• 0

Experiment: een week de laptop ingewisseld voor de iPad!

Er wordt vaak gevraagd of de iPad een volwaardig alternatief is voor de laptop. Ik denk het (nog) niet, maar 'the proof of the pudding'...

Ik merk dat ik veel eerder naar mijn iPad grijp dan mijn laptop openklap. Bovendien heb ik m altijd in de buurt. Of ik nu onderweg ben of niet. Ziehier een dagboek met de iPad. Deze week verruil ik mijn laptop en pc voor de #iPad. Kan ik gewoon werken? Volg het op http://www.ddq.nl/blog/

De komende week zal ik jullie vertellen over de hindernissen, maar ook de onverwacht prettige aspecten van het intensief gebruiken van de tablet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant experiment - ben benieuwd hoe het je zal bevallen.

 

Ik denk dat het nogal afhangt van wat je zoal met een notebook doet of een ipad een goede vervanger kan zijn. Voor mailtjes en een incidenteel documentje werkt het vast lekker, maar ik zie me er nog geen code op kloppen of photoshop op draaien ;)

Link naar reactie
  • 0

Nou, Ben, ik heb wel degelijk code geklopt! Hier een verslagje van de eerste dag.

 

Eerste dag werken met de iPad.

 

Vandaag heb ik wat telefoontjes gepleegd, afspraken gemaakt en geagendeerd. Dat ging allemaal prima. Ik ben blij dat je niet gebeld kunt worden met de iPad, want dat zou een hoop werk verstoren.

Daarna heb ik nog wat technische zaken moeten doen. Daarvoor gebruikte ik iSSH, een app om op bijvoorbeeld een webserver te komen. Dat was vervelender dan ik dacht, omdat je command line op de linuxmachine veel 'rare' toetscombinaties moet gebruiken. Het duurde daardoor wat langer dan gepland. Zeker omdat ik thuis 2 a 3 terminalvensters tegelijk op en heb staan.

Vervolgens een factuur gemaakt.. Daar was mijn eerste probleem, hoe regel ik het dat mijn bedrijfssjabloon op de iPad komt? Juist… via iTunes. Maar gelukkig is er een goed alternatief: de software van Dropbox (gratis app!) bleek de uitkomst. Ik kon het document gewoon uit mijn dropboxarchief halen en sturen naar Pages. Klik-klak-klaar. Het document kon ik direct als pdf naar de klant sturen.

De rest van de dag heb ik vooral geschreven aan plannen, het reageren op forums. Een groot gemis vind ik multitasking, maar dat komt binnenkort met iOS 4.2. Aan de andere kant heb ik meer focus: ik ben een echte multitasker..

Het testen van de demonstratiewebsite is alleen niet gelukt met de iPad. Ik moest een bestandje uploaden via een formulier en dat kan niet omdat je als 'normale' ipadgebruiker geen toegang hebt tot de fysieke bestanden op de schijf. Jammer.

Het typen op de iPad gaat verdomd snel, maar ik mis de ergonomie van een fysiek toetsenbord.

Batterij is nu op 52% na 8 uur werk. Ik ben erg tevreden. Eigenlijk was er niets wat me belemmerd heeft mijn werk te doen. Alleen het uploaden van bestanden is niet gelukt. Morgen kijk ik of ik via een soort vnc sessie naar mijn computer dat alsnog kan doen.

Tot zover dag 1. Morgen weer een update.

IMG_0011.thumb.jpg.39d76c340515003d9c21b0e9ea873ad7.jpg

Link naar reactie
  • 0

Leuk, ik heb eerder ook al gekeken of de ipad iets voor mij is maar de eerste reacties op het internet waren natuurlijk iets te kort dag om te zeggen of het echt aan je verwachtingen voldoet. Ik ben vooral benieuwd hoe dat toetsenbord werkt van de ipad. Verzoek: Kan je er ook filmpjes bij doen?

