• 0

Leasekosten: aftrek van bv parkeerkosten

Ola,

 

Ik probeer een sommetje te maken waarin ik kan zien wat duurder is: auto prive of lease.

Nu kom ik een heel eind maar heb een paar vragen

 

1)

Parkeerkosten kan ik nu niet zakelijk opvoeren (auto is nu prive)

In geval van lease krijg ik sowieso de BTW terug, en kan ik de kosten als zakelijke kosten opgeven.

Stel nu dat ik 100,00 ex btw aan parkeerkosten heb; wat levert het mij dan op als ik de parkeerkosten zakelijk opvoer? (ik betaal gemiddeld 35% belasting)

 

2)

de leasekosten zijn natuurlijk zakelijke kosten. Als ik een vergelijk maak met mijn prive auto dan gaat moet ik natuurlijk wel vanuit gaan dat ik de prive auto uit netto inkomen betaal, en de leaskosten zakelijk worden opgevoerd en dus voor belasting worden betaald. Wat levert mij dat op (,mmmmm, staat er onduidelijk maar hoop dat het duidelijk is)

 

3)

bijtelling (14% in geval van de auto waar ik naar kijk). Gaat dat over de catalogus prijs ex btw of in BTW?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Olé

 

Misschien heb je iets aan de bijlage van deze column.

 

Ik weet niet of het zo is toegestaan dat je parkeerkosten apart gaat opvoeren. Wat ik van de site van de Belastingdienst begrijp, vallen deze toch echt onder autokosten. En als die auto privé staat, lijkt me dat ook privé.

Link naar reactie
  • 0

 

Over de afweging auto op de zaak dan wel in privé is op deze site al veel geschreven. Ook zijn er handige rekenprogramma's waarmee je voor jezelf kunt uitrekenen wat het meest voordelig is. Wellicht weet Joost Rietveld wel een linkje.

 

De bijtelling wordt altijd berekend over de catalogusprijs inclusief BPM en BTW.

 

Wat ik nog mis in je verhaal is dat bij een privé auto de zakelijke kilometerkosten aftrekbaar zijn tegen € 0,19 per km en dat de BTW over de variabele autokosten (brandstof en onderhoud) onder voorwaarden voor 75% aftrekbaar is.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Over de afweging auto op de zaak dan wel in privé is op deze site al veel geschreven. Ook zijn er handige rekenprogramma's waarmee je voor jezelf kunt uitrekenen wat het meest voordelig is. Wellicht weet Joost Rietveld wel een linkje.

 

De bijtelling wordt altijd berekend over de catalogusprijs inclusief BPM en BTW.

 

Wat ik nog mis in je verhaal is dat bij een privé auto de zakelijke kilometerkosten aftrekbaar zijn tegen € 0,19 per km en dat de BTW over de variabele autokosten (brandstof en onderhoud) onder voorwaarden voor 75% aftrekbaar is.

 

Eh.... Odeon, heb je de bijlage van die column al eens bekeken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.