• 0

Hallo,

Ik woon in Brazilie en een vriend van mij heeft mij het exclusieve distributieschap gegeven voor een product in Brazilie. Hij zelf woont in Suriname en heeft het exclusieve importeurschap voor heel Zuid Amerika. Hij mag van de fabrikant zijn gebied onderverdelen onder distri`s.

Het gaat om een Amerikaanse product, de fabriek staat ook in Amerika.

Ik wil dus het product importeren vanuit Amerika en hier in Brazilie verkopen. Ik moet wel uiteraard bij mijn vriend in Suriname afnemen, maar fysiek gezien zullen de goederen direct USA > Brazil gaan.

Nu kan ik geen bedrijf openen in Brazilie. Dit omdat ik nog geen vaste verblijfsvergunning heb, wel al alle overige documenten. Ik heb het wel al toegewezen gekregen en het is slechts nog een maand of 2 wachten.

Los van dit, wil ik ook helemaal geen Braziliaans bedrijf. Teveel regels, de oprichting is duur en duurt erg lang.

Ik heb dus een probleem want ik kan niet op persoonlijke titel als natuurlijk persoon goederen importeren en verkopen.

Nou heb ik een bedrijf gevonden hier dat voor mij wel wil importeren, alles op naam van het bedrijf ook de facturen etc, en alles mbt belastingzaken nemen ze ook op zich. Ze krijgen dan per lading een x percentage van mijn kostprijs tot hier in Brazil. Voor mij is die fee goed te doen.

Maar, ik kan het exclusieve distrischap niet op mijn naam nemen, dus heb ik een bedrijf nodig. Nou zat ik te denken om een Engelse Ltd op te richten (lage oprichtingskosten en ook geen eisen mbt gestort aandelenvermogen). Dan maak ik samen met die vriend van mij uit Suriname een contract tussen zijn en mijn bedrijf mbt mijn exclusieve distrirechten in Brazilie.

Vervolgens maak ik een contract tussen mij en het lokale bedrijf hier in Brazilie dat voor me gaat importeren en verkopen (op papier, de daadwerkelijke verkoop doe ik zelf).

Is dit verstandig ? Waar moet ik voor oppassen in de contracten ? Is een Ltd een goede beslissing ?

Alle tips, ideeen en suggesties zijn van harte welkom.

Bedankt !!!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

beste 32

Lijkt me duidelijk dat de Braziliaanse wetgeving hier prevaleert. Wat dat aangaat lijkt me dit het verkeerde forum.

Je kunt best een UK LTD oprichten, maar als je die bestuurt vanuit Brazilië dan zal de LTD onder de Braziliaanse belastingwetgeving vallen. Dan is eerst nog aan de orde of de Braziliaanse wetgeving wel erkent dat een in het buitenland gevestigde rechtspersoon op haar grondgebied belastingplichtig kan zijn.

Het duurde hier tot 30-9-2003 om via het EU hof van Justitie besloten te krijgen dat een naar Engels Recht opgerichte LTD in NL toegestaan was als rechtsvorm.

Dit zijn antwoorden die je echt lokaal moet zien te verkrijgen.

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300824
Delen op andere sites

• 0

beste 32

Lijkt me duidelijk dat de Braziliaanse wetgeving hier prevaleert. Wat dat aangaat lijkt me dit het verkeerde forum.

Je kunt best een UK LTD oprichten, maar als je die bestuurt vanuit Brazilië dan zal de LTD onder de Braziliaanse belastingwetgeving vallen. Dan is eerst nog aan de orde of de Braziliaanse wetgeving wel erkent dat een in het buitenland gevestigde rechtspersoon op haar grondgebied belastingplichtig kan zijn.

Het duurde hier tot 30-9-2003 om via het EU hof van Justitie besloten te krijgen dat een naar Engels Recht opgerichte LTD in NL toegestaan was als rechtsvorm.

Dit zijn antwoorden die je echt lokaal moet zien te verkrijgen.

groet en succes

Joost

Ja u heeft helemaal gelijk. Ik ben ook bezig hier lokaal advies in te winnen, maar ik wil ook wat advies op het net vragen.

Brazilie is geen prettig land wanneer het gaat om regelgeving, heel veel bureacratie en gedoe. Maar dat wil ik dus in mijn voordeel laten werken, dat ik een van diegene ben die het wel lukt (van de kleine ondernemers met beperkte middelen dan :)).

Ik zat te denken om gewoon in dienst te zijn van mijn eigen Ltd. Dus ik geef mezelf dan gewoon een salaris vanuit de Ltd. Die blijft in de UK gevestigd maar ik als werknemer werk gewoon hier. Ik kan voor een bepaald bedrag per jaar een Company Secretary huren aldaar, of hiermee dan het bestuurlijke probleem is opgelost dat weet ik niet.

Ik neem aan dat ik dan alleen maar inkomstenbelasting hier hoef te betalen.

