• 0

Plan van aanpak, import uit China - verkoop in NLD

Plan van aanpak!

 

Me vriendin in China is haar eigen productie van sjaaltjes gestart, het betreft hoogwaardige kwaliteit moderne sjaaltjes gebasseerd op de laatste mode 2010. De collectie bestaat uit meerdere soorten sjaaltjes gemaakt van verschillend materiaal, afgeleid van verschillende topmerken, maar geen namaak. Qua kostprijs en productie van de sjaaltjes heeft zij een hele goede prijs kunnen krijgen voor vrij hoogwaardig kwaliteit (zelf materiaal ingekocht en gebracht naar fabriek), ze is uiteraard chinees en is bekend met de markt en met haar connecties weet ze precies waar ze moest zijn.

 

Zelf hebben we al begrepen dat in mode, timing belangrijk is aangezien winkels vroegtijdig inkopen en het erg seizoensgebonden is, verder is het ook belangrijk snel te kunnen leveren tegen concurrerende prijzen, zodat de afnemers hier ook winst op kunnen maken. Zelf zal zij zich richten op verkoop in China aan groothandels, ik dacht er zelf dus aan om het ook in Nederland te introduceren en verkopen, aangezien ik toch hier nog zit.

 

Nu komt mijn vraag, aangezien de productie al is gestart voor in china (nu zo'n 5000 sjaaltjes bestaand uit verschillende modellen) via welke kanalen kan ik dit het beste verkopen voor als ik het naar Nederland wil halen?! Ik zelf geloof in de kwaliteit en het product zelf, aangezien ze in sommige winkels (china) gewoon voor 25-50 euro verkocht worden terwijl de kostprijs 2-3 euro is.

 

Zijn winkelketens zoals C&A bijvoorbeeld te hoog gegrepen? Is het verstandiger kleine boutiques te benaderen? Eventueel op beursen staan?! En hoe gaat dat precies in zijn werking, heb ik het goed begrepen dat ik inweze bij elke winkel die ik zal benaderen een sales pitch moet gaan doen, met samples/marketing materiaal zoals fotoboekjes met modellen die de sjaaltjes dragen? Wat zou zo'n winkel mij vragen of zijn vaak voorkomende vragen waar ik altijd wel een antwoord zal op moeten hebben? Zijn kleine winkels wel vaak geinterreseerd in wat jij te bieden hebt of krijgen ze dit echt elke dag en zitten ze er niet op te wachten?! Ik wil zelf gewoon voorbereid zijn en weten wat ik kan verwachten als ik koud zo'n winkel binnen stap.

 

En hoe zit dat met winkelketens zoals C&A, Vroom&Dreesman, eventueel H&M, Bershka, Vila enz?! Hebben zij hun eigen productie afdeling of is dat gesloten verhaal?! Of hebben zij ook een inkoopafdeling en zouden ze geinterresserd kunnen zijn als het product voor hun waardig is?!

 

Mijn excuses voor al deze aaneenlopende vragen, ben zelf een eersteklas noob hierin dus ben erg leergierig! Graag hoor ik reacties, Tips en/of hulp op dit gebied!

 

---------------------------------------------------

Bccessories

Manfucaturer of Fashion Scarves and Accesories

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel goed dat je zo gedreven bent!

 

Je doet in princiepe precies omgekeerd wat je zou moeten doen, dat is een obstakeltje waardoor je nu met een practisch probleem zit.

 

Het is totaal niet van belang in princiepe of je een producent hebt van een generiek produkt zoals kledingsstukken.

 

Waar het allemaal om draait is jouw netwerk, en dan specifiek jouw netwerk van mensen, bedrijven en connecties die willen of kunnen kopen. Er zijn altijd genoeg producenten voor het oprapen die in dit geval, sjaaltjes, willen produceren in elke kwaliteit die je wilt.

 

Ik zou, voordat je 5000 sjaaltjes laat maken van designs en modellen die jij leuk vind, eerst gaan werken aan de verkoop kanalen en als eerste stap misschien enkel wat samples laten komen. Want, wat jij of je vriendin denken dat leuk is, is misschien helemaal niet waar de kopers om staan te springen. Dus in deze fase moet je nog flexibel zijn alvorens te produceren.

 

Dan is er de gevestigde orde.. de C&A, de MS etc etc. Je bent niet de eerste en ook niet de laatste, danwel de enige die met het idee komt kleding aan te bieden of productie hiervan. De inkopers zijn onzichtbaar, de weg hier naartoe voor goede redenen niet eenvoudig te vinden.

