• 0

De Low-Profile startende ondernemer

Regelmatig zie je ze op HL voorbij komen: enthousiaste plannen van wannabee ondernemers. Ik wil een webshop beginnen, ik begin een reisbureau, ik wil miljonair worden…

Keurig worden deze, veelal, jongelingen door ervaren HL leden op het juiste pad gewezen: ken je de markt? Weet je hoeveel je moet investeren? Hoe ga je verkopen? Heb je een Businessplan?

 

Allemaal terechte opmerkingen natuurlijk. Ze dwingen de beginnende ondernemer eerst goed na te denken voor zij onnodig tijd en geld steken in een (eventueel) doodlopend pad.

 

Maar helaas leidt het er maar al te vaak toe dat een eens enthousiaste ondernemer in spé een gefrustreerde werknemer met een rotbaan wordt. Maar het kan ook anders.

 

De noodzaak van een Businessplan

 

Het grote nut van een Businessplan ligt hem erin dat de beginnende ondernemer goed nadenkt over zijn financiën. Het Businessplan vormt een financiële planning:

[*]Welke middelen heb ik allemaal nodig?

[*]Hoeveel geld moet ik investeren?

[*]Wanneer kan ik gaan produceren?

[*]Hoe ga ik verkopen?

[*]Welk marketing budget heb ik dan nodig?

[*]Wanneer is mijn investering dan terugverdiend?

Bottom line: wanneer maak ik genoeg winst om in mijn levensonderhoud te voorzien?

 

Zonder Businessplan gaat het al mis bij het investeren. Een bank zal nooit geld in de onderneming stoppen als niet duidelijk is wanneer er geld verdiend gaat worden. En dat is maar goed ook. Want als er wel geïnvesteerd kan worden, loopt het vaak later fout: na het produceren, bij de verkoop.

 

Toch gaat het nog erg vaak fout. Vooral als de beginnende ondernemer eigen vermogen inzet om, bijvoorbeeld, een, webshop op te zetten.

 

De webwinkel is opgezet, voorraad is binnen, maar waar blijven nou die bezoekers en klanten? Die hele marketing en verkoop is nog niet zo eenvoudig als het leek, en het Internet is alweer een niet bezochte webwinkel rijker.

 

Draai het eens om

Heb je je neus al eens op deze manier gestoten? Of weerhoudt het benodigde Businessplan je daarvan? Probeer het dan eens op een geheel andere manier: door low-profile te beginnen.

 

Een low-profile ondernemer springt niet in het diepe met hoge investeringen en dure productie. In plaats daarvan draait hij het om: we beginnen bij de marketing.

Marketing in de 21ste eeuw bestaat voor een belangrijk deel uit het Internet. En de laagdrempeligheid daarvan zorgt ervoor dat iedereen een website kan beginnen.

 

Een low-profile ondernemer begint dus met die website, en leert in de praktijk hoe je een groot publiek kan bereiken, nog voordat hij iets verkoopt.

 

Onderzoek is nog wel nodig

Uiteraard leidt niet iedere website tot succes. Ook hier geldt dat goed onderzoek vooraf loont. Onderzoek naar de juiste tools, maar vooral de juiste methodiek. Met het besef dat een website bezoekers trekt door nuttige informatie te bieden ben je al een heel eind.

 

Dus: start met een succesvolle, informatieve website. Promoot deze en trek bezoekers. Doe ervaring op met het adverteren en verkopen van producten van anderen. En tenslotte ben je klaar voor je eigen producten.

 

En nee, het zal niet vanzelf gaan, even snel rijk worden bestaat niet. Welkom, nieuwe ondernemer!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk, en herkenbaar. Ik ben nu voor de derde keer mijn businessplan aan het herschrijven, en daar is volgens mij niets mis mee. Ik heb al een maand of anderhalf een webshop, maar deze gaat niet live voordat ik genoeg vertrouwen heb in leveranciers, bezorging, technische algemeenheden. De marketing gaat vooral op inhoud: een beetje crowdsourcen op fora doet wonderen.