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Het toetsenbord werkt goed, en is honderdduizend keer beter dan dat van een mobiele telefoon. De toetsen zijn nagenoeg even groot als dat van een gewoon 'fysiek' toetsenbord. Het nadeel van het toetsenbord is het gevoel, je krijgt geen respons van de toetsen en dat is in het begin zeker wennen. Ik heb wel gemerkt dat ik nu net zo snel typ als op een toetsenbord (270 aanslagen/minuut, net even gecontroleerd ;) )

 

Link naar reactie
  • 0
Het toetsenbord werkt goed, en is honderdduizend keer beter dan dat van een mobiele telefoon. De toetsen zijn nagenoeg even groot als dat van een gewoon 'fysiek' toetsenbord. Het nadeel van het toetsenbord is het gevoel, je krijgt geen respons van de toetsen en dat is in het begin zeker wennen. Ik heb wel gemerkt dat ik nu net zo snel typ als op een toetsenbord (270 aanslagen/minuut, net even gecontroleerd ;) )

 

Hoe Zit het met de rest van de ergonomie, houding van de handen rug en nek. Ben je bijvoorbeeld eerder geneigd om onderuitgezakt te gaan zitten? Ben erg benieuwd naar je reactie.

 

Leuk initiatief

Grtz Bob

Link naar reactie
  • 0

Verbazend dat je dat tempo haalt - hoewel die toetsen wel van redelijk formaat zijn blijft zon touchscreen toch een beetje meppen op een harde plank.

 

Dat je er code mee ingeklopt krijgt vind ik al helemaal wonderlijk, gezien veelgebruikte karakters niet direct aantoetsbaar zijn - ik weet niet welke taal je gebruikt, maar php zou bijvoorbeeld al snel een drama worden door het gebruik van diverse quotes en 3 smaken haakjes ;)

Link naar reactie
  • 0

@Benm, dat is waar, je vertraagt enorm omdat je veel smaken karakters nodig hebt als je codeert, maar het kan en met tools als issh kun je karakters voordefinieren die je bijv in php veel gebruikt.

 

@bob, je zit redelijk recht omdat je naar onder kijkt. @P.J. Odems, ja dat kan natuurlijk ook, maar ik wilde eigenlijk geen vnc- of remote sessies gaan doen omdat je dan verkapt op je laptop werkt, en dat past niet bij het experiment.

 

Op julie verzoek heb ik een filmpje gemaakt. Die staat op mijn site.

http://www.ddq.nl/blog/files/ipad_voor_zakelijk_gebruik_dag2.php

 

 

Dag 2: Mail checken, printen?, presenteren

 

 

Voor een aanvraag bij de gemeente moest ik wat paperassen verzamelen, kopie paspoort en dergelijke. Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik heb een kopie paspoort als beveiligde pdf in dropbox gezet, maar die krijg ik met geen mogelijkheid open en geprint. Ook het inscannen van een brief gaat niet lukken. Ik kan een foto maken dmv de koppeling van mijn telefoon naar de iPad, maar de kwaliteit laat te wensen over. Goed. Ik ga niet alle gadgets en trucs uit de kast halen, het zal vast wel lukken, maar hiervoor is het toch geen kantoortijger.

Voor het echte kantoorwerk ben ik dus wel aangewezen op de mac. Vanmiddag heb ik een presentatie voor een ondernemersclub. Ik heb de bedrijfspresentatie helemaal in Keynote op de iPad vormgegeven. Het pakket kost 8 euro en dat is een lachertje vergeleken met de grote broers. Ik vind dat vele malen fijner dan het maken van presentaties in Powerpoint of Keynote. Waarom? Je voelt de interactie met het scherm, en je ziet meteen het eindresultaat. Een presentatie op een iPad is ook veel socialer: er zit geen scherm tussen de kijkers. Je kunt tijdens een vergadering het toestel plat neerleggen op de vergadertafel en iedereen kan meekijken.