 

De kans is dan ook verwaarloosbaar dat je bij deze concerns zo binnenloopt en produkten MAG verkopen. Ze maken veelal zelf kleding in fabrieken dus waarom hebben ze jou nodig ? Dit is al een vervelende vraag natuurlijk maar wel de harde realiteit. Zij zitten al tig jaren in deze business en kennen alle wegen. Wat goedkoop of een kans lijkt voor jou daar zullen ze toch anders over denken.

 

Vandaar dat ik hier niet zou adviseren al te veel energie in te steken, Op het moment dat je een gevestigde naam hebt, jaren kwaliteit leverd etc, komen ze misschien zelf aankloppen.

 

Ik zou beginnen met kontakten te leggen met individuele winkels in jouw omgeving om zo een gevoel te krijgen en te peilen wat de animo is. Dan stap voor stap verder.

 

Niet eerst produceren en dan proberen te verkopen, dit is meestal een grote vergissing helaas.

 

Good luck

Link naar reactie
  • 0

Waarom trek je niet gewoon de stoute schoenen aan en ga je naar het hoofdkantoor van C&A, Vroom en Dreesman, enzovoorts. Ga je op je bek dan is dat helemaal prima, dan weet je dat je nog een paar jaar hard moet werken aan je naam. Lukt het? Ja, dan kan je zelf wel invullen dat je inzet is beloond.

 

Mensen denken vaak zo moeilijk, maak het jezelf gemakkelijk.

 

http://www.c-en-a.nl/contact

http://www.hm.com/nl/abouthmcom/contact__contact.nhtml

http://www.vd.nl/vendWebShop/contents/OverVenD_algemeen_adres_route

 

Plak er een dagje Amsterdam aan vast zo te zien ;)

 

Mocht je dit zelf niet zo prettig vinden dan wil ik ook best, mocht ik eens in de buurt zijn, voor je informeren hoe de inkoop werkt bij deze bedrijven. Receptionistes zijn vaak best behulpzaam wanneer je een dergelijke vraag stelt. Let me know.

 

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Categorie kansloos.

 

Bedoeling is goed maar als advies heb je er niets aan. Iedereen met internet kan de algemene kontakt gegevens vinden maar hier kom je geen stap mee verder. Je bent een van de duizenden die het zo probeert en geen enkele kans dat ze je ooit gaan "doorschakelen" naar de inkoop afdeling. Die mensen hebben wel wat beters te doen.

Link naar reactie
  • 0

Categorie kansloos.

 

Bedoeling is goed maar als advies heb je er niets aan. Iedereen met internet kan de algemene kontakt gegevens vinden maar hier kom je geen stap mee verder. Je bent een van de duizenden die het zo probeert en geen enkele kans dat ze je ooit gaan "doorschakelen" naar de inkoop afdeling. Die mensen hebben wel wat beters te doen.

Mensen denken vaak zo moeilijk, maak het jezelf gemakkelijk.
Dat bedoel ik dus. Heb je het zelf ooit geprobeerd? Ik spreek namelijk wel degelijk uit ervaring. Het is natuurlijk geen 100% garantie dat het lukt maar ik ben dikwijls verder gekomen dan alleen de voordeur en de receptie. Ik noem bijvoorbeeld een bol.com en dhl. Niet de minste bedrijven. Doe je verhaal, vraag naar aanwezige personen en probeer een afspraak te maken. Aan de receptie verkoop je niets maar je moet oogsten om te zaaien.

 

Baat het niet, dan schaadt het niet.

 

Waarom denk je dat ik het aanbied?

 

Reactie onder mij: Dat kan best kloppen, ik heb zo snel niet gekeken waar de inkoop zit of hoe de productie verloopt bij gemelde bedrijven maar dat hoor je dan wel. Het gaat meer om het idee dat ik wil aanreiken. Ik ben toch niet de enige die bij dergelijke bedrijven naar binnen stapt om acquisitie te plegen en succes heeft? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen.

 

Aanvullende opmerking: Heeft de C&A daadwerkelijk (ik heb geen idee, heb nooit in de kledingbranche gewerkt) een vaste inkoop in China probeer dan je USP's duidelijk naar voren te brengen ofzo, bedenk iets, wees creatief. En lukt het dan nog niet, geef het dan desnoods op maar probeer het op z'n minst. Je komt sowieso met informatie naar buiten.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Waarom trek je niet gewoon de stoute schoenen aan en ga je naar het hoofdkantoor van C&A, Vroom en Dreesman, enzovoorts. Ga je op je bek dan is dat helemaal prima, dan weet je dat je nog een paar jaar hard moet werken aan je naam. Lukt het? Ja, dan kan je zelf wel invullen dat je inzet is beloond.

