolg voor jou, soms ook niet. En de inkopers maar lachen ...

 

Op welke basis zou TS de omzeteis moeten aanvechten? Niet proportioneel is een lastig aannemelijk te maken begrip.

Het klopt dat het lastig is om de non-proportionaliteit aannemelijk te maken, het is ook afwachten wat er in de documenten waar TS op doelt, hierover gezegd wordt. Als jurist moet ik hier helaas het afgezaagde antwoord: "het hangt af van de omstandigheden van het geval" op geven. Wanneer de opdracht echter niet wezenlijk wordt uitgebreid en TS heeft deze opdracht al een aantal jaren naar tevredenheid van de opdrachtgever vervuld, dan is er een grote kans dat het beroep op non-proportionaliteit hout snijdt. Maar dat is dus afwachten.

 

Hartelijke groet,

Katinka

P.S. Leuke column!

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb je het hier over aanbestedingen waarbij dit gebeurt? Dat zou er m.i. voor pleiten om er op aan te dringen dat er toch een soort van "aanbestedingsautoriteit" komt. Hier wordt over gesproken bij het wetsvoorstel Aanbestedingswet 20..

 

Nee, pré-aanbestedingsfase of gewoon alledaagse 'inkoop'-praktijk.

 

 

Ontopic:Je hebt nu een SLA met een overheidsorganisatie neem ik aan. Wat staat er in het contract, in je verkoopvoorwaarden of de inkoopvoorwaarden van je klant (ARIV?) over vertrouwelijkheid van informatie?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Het is een onderwijsinstelling. Op zich ging/gaat alles goed, alleen het wekelijks overleg met de verantwoordelijke loopt niet, heeft geen tijd etc.

 

In het contract staat wel e.a over geheimhouding etc. Die SLA is door ons geschreven, uiteraard willen derden graag een uitgeschreven sla waarin zijn alleen hun naam in moeten plakken.

 

Het is niet zo dat wij hiermee de klant proberen te behouden maar wij zijn altijd eerlijk en open geweest. Nu vind de klant met name de contact persoon dat er niets deugd.

Link naar reactie
  • 0

Je zit in Deventer zie ik. om de hoek dus. Kom eens een bakkie doen, dan zorg ik dat je je vertrouwen alsnog kwijtraakt :)

 

Prima plan, kom ik zeker doen. Ik ben bloednieuwsgierig ;)

 

Hartelijke groet,

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
  • 0

Op zich ging/gaat alles goed, alleen het wekelijks overleg met de verantwoordelijke loopt niet, heeft geen tijd etc.

Het is niet zo dat wij hiermee de klant proberen te behouden maar wij zijn altijd eerlijk en open geweest. Nu vind de klant met name de contact persoon dat er niets deugd.

 

Oei, dit is een lastige. Blijkbaar is er iets gebeurd waar jullie geen weet van hebben. Of is de contactpersoon altijd zo geweest? Is de contactpersoon dezelfde als de "beslisser"? Als dat het geval is, kun je er vanuit gaan dat de opdracht niet opnieuw aan jullie gegeund wordt. Toch zou ik t.z.t. wel even de stukken opvragen van de aanbesteding en deze goed bestuderen.

 

In het contract staat wel e.a over geheimhouding etc. Die SLA is door ons geschreven, uiteraard willen derden graag een uitgeschreven sla waarin zijn alleen hun naam in moeten plakken.

Tuurlijk is het makkelijk voor anderen om een compleet document over te nemen. Maar kijk even goed naar de geheimhouding, slaat die op beide partijen, of alleen op de leverancier (jullie dus)? Ik wil je best helpen, maar dan moet ik even meer weten. Je mag me ook p.m.' en als je wilt. Ben voor een publicatie op zoek naar dit soort gevallen, vandaar.

 

Hartelijke groet,

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.