Het beeldmateriaal en logomateriaal heb ik gewoon van mijn eigen website afgekopieerd. Ik hoef dus niet te synchroniseren.

Goed, ik vertrek straks met de iPad, morgen verder!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat inderdaad niet om de hype, en ook niet specifiek om de iPad. De vraag is of je met een tablet succesvol zaken kan doen en waar de toegevoegde waarde is. Is dat de prijs, is het de manier van presenteren of werken? Dat houdt me bezig. Niet of het een hype is, of het een Apple is of waar hij het goedkoopst te vinden is. Daar zijn andere fora voor.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dropbox kan, maar je moet toch ook gewoon kunnen inloggen op je Mac vanaf die iPad?

 

Overigens ga ik nu voor de Macbook Air 13". ;)

De ipad blijft voor mij functioneel, zoals nu, maar die 13" Air heb ik vanochtend (vanaf mijn ipad in de trein) besteld.

 

In een bespreking of zitting kan ik weinig tot niets met een laptop, ook niet met die Air, maar wel met mijn iPad.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb naar aanleiding van dit topic ook geprobeert de dagelijkse dingen een dagje uit te voern op een Ipad. Voor mij was het een regelrechte ramp.

Wellicht als je er beter mee bekend raaklt dat dingen beter gaan, maar liep tegen een hoop dingen aan.

 

De belangrijkste dingen die ik op een laptop doe is boekhouden, emailen, websites bewerken en webpagina's bezoeken.

 

Ik heb nog nooit met een mac gewerkt en dat schijnt wel een vereistte te zijn om iets te kunnen doen.

UIteindelijk is het me gelukt om te mailen en webpagina's te bezoeken. Helaas niet op de zaak, want hij wil niet echt goed samenwerken met een KPN modem. Thuis bij mijn XS4All ging het wel.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat die KPN soms ook problemen geeft me verbinden met mijn WIFI op de laptop. Het bewerken van een phppagina lukte me niet. Volgens mij kun je ook geen ftp programma draaien op de ipad, dus daarvoor is hij niet echt geschikt.

 

Ik kon nog niet wennen aan het toestenbord, maar ik ben ook nog nooit gewrkt met een iphone of een ander toestel met touchscreen.

 

Voor mij is dit ding geen oplossing, vooral ook omdat ik niet de zin en de tijd heb om allerlei dingen uit te zoeken en te downloaden om het wel werkend te krijgen. Dus gaan wij toch over op de aanschaf van een laptop.

Link naar reactie
  • 1

@Jasper, je kunt wel ftp'en, maar ik merk ook dat programmeren beter gaat op een machine. De iPad is denk ik erg goed thuis in commerciele functies en het voor- en natraject van een opdracht. Ik ben nu ook meer geneigd te zeggen dat het een aanvulling is ipv een vervanging. Ik zie de iPad ook meer als een extra dimensie.

@Sander, in mijn blog staat de typsnelheid. Die is nauwelijks onder die van het gewone toetsenbord.

 

 

Verder met mijn verslag. Dag 3.

 

 

Gisteren een presentatie gegeven over mijn bedrijfje met de iPad. Dat ging voortreffelijk, maar ik moet er wel voor waken dat de discussie gaat over mijn bedrijf, en niet over de iPad zelf!

Vanochtend bezig geweest met het reageren op freelanceopdrachten. Ook heb ik me ingeschreven op enkele w&s websites. Veel websites van recruiters blijken totaal ongeschikt voor gebruik met de iPad of iPhone. Ik heb zelfs android er op los gelaten, maar dat hielp me niet verder.

Ik struikel regelmatig over rare javascripterrors, asp websites die helemaal niet werken (druk op de submit knop) of fancy doorgelogoo'de flashsites die totaal onbenaderbaar zijn. Websitebouwers: zorg tenminste dat de websites benaderbaar zijn met een smartphone of iPad. Ik heb als PDA/Tablet gebruiker helemaal niets aan flashy banners en muziekjes…

(Dat had ik trouwens ook al toen ik gewoon op een pc werkte)

Ik zit minder en minder achter het bureau, maar meer en meer onderweg te surfen, emailen en twitteren. Je mag toch langzaam verwachten dat bedrijven dit door krijgen en hierop inspelen.