 

Mensen denken vaak zo moeilijk, maak het jezelf gemakkelijk.

 

http://www.c-en-a.nl/contact

http://www.hm.com/nl/abouthmcom/contact__contact.nhtml

http://www.vd.nl/vendWebShop/contents/OverVenD_algemeen_adres_route

 

Plak er een dagje Amsterdam aan vast zo te zien ;)

 

Mocht je dit zelf niet zo prettig vinden dan wil ik ook best, mocht ik eens in de buurt zijn, voor je informeren hoe de inkoop werkt bij deze bedrijven. Receptionistes zijn vaak best behulpzaam wanneer je een dergelijke vraag stelt. Let me know.

 

 

Bedrijven als c&a hebben zelf een inkoopteam in china. Als die klaar met je zijn krab je achter je oren en denk je "die chinees heeft mij bezeken"

Link naar reactie
  • 0

Precies.

 

Er is vaak ook geen droog brood te verdienen aan die ketens want die melken je helemaal uit. Ze weten beter als jou wat de ruwe materialen kosten, hoeveel werk erin zit en hoeveel jij "mag" verdienen. Maak je een foutje, zijn jouw inkoopkanalen/machines niet voordelig genoeg? dan werk je al voor niets en altijd is al het risico voor jou.

 

Luuc, sorry maar ik denk dat je geen echt verstand hebt hoe deze wereld werkt. Adviezen en mening zijn natuurlijk verschillend en aldus respecteer ik je mening wel.

Link naar reactie
  • 0

Precies.

 

Er is vaak ook geen droog brood te verdienen aan die ketens want die melken je helemaal uit. Ze weten beter als jou wat de ruwe materialen kosten, hoeveel werk erin zit en hoeveel jij "mag" verdienen. Maak je een foutje, zijn jouw inkoopkanalen/machines niet voordelig genoeg? dan werk je al voor niets en altijd is al het risico voor jou.

 

Luuc, sorry maar ik denk dat je geen echt verstand hebt hoe deze wereld werkt. Adviezen en mening zijn natuurlijk verschillend en aldus respecteer ik je mening wel.

Zoals eerder gezegd, ik heb geen verstand van de kledingbranche dus het kan best zijn dat het niets oplevert. Ik vind het echter onzin om het niet te proberen. Wellicht weet ik te weinig over de kledingwereld en beweer ik onzin, dat zou best kunnen maar volgens mij ben je een bedrijf gestart omdat je ervan overtuigd bent dat jij beter/sneller/langzamer/goedkoper/hoogwaardiger bent dan je concurrentie.
Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Precies.

 

Er is vaak ook geen droog brood te verdienen aan die ketens want die melken je helemaal uit. Ze weten beter als jou wat de ruwe materialen kosten, hoeveel werk erin zit en hoeveel jij "mag" verdienen. Maak je een foutje, zijn jouw inkoopkanalen/machines niet voordelig genoeg? dan werk je al voor niets en altijd is al het risico voor jou.

 

Luuc, sorry maar ik denk dat je geen echt verstand hebt hoe deze wereld werkt. Adviezen en mening zijn natuurlijk verschillend en aldus respecteer ik je mening wel.

Zoals eerder gezegd, ik heb geen verstand van de kledingbranche dus het kan best zijn dat het niets oplevert. Ik vind het echter onzin om het niet te proberen. Wellicht weet ik te weinig over de kledingwereld en beweer ik onzin, dat zou best kunnen.

 

Proberen kan geen kwaad als je wat tijd overhebt.

Wanneer je echter een onderneming wilt opzetten moet je weten wat je doet en proberen staat dan in de categorie "if all else fails:"

 

Mijn ervaring is dat wanneer je je richt op individuele winkels en bedrijven, deze persoonlijk benaderd en probeert met ze in gesprek te raken dat de feedback vele malen beter is dan "shooting at the stars". De laatste is ook vaak demotiverend.

 

Stel dat je binnenkomt dan moet je toch wel zo goed in je schoenen staan, meer dan hun weten over de produkten die je wilt verkopen op alle aspecten om ook maar een kans te hebben. Inkopers willen namelijk nooit een risico lopen.

 

Bij individuele bedrijven kijkt men veel meer naar de persoon en kom je ook verder op motivatie, service en redelijke kennis.

Link naar reactie
  • 0

Precies.