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft: "start met een succesvolle, informatieve website." Daar kan ik aan toevoegen dat dit op zich al een lange weg is als je de bezoekers alleen organisch via google wilt binnenhalen.

 

Als je wilt promoten en bezoekers trekken door betaalde reclame misschien is het dan een goed idee vanwege de hoge kosten om te zorgen dat die bezoekers geregeld terugkeren. Anders wordt het een dure aangelegenheid om ze elke keer weer naar je site te trekken en is het geen low profile start meer.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Klinkt erg interessant. Speel al een tijdje met het idee om een eigen site te beginnen. Moet nog nadenken over het product.

Zou je een aantal voorbeelden willen noemen van dit soort informatieve sites?

Alvast bedankt!

 

Ik mag hier natuurlijk niet al teveel reclame maken, maar kijk in mijn portfolio zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft: "start met een succesvolle, informatieve website." Daar kan ik aan toevoegen dat dit op zich al een lange weg is als je de bezoekers alleen organisch via google wilt binnenhalen.

 

Als je wilt promoten en bezoekers trekken door betaalde reclame misschien is het dan een goed idee vanwege de hoge kosten om te zorgen dat die bezoekers geregeld terugkeren. Anders wordt het een dure aangelegenheid om ze elke keer weer naar je site te trekken en is het geen low profile start meer.

 

Klopt, maar hoe lang is de weg als je eerst een businessplan moet schrijven, en dan financiering moet aanvragen?

 

Als je het doet via betaalde reclame, dan is het inderdaad geen low profile ondernemen weer.

 

De hele gedachte is om ervaring op te doen met organische resultaten. Heb je eenmaal een stroom bezoekers, dan kun je gaan kijken hoe goed je producten kan verkopen. Vervolgens kan je gaan berekenen of ook betaalde reclame rendabel is.

 

En zo zet je stapje voor stapje op weg naar succesvol ondernemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk, en herkenbaar. Ik ben nu voor de derde keer mijn businessplan aan het herschrijven, en daar is volgens mij niets mis mee. Ik heb al een maand of anderhalf een webshop, maar deze gaat niet live voordat ik genoeg vertrouwen heb in leveranciers, bezorging, technische algemeenheden. De marketing gaat vooral op inhoud: een beetje crowdsourcen op fora doet wonderen.

 

Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen als je eenmaal start. Maar in feite ben je al gestart: je hebt al flink geïnvesteerd in je webshop. En als hij live gaat: hoe kom je aan bezoekers?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat een warrig verhaal.

 

* veel starters komen met vragen op dit forum

* ze krijgen als antwoord dat ze zich moeten voorbereiden en goed nadenken

* daarom eindigen ze vaak als gefrustreerde werknemer met een rotbaan

* maar het kan anders: met een businessplan

* dat is een financieel plan

* waar je veel geld voor nodig hebt

* maar het kan anders: met een goede website

 

conclusie: met een goede website hoef je niet meer na te denken en heb je geen businessplan meer nodig. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Met welke informatie trek je als starter in het algemeen wél klanten via een website? Als startende ondernemer zou ik juist wel willen opvallen en laagdrempelig/interessant willen zijn, is dat trouwens ook niet wat je in de column en op de eigen site(s) probeert over te brengen? Ik zou low profile hier in gedachte lekker vervangen door small scale of low budget ('on a shoe string') door te streven naar free publicity, barteren en netwerken e.d....

 

Een nieuwe webshop bijvoorbeeld heeft veelal een opstarttijd nodig van vele maanden of enkele jaren om tot groei en volwassenheid te komen. Grote investeringen en zware verplichtingen kun je daarbij natuurlijk zo laat mogelijk proberen te laten vallen, pas als er 'proof of concept' is.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. column doet me sterk denken aan één over nieuwsbrieven. Het zijn allemaal ingrediënten, nooit een instant solution.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk wordt bedoeld dat je ook gewoon vast kan beginnen met een website/webshop en gaandeweg je plan trekken. Dus als het bv kinderkleding of koffie verkoopt, beginnen als affiliate en mbv dropshipping (geen voorraadfinanciering, beperkt risico), een klantenkring opbouwen en als dat een beetje loopt 'eigen' producten toevoegen. Heb je geen grote startfinanciering nodig en hoef je geen businessplan te maken om anderen te overtuigen.

