• 0

Aandeelhouder/mede-eigenaar worden van bedrijf werkgever

Hallo ondernemers,

 

Een vraag:

 

Ben al 4 jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever. Het gaat om een klein bedrijf in de metaalindustrie. De laatste jaren ben ik steeds meer actief op organiserend niveau.

Mijn ambitie is om ooit een eigen zaak te binnen. Mijn werkgever weet dit ook goed en daarom wil hij mij graag betrekken in zijn onderneming, gezien hij weet dat hij mij anders ooit kwijtraakt. Tevens is hij het alleen ondernemen beu en wil graag met mij in zee gaan.

 

De laatste 2 jaar heb ik me vooral gericht op het ontwikkelen van een nieuw product. Dit is ondertussen op de goede weg en loopt lekker.

 

De omstandigheden zijn als volgt:

Dit product/machine wordt gebouwd bij mijn werkgever;

Deze verkoopt hem door naar een andere BV waar hij en een andere ondernemer in zitten.(deze ondernemer heeft het product mee ontwikkeld en vezorgt nu reclame en verkoop ervan)

Deze BV verkoopt de machine weer aan een groot internationaal bedrijf welke de marketing en afzet verzorgd.

 

Mijn werkgever heeft mij aangesteld om eens uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. Zelf hoor ik hem veel over het feit van aandelen in die BV of in zijn eigen onderneming. Met de gedachte als ik zelf hard werk en mijn best doe die aandelen meer waard worden.

 

De onderneming van mijn baas heeft een jaarlijkse omzet van ongeveer 1 miljoen euro. Het is een eenmanszaak met ongeveer 4 man personeel trouwens.

Nu is mijn vraag dus of er regelingen/constructies zijn waardoor ik ook mede-eigenaar kan worden en wat dan de mogelijkheden zijn.

 

Ik denk dat dit een prachtige kans is en daarom ben ik benieuwd naar jullie reacties.

 

Ik ben ook zeker van plan een onafhankelijke adviseur in te schakelen. Waar kan ik z'n adviseur in mijn regio vinden? Zijn hier sites voor.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Fader.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Fader

 

Op welke wijze je mede-ondernemer kunt worden, valt hier niet zo te beantwoorden. Te denken valt aan het omzetten van zijn eenmanszaak naar een VOF waarin jij de nieuwe vennoot wordt, of een BV oprichten waarmee jij aandelen verwerft in de bestaande BV.

 

De juiste keuze kan gemaakt worden door een adviseur met inzage in de cijfers van alle betrokkenen, waarbij ook zeker de fiscale mogelijkheden om zoveel als mogelijk (zo niet alle) belastingheffing voor de zittende ondernemers i.v.m. jouw toetreden als ondernemer voorkomen wordt.

 

Sites om zo'n adviseur te zoeken in je regio ken ik niet. Raad ik je ook beslist niet aan, want het zegt niets over diens kennis van zaken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.