 

Er is vaak ook geen droog brood te verdienen aan die ketens want die melken je helemaal uit. Ze weten beter als jou wat de ruwe materialen kosten, hoeveel werk erin zit en hoeveel jij "mag" verdienen. Maak je een foutje, zijn jouw inkoopkanalen/machines niet voordelig genoeg? dan werk je al voor niets en altijd is al het risico voor jou.

 

Luuc, sorry maar ik denk dat je geen echt verstand hebt hoe deze wereld werkt. Adviezen en mening zijn natuurlijk verschillend en aldus respecteer ik je mening wel.

Zoals eerder gezegd, ik heb geen verstand van de kledingbranche dus het kan best zijn dat het niets oplevert. Ik vind het echter onzin om het niet te proberen. Wellicht weet ik te weinig over de kledingwereld en beweer ik onzin, dat zou best kunnen.

 

Proberen kan geen kwaad als je wat tijd overhebt.

Wanneer je echter een onderneming wilt opzetten moet je weten wat je doet en proberen staat dan in de categorie "if all else fails:"

 

Mijn ervaring is dat wanneer je je richt op individuele winkels en bedrijven, deze persoonlijk benaderd en probeert met ze in gesprek te raken dat de feedback vele malen beter is dan "shooting at the stars". De laatste is ook vaak demotiverend.

 

Stel dat je binnenkomt dan moet je toch wel zo goed in je schoenen staan, meer dan hun weten over de produkten die je wilt verkopen op alle aspecten om ook maar een kans te hebben. Inkopers willen namelijk nooit een risico lopen.

 

Bij individuele bedrijven kijkt men veel meer naar de persoon en kom je ook verder op motivatie, service en redelijke kennis.

Dat ben ik met je eens. Dergelijke acties moet je alleen ondernemen op de terugweg van een leuk gesprek bij een trouwe klant ofzo.

 

Ik ben het ook met je eens dat je flink moet onderhandelen en discussiëren met inkopers om tot een besluit te komen. Ook ben ik het met je eens dat je je moet verdiepen in hetgeen je verkoopt en wat je waar kunt maken. Ik vind het persoonlijk vrij dom om een bedrijf te starten wanneer je je niet hebt verdiept in je product of dienst maar dat terzijde, dus een discussie met een inkoper aangaan is alleen maar leuk in mijn ogen. Die inkoper is in dienst om te beoordelen of producten meerwaarde bied voor het bedrijf waarvoor hij werkzaam is. Worden producten niet aangeboden dan weet je 100% zeker dat jouw product niet wordt meegenomen in het assortiment. Dat is mijn hele punt.

 

Blijkbaar verschillen wij dan toch behoorlijk van mening. Ik vind namelijk dat je vooral leert met vallen, opstaan en uitproberen.

 

Zolang het laatste niet het doel is van ondernemen ben ik het met je eens.
Wees gerust ;) Goede nacht!
Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Maar de TS heeft in elk geval al een betrouwbare partner in China. Wat let hem om hier die sjaaltjes via internet te gaan verkopen? Dat bespaart hem een hoop gedoe en geeft de kans om het op te bouwen. Als het aanslaat, komen anderen vanzelf op hem af.

Maar succes is helemaal afhankelijk van de presentatie en het "marketen" op de doelgroep.

Link naar reactie
  • 0

Ts kan ook zijn producten in consignatie aanbieden aan de winkels die in ts zijn/haar doelgroep zitten.

 

Beter is het gewoon de boer op te gaan langs de de winkels en een vaste klantenkring op te bouwen.

Vaak zijn de ondernemers wat huiverig nieuwe producten in het assortiment op te nemen maar exclusiviteit voor de regio kan nog wel eens wonderen doen.

 

Neem zoals men al aangaf een website/winkel en zet de verkoopprijs van de sjaaltjes op adviesprijs voor de consument zodat je niet gaat concurreren met evt. afnemers in de detailhandel, is het niet voor de verkoop dan kan je daarmee in ieder geval de producten tonen.

 

Succes.

 

Ps de handel aan de grote spelers proberen te slijten heeft weinig nut, wel kan je later evt. contact opnemen met Kruidvat en de Action om het restant in 1 partij te verkopen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst wou ik ff zeggen dat ik heel blij ben, met de reacties op dit forum en dat het me echt helpt om een beeld te vormen van hoe deze zaken in elkaar steken.