 

Da's low-cost, maar niet perse low-profile. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Idee is goed, eerst een informatieve / nieuws site bouwen. Maar low budget is dat zeker niet.

 

Ik heb dat 2 jaar geleden eens aan een klant voorgesteld. (die verklaarde me voor gek ;D)

 

Duurt minimaal een jaar om een goede informatieve site op te zetten. Eigelijk moet 1 man fulltime met de site bezig zijn. Denk aan unieke vernieuwende content, modereren (je wil ook dat er gereageerd wordt) en nog veel meer van deze zaken.

 

Tel uit je opstart kosten en erger nog, je kan niet met zekerheid zeggen of het lukt ::)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk wordt bedoeld dat je ook gewoon vast kan beginnen met een website/webshop en gaandeweg je plan trekken. Dus als het bv kinderkleding of koffie verkoopt, beginnen als affiliate en mbv dropshipping (geen voorraadfinanciering, beperkt risico), een klantenkring opbouwen en als dat een beetje loopt 'eigen' producten toevoegen. Heb je geen grote startfinanciering nodig en hoef je geen businessplan te maken om anderen te overtuigen.

 

Da's low-cost, maar niet perse low-profile. ;)

 

Dat eerste is inderdaad wat ik bedoel. Maar begin dan niet meteen met verkopen. Je bouwt eerst een website over een bepaald onderwerp (het liefst één waar je enige passie voor voelt). Vertel er alles over wat je weet. Geef goed structuur aan die website, en zorg dat je daarmee bezoekers trekt. Pas daarna begint de eventuele verkoop van affiliate producten, advertenties, of je eigen producten.

 

@Highio: Low-Profile is misschien niet de beste term inderdaad. Ik bedoel er slechts mee te zeggen dat je niet meteen full-time gaat ondernemen. Welke informatie? Die informatie waar mensen naar op zoek zijn (daar doe je dus eerst onderzoek naar).

 

@Scaut: Het heeft inderdaad wel wat tijd nodig, 1 jaar is wel een realistische schatting, maar dat hoeft niet full-time te zijn. Veel hangt af van de juiste keuzes, de goede tools, en wat begeleiding.

 

Overigens: modereren? Ik heb het niet over een forum gehad. dat kan een onderdeel zijn van, maar daar moet je zeker niet mee beginnen (niets zo erg als een forum zonder bezoekers).

 

Link naar reactie
  • 0

Een businessplan schrijven als financiële planning?

 

Een businessplan is een plan waarin je toekomstvisie staat uitgewerkt, en het moet een leidraad zijn voor belangrijke en strategische beslissingen. Uiteraard is er een hoofdstuk over de financiën in opgenomen, maar een businessplan hoort veel breder te zijn!

 

Prima. De samenvatting van Twabla hierboven klopt op dat vlak niet helemaal. Ik suggereer in de column geen businessplan.

 

De low-profile ondernemer start zonder businessplan. En inderdaad, dus ook zonder toekomstvisie. Ik beweer ook niet dat dit de beste manier om te starten is, maar het is wel een manier om kennis te maken met het ondernemen, zonder in het diepe te hoeven springen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar helaas leidt het (eigen toevoeging: 'doorzagen door HL-leden') er maar al te vaak toe dat een eens enthousiaste ondernemer in spé een gefrustreerde werknemer met een rotbaan wordt. Maar het kan ook anders.

 

Starten als affiliate of doorverkoper laag in de voortbrengingsketen kan evenzo leiden tot een marginaal bestaan of grote desillusie. Volgens rondvraag bestaat onder een niet bepaald gering deel van alle werknemers latente behoefte om ondernemer te worden. Een echte enthousiasteling gaat op onderzoek uit of direct aan de slag voor zijn idee en deze laat zich niet weerhouden door (eerste) kritische noten op een forum.

 

Niet-zo-ondernemende starters zijn ook dikwijls geen goede zelf-starters en marketeers (verkopers). Een scherpe focus of positionering in geval van dienstverlening en een doordacht kernassortiment in geval van eigen productie of handel, alle met goede marges, zijn m.i. belangrijke succesfactoren.