Goed, dat moest ik even kwijt. Verder heb ik vandaag nog een offerte gemaakt, op basis van informatie uit een excelsheet. Dat ging enorm goed. De opmaak met pages is kinderspel en het versturen als pdf vind ik erg chic. Op het moment dat ik dit typ krijg ik mijn logomateriaal binnen voor een mogelijk nieuwe opdracht. Ik kan de bijlages opslaan en doorsturen naar mijn contacten, en met de nieuwe IOS4 versie kan ik deze zelfs printen! Helaas werkt het laatste (nog) niet op mijn netwerkprinter. Moet ik nog een keertje uitzoeken.

Trouwens, nog een bijkomend voordeel van de WIFI+UMTS iPad gevonden. KPN had een netwerkstoring (ADSL lag er een half uur uit) en ik kon fluitend verder met een Vodafone data-only-abonnement.

Goed, mocht ik de opdracht krijgen, dan betekent dat in ieder geval dat ik weer achter de laptop kruip, want voor het echte programmeerwerk is de iPad me toch iets te onhandig. Meestal heb ik 3 of 4 schermen tegelijkertijd open , en wil op volle vaart en resolutie aan de slag voor de klant. Maar het voor- en natraject (presenteren, offreren en factureren) is ideaal met een iPad. Zo gauw mijn webcreatie klaar is, kan ik m mooi demonstreren en/of prototypen. Live.

Link naar reactie
  • 0

[..]

Trouwens, nog een bijkomend voordeel van de WIFI+UMTS iPad gevonden. KPN had een netwerkstoring (ADSL lag er een half uur uit) en ik kon fluitend verder met een Vodafone data-only-abonnement.

Goed, mocht ik de opdracht krijgen, dan betekent dat in ieder geval dat ik weer achter de laptop kruip, want voor het echte programmeerwerk is de iPad me toch iets te onhandig. Meestal heb ik 3 of 4 schermen tegelijkertijd open , en wil op volle vaart en resolutie aan de slag voor de klant. Maar het voor- en natraject (presenteren, offreren en factureren) is ideaal met een iPad. Zo gauw mijn webcreatie klaar is, kan ik m mooi demonstreren en/of prototypen. Live.

Heb je het wellicht ook overwogen om een HDSPA-dongle in/aan je modem te hangen? Dan kun je natuurlijk ook overal met 3g/hdspa aan de slag maar dan wel op je laptop die je wellicht normaal gesproken ook al gebruikt.

 

Ik vind het al met al wel een interessant experiment, maar zou zelf eerder geneigd zijn om het uit te proberen met een handzame laptop of eventueel laptop met touchscreen. Op die manier kun je hoe dan ook normale applicaties draaien en is er geen reden meer om verwonderd te zijn dat je 'zelfs' kunt printen met een computer ;).

Link naar reactie
  • 0

Dag vier verliep net als dag vijf, zes en verder zonder iPad. Ik heb een klus tussendoor gedaan die geheel analoog is verlopen.

Wel kan ik jullie vertellen dat ik de iPad van harte kan aanbevelen, maar eerder als aanvulling dan als invulling of vervanging. Ik heb de afgelopen tijd veel presentaties gedaan met het apparaat. Dat is heel goed bevallen, zeker omdat je de presentatie na afloop bij de klant zelf kunt doormailen als pdf. Een van de leukere features als je het mij vraagt. Nu er een nieuwere versie van het OS is, kun je ook serieus aan de slag in de trein, met een stream op de achtergrond, heerlijk. Maar het echte werk blijf ik toch doen op de laptop en de computer (in mijn geval een mac) thuis.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.