• 0

De CoTnet - InnoSquad speedup sessies bij Seats2Meet, het eerste halfjaar.

Ik begin maar meteen met een van de conclusies, de ondernemers die bij ons aanschuiven hebben vooral behoefte aan een klankbord, aan spiegelen, persoonlijke coaching en de minder ervaren ondernemers aan een stuk ondersteuning.

 

 

De mensen die bij ons aanschuiven zitten in verschillende fases van de ontwikkeling van hun bedrijf (en hun persoonlijke ontwikkeling). De een komt al in een vroeg stadium met een businessplan bij ons en wil graag horen wat wij van die plannen vinden. De volgende is al aan het ondernemen maar heeft het gevoel dat het niet tot wasdom komt. Ook succesvolle ondernemers schuiven aan omdat ze toe zijn aan de volgende groeistap en zich afvragen hoe ze dat zouden kunnen realiseren.

Zoals ik al eerder schreef blijken veel van deze gesprekken vooral over de ondernemer als mens te gaan en pas in tweede instantie over het bedrijf van de ondernemer. Voor succes is het belangrijk dat de ondernemer het bedrijf ontwikkeld zoals dat past bij zijn persoonlijkheid en dat is dus ook waar wij ons tijdens dit gesprek op focussen.

 

 

Als ik mijn aantekeningen van het afgelopen halfjaar erop nasla dan zie ik dat tijdens vrijwel elk gesprek de oorspronkelijke hulpvraag waarmee de ondernemers het gesprek begonnen gedurende het gesprek al snel verandert in een hele andere vraag. Een eenvoudig voorbeeld, financieringsproblemen lijken om geld te draaien maar naarmate ons gesprek vordert blijken er hele andere belemmeringen te zijn die de ondernemer afremmen of soms zelfs tegenhouden. Door te klankborden en te spiegelen komen deze belemmeringen naar boven en vindt de ondernemer daarin ook meteen zijn antwoord op de vraag.

Ondernemers vertrekken na een gesprek met ons met een vernieuwde kijk op hun onderneming. Ook op het vlak van persoonlijke ontwikkeling nemen mensen nieuwe inzichten mee naar huis. Onze insteek is daarnaast vooral praktisch, ik heb mensen gezien die er direct na ons gesprek meteen al mee aan de slag gingen.

 

 

Focus, focus, focus

Met name voor de mensen die in het begin staan van hun carriere als ondernemer of de ondernemers die al een tijdje bezig zijn maar hun bedrijf niet goed van de grond krijgen zien we vaak een gebrek aan focus. Bij de een is het dat hij eigenlijk niet goed weet hoe hij zijn dienstverlening aan moet bieden omdat hij zelf niet goed weet wat nu precies zijn USP is. De volgende is met teveel verschillende activiteiten bezig in de hoop dat een van deze activiteiten vanzelf een hoofdactiviteit word. Dat kost hem niet alleen veel energie, klanten begrijpen daardoor vaak niet goed wat de ondernemer nu precies doet omdat zijn boodschap nogal onduidelijk is. Met een uurtje sparren zien we dat veel van deze ondernemers weggaan met antwoorden die gaan leiden naar duidelijke taal als gevolg van het verbeteren van de focus op de eigen activiteiten.

 

 

De meeste bezoekers komen op dit moment nog via Higherlevel al zien we wel dat er een shift aan zit te komen. Steeds vaker komen de ondernemers via bijvoorbeeld Syntens, netwerken zoals Community of Talents en heel af en toe via Twitter. Ook weten mensen ons steeds vaker via Google te vinden doordat ze zoeken naar een oplossing en ergens op het web berichten van ons tegenkomen. Vervolgens weten ze onze site te vinden en dan is een afspraak snel gemaakt.

 

 

Kortom, als ik de ondernemers op dit forum iets mee wil geven van de lessen die ik het afgelopen halfjaar jaar heb geleerd met de speed up sessies dan is het wel dat je er als ondernemer verstandig aan doet om regelmatig over je plannen te praten met buitenstaanders, liefst buitenstaanders die weten wat het is om zelf te ondernemen en ook mensen die in staat zijn te helpen met zaken als strategie, marketing, focus en soms simpelweg personal coaching.

Met name voor starters en de ZZP’ers die veel alleen werken merken wij dat een gesprek met iemand die op dezelfde golflengte zit hen erg goed doet. Velen ervaren het ondernemen soms toch als een beetje eenzaam en dan is sparren met collega ondernemers een absolute aanrader. Overigens is Twitter ook een prima middel om wat meer in verbinding te staan met ander ondernemers!

 

In juni van dit jaar hebben Nils de Witte en ik dit samen opgestart, inmiddels schuift Edward Lich ook regelmatig aan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nico,

 

Erg Leuk om te zien dat het initiatief zo goed uitpakt. Volg de berichten op Twitter met veel plezier.

 

Zoals je aangeeft is praten alleen al vaak verhelderend omdat je als (solo) ondernemer in dezelfde gedachte patronen kan blijven hangen. Praten met gelijkgestemde is dan vaak toch net iets anders als met bv een kennis.

 

Ga vooral zo door

 

Groeten

Bob

Link naar reactie
  • 0

Nieuws van het InnoSquad front.

De incubator van de Universiteit Utrecht op de Uithof heeft aangeboden de speed-up sessie van InnoSquad te willen hosten. Wij zijn erg verheugd over deze samenwerking. UtrechtInc bied inspirerende (vergader)ruimte aan de deelnemers van de speed-up sessies en InnoSquad bied expertise aan de deelnemers van UtrechtInc. De Speed-up sessies in Utrecht vinden dan ook vanaf 29 april 2011 plaats bij:

 

UtrechtInc.

Locatie Uithof

H.R. Kruytgebouw, 1e verdieping, westvleugel

Padualaan 8, 3584 CH Utrecht

 

 

Verder kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid binnenkort melden dat we ook in Noord Brabant gaan starten met InnoSquad speed up sessies.

Meer nieuws daarover volgt binnenkort.

Link naar reactie
  • 0

Nog meer nieuws:

Per 1 mei 2011 zijn de gratis Speed-up sessie nog steeds gratis, maar wordt deelnemers de mogelijkheid geboden vrijwillig bij te dragen in de kosten. De ondernemers en investeerders van InnoSquad doen de Speed-Up sessies als vrijwilliger. De kosten voor het in stand houden van de dienst worden gedekt door de vrijwillige bijdragen van de deelnemers. Hierbij wordt gedacht aan bedragen tussen de vijftig en honderdvijftig euro afhankelijk van de levensfase van de ondernememing.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

De ontwikkelingen gaan snel deze week. Vandaag kan ik melden dat we eind juli met InnoSquad Brabant van start gaan.

 

De afgelopen maanden hebben we ons team uit kunnen breiden met Frans van Duikeren en Gijs Zijlstra waardoor we meer capaciteit hebben gekregen. Dat bood ons de mogelijkheid om eens te kijken naar activiteiten op een andere locaties. Gijs is de initiatiefnemer geweest voor Apeldoorn door zijn goede contacten met de KVK aldaar. Nu komt ook Karen Romme ons team versterken. Karen heeft haar eigen kantoor aangeboden als locatie voor de InnoSquad speed up sessies waardoor InnoSquad Brabant nu ook een feit is.

 

We hebben ook een aanvraag binnen van een regionale organsiatie die zich bezighoud met de stimulering van innovatie. Het zou mij niet verbazen als dit soort contacten later dit jaar kunnen leiden tot samenwerking en praktisch dus nog meer steden waar het InnoSquad actief is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.