 

1. Extra uitleg(toevoeging):

Misschien qua extra toelichting om duidelijk te maken waarom de sjaaltjes al geproduceerd zijn is omdat mijn vriendin in binnenkort haar winkel zal openen op de markt in China (in de stad Yiwu), hier zullen wholesale klanten hun order kunnen maken wanneer zij interresante producten in haar portofolio vinden. Belangrijk was dan dat er voorraad aanwezig zou zijn, mocht een klant een order maken waar just in case de shipping met spoed zou moeten plaatsvinden. Los van deze uitleg dat er al geproduceerd is, wil ik deze sjaaltjes dus verkopen in Nederland (inweze ben ik dus een schakel voor haar in NLD die voor haar klanten probeert te vinden die wat sjaaltjes zouden willen afnemen)

 

2. Stappen ondernemen?!?!

Nu heb ik dus begrepen uit verscheidende reacties dat het beste waar ik zou kunnen beginnen is een website opzetten, met alle modellen die er aanwezig zijn, waar ik ze online te koop zal aanbieden aan doodgewone consumenten.

 

Verder zal ik moeten beginnen een klantenbestand te maken van kleine winkels, eventueel ook markt-winkels , die intresse hebben in afname, dus met andere woorden mijn verkoop kanalen oprichten. Iemand enig idee of er in de markt op BEVERWIJK hier ook intresse voor zou kunnen zijn?! Ik zal de grotere winkelketens uit mijn hoofd laten aangezien mij dat idd een hopeloze zaak lijkt op dit moment. Is het ook een idee om andere online winkels te benaderen of zij intresse hebben in afname van mijn producten, startende online kledingwinkels?!

 

Bij het benaderen van winkels zou ik dus met POS materiaal (fotoboekjes, samples) naar binnen kunnen stappen om intresse op te weken en een effectieve pitch gesprek houden om eventueel deals te sluiten. Waar vragen winkeleigenaars vaak na en wat is voor hun het belangrijk?! Levertijd, product kwaliteit/garantie, kost per stuk of per meerdere aantallen?! Ik wil graag voorbereid de winkel in lopen en niet met een mond vol tanden staan, ik doe zelf sales bij KPN dus een babbel heb ik wel, maar ik moet wel weten waar ik over praat. Verder wat word er bedoelt met "consignatie"?!

 

Enige recommendaties met betreft transport van goederen of hangt dat van je klant af aan wie je zal verkopen?!

 

Sorry alweer voor deze reeks vragen, maar heb een goed gevoel bij de reacties die ik krijg dus probeer er zoveel mogelijk uit te halen wat erin zit :P! Alvast vriendelijk bedankt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------

Bccessories

Manfucaturer of Fashion Scarves and Accesories

Link naar reactie
  • 0

Er is natuurlijk nog een optie. Dat is gewoon je waar te koop aanbieden aan een derde partij, die hier in NL en misschien ook in Europa, een goed netwerk heeft opgebouwd om die winkels te bedienen. Dat bespaart je een hoop werk en jij kunt naar je vriendin in China, om de zendingen goed voor te bereiden en te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik zie hier allemaal "Ja maar" reacties en maar één "Ja en" reactie, ik zeg gewoon bij de grote firma's naar binnen stappen. Bij de eerste zal wat moeizaam gaan en bij de laatste wat makkelijker. Daarna zeker de kleine kleding winkeles benaderen! Wanneer er niets uitkomt heb je waarschijnlijk wel wat geleerd over de markt en anders wel over verkopen.

 

Zie het als een uitdaging, ondernemen is tenslotte één grote uitdaging!

 

PS: Al aan een eigen webshop gedacht?

 

Of

 

Marktplaats en div verkoop sites, je zal versteld staan hoeveel mensen daar op kopen ;)

 

Succes!

www.we-are-entertainment.nl

www.wre.nl

 

Dream you Life

Live your Dream

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik zie hier allemaal "Ja maar" reacties en maar één "Ja en" reactie, ik zeg gewoon bij de grote firma's naar binnen stappen. Bij de eerste zal wat moeizaam gaan en bij de laatste wat makkelijker. Daarna zeker de kleine kleding winkeles benaderen! Wanneer er niets uitkomt heb je waarschijnlijk wel wat geleerd over de markt en anders wel over verkopen.

 

Zie het als een uitdaging, ondernemen is tenslotte één grote uitdaging!

 

PS: Al aan een eigen webshop gedacht?

 

Of

 

Marktplaats en div verkoop sites, je zal versteld staan hoeveel mensen daar op kopen ;)

 

Succes!

 

Als je zo simplistisch tewerk gaat met kleding of andere non-exclusives, kan je dat heel duur komen te staan. De grotere kledingwinkels kopen zelf in en hebben echt hun bronnen wel op een rijtje. Daarnaast kopen ze in op seizoen. En daarnaast speelt kwaliteit een grote rol. Duurzame kwaliteit, wel te verstaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.