• 0

Wat zijn mijn rechten bij opzegging int.distributieovereenkomst

Ik zit met een groot dilemma. In 2008 heeft ons bedrijf een distributieoverenkomst gesloten met een Amerikaans bedrijf om 1 speciaal product van hen te verkopen in diverse Europese landen. Dit is opgesplitst in 2 delen:

1) landen waar wij dit product exclusief mogen verkopen

2) & andere landen (o.a. Duitsland) waar wij toestemming voor hebben gekregen om dit product te verkopen (over exclusiviteit is nooit gesproken)

 

Nu hebben de Amerikanen een Duits bedrijf overgenomen en willen zij het product in Duitsland zelf gaan vermarkten (op zich heel logisch). Wij hebben het product ondertussen reeds verkocht aan diverse duitse retailketens en de omzetten beginnen nu echt aan te trekken. De "tegenpartij" wil nu Duitsland van ons overnemen en willen hier en vergoeding voor betalen. Het geboden bedrag staat in geen enkele verhouding tot de potentiele omzet... het voorstel wat zijn doen is op basis van de huidige omzet en niet op basis van potentiele omzet die wij zelf hebben berekend voor 1 jaar. Zij zeggen dat er nooit een vergoeding wordt betaald over potentiele omzet en dat ze dit juridisch hebben uitgezocht. Ze bieden 45000 Euro voor een omzet&winst potentieel wat loopt in de miljoenen euro's.

VRAAG: klopt hun stelling , of hebben wij ook recht op compensatie van potentiele omzet (bijv. van 1 jaar)?? Wat zijn onze rechten?

 

 

Daarnaast een vraag over de opzegtermijn van de "exclusieve" landen. De overenkomst eindigt van rechtswege op 1 september 2012 met een opzegtermijn van 6 maanden. Nu stellen zij dat als zij voor 1 maart 2012 opzeggen het contract per 1 september direct is afgelopen. In onze optiek kunnen zij opzeggen maar dan loopt het contract nog 6 maanden extra door na 1 september 2012 en hebben wij de tijd om het product tot februari 2013 te vermarkten.

VRAAG: welke stelling is juist mbt het eindigen van de distributieovereenkomst

 

We worden nu onder behoorlijke tijdsdruk gezet mbt de niet exclusieve landen en moeten voor aankomende dinsdag een antwoord laten weten... dit laatste zint mij in zijn geheel niet

 

Zoals u kunt lezen een lastige situatie.

 

Ik hoor graag wat jullie van bovenstaande vinden.

 

Richard

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou kunnen voorstellen om de duitse markt aan hun te verkopen voor die 45000 euro (of een ander bedrag dat je zelf wel redelijk lijkt) + een verlenging van de overeenkomst voor de exclusieve landen met b.v. 5 of 10 jaar.

 

Anders ben je als ik het zo lees straks in september 2012 alles kwijt.

1 en andere natuurlijk wel gebasseerd op dat de omzet van de exclusieve landen net zo een omzet kunnen behalen als de duitse markt.

 

Wat betreft hun opzegging hebben ze lijkt me wel gelijk. het contract eindigd zo te lezen op 1 september 2012 mits het 6 maanden vooraf is opgezegt. zeggen ze het later op blijft het altijd nog 6 maanden na opzegging doorlopen.

 

Hoe sterk je staat met het willen houden van de duitse markty valt zo niet te zeggen maar denk dat je dta moet uitzoeken en verder wordft het een kwestie van heel goed onderhandelen om er zoveel mogelijk uit te slepen.