Het geld komt binnen hier bij het importbedrijf. Die betaalt mij dan een commissie omdat ze met mijn licentie mogen werken (dat maken we er dan maar van). Vervolgens kan de HSBC bank in de UK ook een zakelijke rekening voor me openen op naam van de Ltd hier in Brazilie. Dan hoef ik geen GBP aan te kopen en kan mijn bedrijfkosten hier gewoon direct vanaf de HSBC Brasil rekening in R$ betalen. Idem voor mijn salaris (op commissie basis, het ligt aan de verkoop).

Of zie ik het nou helemaal verkeerd en verschilt dat allemaal echt heel veel van land tot land ?

Bedankt voor de input btw

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300825
Delen op andere sites

• 0

Ik zat te denken om gewoon in dienst te zijn van mijn eigen Ltd. Dus ik geef mezelf dan gewoon een salaris vanuit de Ltd. Die blijft in de UK gevestigd maar ik als werknemer werk gewoon hier.

Dat is het probleem. Ik ken het belastingverdrag tussen UK en BRA niet maar vaak wordt de belastingheffing toegewezen aan het land waar de feitelijke leiding van de LTD gevestigd is.

Mogelijkheden om daaromheen te werken zijn er wel, maar daar waag ik me niet aan zonder kennis van de BRA wetgeving!

groet

Joost

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300827
Delen op andere sites

• 0

Ik zat te denken om gewoon in dienst te zijn van mijn eigen Ltd. Dus ik geef mezelf dan gewoon een salaris vanuit de Ltd. Die blijft in de UK gevestigd maar ik als werknemer werk gewoon hier.

Dat is het probleem. Ik ken het belastingverdrag tussen UK en BRA niet maar vaak wordt de belastingheffing toegewezen aan het land waar de feitelijke leiding van de LTD gevestigd is.

Mogelijkheden om daaromheen te werken zijn er wel, maar daar waag ik me niet aan zonder kennis van de BRA wetgeving!

groet

Joost

Het is me in ieder geval een stuk duidelijker in welke richting ik hier moet zoeken nu. Hartelijk dank daarvoor !

Maar zonder al teveel van uw tijd in beslag te nemen, wat is een simpel voorbeeld hoe er daaromheen te werken valt, even los van verschillende landen en dit specifieke voorbeeld ?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300829
Delen op andere sites

• 0

er zijn constructies in NL (die overigens door de fiscus bestreden worden nu en met enig succes) waarbij in het land van handel een Commanditaire Vennootschap opgericht wordt.

Boven de CV zit een UK LTD als beherend vennoot met daarboven een anonieme trust in de UK. Een NL stichting is de commandite.

Maar nogmaals: deze opzet wordt in NL al succesvol bestreden en ik heb geen idee of dit in BRA überhaupt werkt! Zo zal de CV daar als rechtsvorm moeten bestaan en is het de vraag hoe ver de fiscus daar is met het bestrijden van nutteloze fiscale constructies en het vereist dus ergens ter wereld een bestuurder die niet in BRA gevestigd is.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300833
Delen op andere sites

• 0

er zijn constructies in NL (die overigens door de fiscus bestreden worden nu en met enig succes) waarbij in het land van handel een Commanditaire Vennootschap opgericht wordt.

Boven de CV zit een UK LTD als beherend vennoot met daarboven een anonieme trust in de UK. Een NL stichting is de commandite.

Maar nogmaals: deze opzet wordt in NL al succesvol bestreden en ik heb geen idee of dit in BRA überhaupt werkt! Zo zal de CV daar als rechtsvorm moeten bestaan en is het de vraag hoe ver de fiscus daar is met het bestrijden van nutteloze fiscale constructies en het vereist dus ergens ter wereld een bestuurder die niet in BRA gevestigd is.

Ik moet er wel bij zeggen dat het mij puur om het operationele gemak gaat. Ik ben niet uit op een constructie voor anonimiteit en belastingparadijzen. Ik moet eerst omzet gaan maken en dan zien we wel verder.

Een mede bestuurder in de U.K. kan ik wel vinden, mijn zusje woont daar. Ik zou idd moeten uitzoeken of het wel handig is in mijn situatie.

bedankt !

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300835
Delen op andere sites

• 0

dat begrijp ik, het was ook maar een voorbeeld. Maar als je niet als ondernemer in BRA gevestigd kunt zijn, maar je weilt er wel handelen, dan zal enige anonimiteit toch aan de orde zijn.

Via je zusje in de UK kan al voldoende zijn, mits BRA toestaat dat die LTD handel drijft in het land.

groet

Joost

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300838
Delen op andere sites

• 0

dat begrijp ik, het was ook maar een voorbeeld. Maar als je niet als ondernemer in BRA gevestigd kunt zijn, maar je weilt er wel handelen, dan zal enige anonimiteit toch aan de orde zijn.

Via je zusje in de UK kan al voldoende zijn, mits BRA toestaat dat die LTD handel drijft in het land.

groet

Joost

Ingewikkeld allemaal. En dan komt er ook nog het gedeelte van garanties en verantwoordelijkheden kijken tussen mij en alle partijen haha

Ik post binnenkort hoe ver ik ben gekomen.

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor de input !

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29036-4-landen-1-product/#findComment-300846
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar