• 0

CD-ROM KvK ondernemingsplan

De KvK heeft een cd-rom met daarop een programma om zo stap voor stap een ondernemingsplan te fabriceren.

 

Ik zou graag de meningen willen weten over het gebruik van de cd-rom van KvK. Kan je er een serieus idee mee uit tewerken tot een volwaardig ondernemingsplan?

Is het bruikbaar bij presentaties aan accountants, banken etc?

 

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb laatst het genoegen mogen smaken om een kleine 20 businessplannen volgens dit concept te mogen beoordelen. Ik kan je verzekeren, het is geen genoegen. Het werden invuloefeningen, waarin de essentie ontbrak: De visie en manier van aanpakken van de ondernemer.

 

Ondernemen is iets heel persoonlijks. Je aanpak wordt sterk bepaald door je achtergrond en je persoonlijkheid. Een potentiele partner is voral geïnteresseerd in de persoon van de ondernemer, zijn visie en zijn aanpak. Kortom: Hoe onderscheid een bepaalde ondernemer zich van al die andere ondernemers die hij/zij moet verslaan.

 

Het invullen van een standaard businessplan geeft je als ondernemer te weinig gelegenheid om jezelf te onderscheiden. Niet doen dus.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met Nils eens. Zelf heb ik de KvK-cdrom uit nieuwsgierigheid aangeschaft, maar al snel aan de kant gelegd. Het model is inconsequent en lijkt veel te veel op een standaard benadering. Het kan misschien prima functioneren voor een detaillist, maar ik kon met de cd-rom weinig beginnen. De cd-rom is wel handig als handvat en checklist voor het schrijven van een ondernemingsplan, maar ik zou je dringend afraden om de invuloefening te volgen en dat als ondernemingsplan te presenteren. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Guys, Ik heb EasyPlan of hoe heet dat ding, ook gekocht, en ik vond het een heel star pakket, dat je onderneming inderdaad in een confectiejasje probeerde te persen. Het meldt inconsequenties en fouten, waarvoor je naar een adviseur moet (omdat hij de andere kant van het programma heeft) om er achter te komen dat die 'fouten en inconsequenties' nou net de onderscheidende punten van je onderneming zijn en dus helemaal niet fout...

 

Toch vind ik het wel een handige tool om te controleren of je alle aspecten voldoende belicht in je ondernemingsplan.

 

Overigens is mijn bedrijfje-in-oprichting zo low-budget (vooral arbeidsintensief) dat ik geen financiering nodig heb. Hierdoor is de 'invuloefening' dus alleen voor mezelf.

 

Voor financiers o.i.d. zou ik de output van dit programma absoluut niet gebruiken!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

hoi,

 

Ik heb zo´n cd van de kvk thuis. ik heb er mee gewerkt maar achteraf wanneer je denkt klaar te zijn moet je nog veel aanpassingen doen.

 

En in sommige gevallen is een vraag van de programma niet van toepassing voor jouw onderneming en je vult dus daar niets in en als je het uiteindelijk uit draait dan zie je de vraag staan met niets eronder. dit soort problemen kom je tegen.

Overigens een goed kant is dat je niets kan vergeten.

 

groet,

Ercivan

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de CD-rom van de KvK ook aangeschaft. Alleen toen ik mijn plan klaar had, en uitdraaide op de printer viel mij op dat het een strakke bende was geworden. Van de tabellen op het scherm waar al mijn bedragen netjes stonden vermeld waren op papier als sneeuw voor de zon verdwenen. Toen ik dit plan dan ook liet zien aan een ter zake deskundige kreeg ik meteen het verwijt dat het plan (wat ik overigens ook nog eens had aangepast aan mijn toekomstige huisstijl) erg onoverzichtelijk was door het ontbreken van de genoemde tabellen.

 

Aan de andere kant heb ik wel zoiets dat als je als absolute leek op het gebied van ondernemingsplannen schrijven etc blij bent als je hiervoor een hulpmiddel kunt aanschaffen. Hoewel ik van overtuiging ben dat een instantie als de Kamer van Koophandel achteraf gezien wel een betere versie had kunnen uitbrengen. Waarbij bij het afdrukken minstens tabellen bij de geldbedragen kwamen te staan.

Link naar reactie
  • 0

Toen ik een half jaar na de start van mijn onderneming een krediet nodig had bleek dit niet mogelijk te zijn zonder ondernemingsplan. Ik heb vervolgens bij de KvK de CD gekocht en 's avonds de vragen beantwoord. In tegenstelling tot de meningen hierboven kon ik prima werken met het CD-tje, hoewel sommige zaken meerdere keren aan de orde kwamen. De papieren versie voldeed prima en een paar dagen later had ik mijn krediet, de medewerkster van de bank had het plan "met veel interesse en plezier" gelezen.

Link naar reactie
  • 0

Het ondernemingsplan van de KVK krijgt hier niet erg veel positieve reacties. Hebben jullie ook tips hoe dit product verbeterd kan worden?

Waar moet het vooral aan voldoen? Wat maakt het slecht of juist goed? (heb al een aantal reacties gehoord, bijvoorbeeld dat het naar eigen hand gezet moet kunnen worden qua lay-out etc)

Alle tips zijn welkom.

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook toevallig ik werd gister gebeld of ik mee wilde doen met een tel. enquete over het gemak van deze cd-rom. Helaas ben ik niet positief erover. Nils de Witte merkt begin dit jaar op dat zo'n invuloefening een "koud" resultaat oplevert. Wat ik bedoel is dat er geen verhaal in zin. een eigen sausje van de ondernemer ontbreekt. Zijn visie over elke aspect van het b-plan ontbreekt.

 

Hoe je dat kan verbeteren weet ik niet. Ik denk dat we erheen moeten gaan dat iedereeen simpelweg z'n eigen b-plan moet schrijven. Er bestaat simpelweg geen "perfecte" vorm. Ik adviseer altijd zelf een plan te schrijven.

 

Suc6 JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Het schrijven van een ondernemingsplan kost erg veel tijd en veel starters hebben die tijd niet. Er is veel behoefte bij starters om meer bij de hand genomen te worden bij het opstellen van zo'n plan.

Als iemand het helemaal zelf moet doen is de kans groot dat belangrijke aspecten van het plan over het hoofd gezien worden. Dit wordt voorkomen door het ondernemingsplan van de kvk te gebruiken.

 

Bovendien lijkt mij dat de genoemde problemen opgelost kunnen worden.

 

Bijvoorbeeld dat veel vragen die je voorgeschoteld krijgt niet van toepassing zijn op jouw onderneming. Door eerst een aantal vragen te stellen over de onderneming kunnen deze vragen gefilterd worden.

 

Zo moet het ook mogelijk zijn met een standaard aanpak toch voor iedere gebruiker een persoonlijk ondernemingsplan te maken. Doordat ze zelf de lay-out e.d. kunnen aanpassen.

 

Het huidige product is misschien niet optimaal, maar denk je niet dat er zeker mogelijkheden genoeg zijn om hier een heel nuttig product van te maken?

Link naar reactie
  • 0

De KvK heeft een cd-rom met daarop een programma om zo stap voor stap een ondernemingsplan te fabriceren.

 

Ik zou graag de meningen willen weten over het gebruik van de cd-rom van KvK. Kan je er een serieus idee mee uit tewerken tot een volwaardig ondernemingsplan?

Is het bruikbaar bij presentaties aan accountants, banken etc?

 

 

Bij voorbaat dank

 

Koop het boek "Het ondernemingsplan" van Thinktank.

ISBN 90 5261 141 6

 

Gebruik dit boek als leidraad, gebruik je verstand en fantasie en je krijgt een goed plan.

 

Probeer binnen relatief korte tijd de basis van het plan op papier te zetten. Zorg ervoor dat het qua hoofdstukken/paragrafen volledig is. Neem daarna de tijd om het rustig te laten bezinken en elke keer wanneer je iets te binnen schiet voor een aanvulling/nuancering daar een aantekening van te maken. In de periode dat ik met ondernemingsplannen bezig ben geweest, had ik altijd een pen en stuk papier binnen handbereik. Verwerk de aantekeningen

Herlees je brouwsels vaak en vul/pas de tekst aan waar mogelijk.

 

Succes

Hendrik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.