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring ken ik alleen contracten waarbij de feitelijke einddatum in het contract staat vermeld (in dit geval 1 september 2012) en dat de opzegtermijn voorafgaat aan die genoemde einddatum. Dus dan zou dat inderdaad 1 maart 2012 zijn. Dit vind ik dus een heel normale en de meest waarschijnlijke uitleg. Gecombineerd met het feit dat ze door nu al met jou te spreken in feite een opzegtermijn aanhouden van 2 jaar zou ik er weinig been in zien hier juridisch over te gaan strijden. Dat staat nog los van het feit dat als de juridische perikelen achter de rug zijn dat je dan ineens nog een tijd door "moet" 2 jaar tijd besteden aan een product waarvan je weet dat je het kwijtraakt, dat zal over het algemeen niet echt meer motiveren om goede verkoopprestaties te gaan behalen, want feitelijk haal je die klanten nu binnen voor de 'tegenpartij"

 

Voor wat betreft de vergoeding daar kan ik jou logica wel volgen. Dus tenzij er in het contract iets staat over een vaste vergoeding of de berekeningswijze van de vergoeding dan kun je daar gewoon je eigen standpunt over innemen en flink onderhandelen. Alles wat niet in het contract staat kun je over onderhandelen en dat is ook altijd het stuk waar de grootste "ellende" over ontstaat, zoals het feit dat Duitsland niet specifiek is genoemd als land met exclusiviteit. Ik vind het vanuit het oogpunt van de tegenpartij dan weer volstrekt logisch dat hun "openingsbod" is dat je een vergoeding krijgt op basis van de huidige omzet.

 

Voor wat betreft de tijdsdruk waar je onder gezet word.. wen er maar aan.. dat is hoe het gaat in een juridische strijd. zeker met Amerikanen die gaan er meestal, vrij hard in.

 

Zaak is om een aantal zaken voor jezelf op een rij te zetten. In de zin wat is het best haalbare uit deze situatie. Verlening van de overeenkomst zal hoogstwaarschijnlijk kansloos zijn maar wat zijn wel de mogelijkheden.

 

- kunnen zij in de resterende 2 jaar een organisatie bouwen die heel Europa kan bestrijken of zijn er kansen dat jullie bijvoorbeeld een deel van de landen met exclusieve rechten kan behouden. en wil je dat of ga je liever een nieuwe partij zoeken, 2 jaar is best veel tijd om vervangende producten/overeenkomsten te zoeken en vinden.

 

- Kun je de vergoeding splitsen, 1 vergoeding op basis van de huidige omzet (wat zij graag willen) en een tweede vergoeding voor het klantenbestand en omzetpotentieel wat je nu aan het bewerken bent. Als zij gaan beginnen in Duitsland zullen ze toch minimaal 6 maanden nodig hebben om hun verkoop organisatie in te richten, wellicht kunnen jullie zorgen voor een vliegende start door de klanten voor ze binnen te halen, uiteraard tegen een flinke provisie of zelfs de volledige winstmarge over de omzet in het eerste jaar voor die klant. Je moet voor dat deel in elk geval je huid duur (proberen te) verkopen, jullie zijn al 2 jaar bezig de markt te bewerken, als zij opnieuw moeten beginnen raken ze dat voordeel grotendeels kwijt.

 

- Als je het contract toch kwijt raakt zou je er dan niet liever volgend jaar al vanaf zijn om dan aan iets nieuws te beginnen in plaats van 2 jaar aan een (voor jullie) dood paard trekken..

 

- Zouden ze jullie bedrijf bijvoorbeeld volledig willen overnemen, waarbij jullie nog 1, 2, 3, jaar in dienst blijven om de organisatie voor hen op poten te zetten met behulp van jullie kennis van de markt.

 

 

Dit zijn zomaar wat algemene ideeën wat je zou kunnen doen. Belangrijkste is om vast te stellen wat haalbaar is, en niet te veel te hangen aan wat je hebt (en natuurlijk het liefst had willen behouden). Maar kijk waar je (nieuwe) kansen liggen en ga niet te veel op juridische haarkloverij te gaan zitten hoe elk artikel nu precies moet worden uitgelegd om proberen dit financieel uit te benen. In mijn optiek is het beter om te zoeken naar 1 allesomvattende deal die recht doet aan beider positie maar belangrijker nog die jullie een goede (door)start te laten maken met een nieuw product oe nieuw bedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.