 

Die informatie waar mensen naar op zoek zijn (daar doe je dus eerst onderzoek naar).
Dat zou een interessant onderwerp voor een (vervolg)column zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Het is best een alternatief: begin met een website waar je een passie deelt, lezers informeert. Begin te verdienen door bv Adwords toe te voegen. Breid dan uit door affiliate te worden voor relevante leveranciers. En schakel daarna pas door naar een shopmodel, al dan niet met eigen producten die vanuit voorraad verkocht worden. Klein beginnen en vervolgens opschalen. Naar keuze met of zonder plan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De initiële investering en het risico liggen misschien lager, zolang je deze stappen zelfstandig kunt maken. Anders heb je driemaal een ontwikkelaar (en budget) nodig. Voor deze weloverwogen fasering heb je net zo goed een document als een ondernemingsplan of een duidelijk beeld van de toekomst voor ogen nodig.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Huh??? Start zonder business-plan en zonder visie?

 

Ga je daar websites aan leveren dan?

 

 

Ik denk dat een mooi aansluitende column ook over ethiek zou kunnen gaan. Maak je websites voor "ondernemers" waarvan je zelf al je twijfel hebt of die wel capabel zijn om te ondernemen?.....

 

Hier moet ik duidelijk even wat rechtzetten. Ik heb het hier zeker NIET over mijn klanten. De low-profile ondernemer investeert geen bedragen in het laten maken van een website, wordt dus ook geen klant van mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Een echte enthousiasteling gaat op onderzoek uit of direct aan de slag voor zijn idee en deze laat zich niet weerhouden door (eerste) kritische noten op een forum.

 

@Highio: Dat type ondernemers moeten het ook vooral zo doen. Maar er zijn er heel veel (ik was er zelf ook zo één) bij wie het ondernemen niet met de paplepel is ingegoten, maar die toch op een low-profile (of low budget) manier in kunnen stappen. Daar gaat deze column over.

 

@Twabla: Bingo!! Dat is precies wat ik bedoel (en wat ik zelf ook zo gedaan heb).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu kompleet de weg kwijt jongens. We schijnen het hier dus over ondernemers te hebben zonder budget, zonder business-plan en zonder visie. Ik zou niet weten wie dat zouden moeten zijn. Ik zie wel mensen met weblogs e.d., maar dat zijn geen ondernemers. Wat wordt hier nou eigenlijk bedoeld?

Link naar reactie
  • 0

@P.J.Odems , Denk even niet aan de ondernemers zoals jij ze kent en in je hoofd hebt.

 

Denk aan mensen die nog geen ondernemer zijn. Ze kunnen er wel plannen voor hebben, maar krijgen het niet rond. Of ze denken niet direct aan full-time ondernemer worden, maar vragen zich af of ze iets kunnen verdienen aan hun hobby.

 

Het gaat er dus om dat ondernemen niet direct met een visie, een businessplan hoeft. Je kan ook op een andere manier je grote teen in de grote vijver van het ondernemen steken. En daarna een beetje pootje baden. En misschien daarna overgaan tot zwemmen.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Je ziet het omgekeerde wel vaker. Iemand begint een shop (met een plan) en voegt daar later additionele content aan toe. Een blog over de nadelen van gangbare kinderproducten en de voordelen van biologisch/organisch, over reisbestemmingen of over tandverzorging. Je kan echter ook andersom te werk gaan. Bloggen over een passie en daar later commercie aan toevoegen. Dan groeit het geheel organisch. En niet volgens een strak plan.

 

Niks mis met plannen, maar het geschreven woord is niet heilig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een warrige column met een warrige boodschap.

 

Ondernemers in spe moeten dus het verkopen van het product uitstellen en eerst leuk en gezellig een site (zelf) gaan maken, heel veel bezoekers trekken en dan pas een webwinkel of ander verdienmodel op gaan zetten.

 

Hoewel ik het idee wel begrijp, zal dit in de praktijk natuurlijk niet werken. Wie gaat er nu eerst een jaar full time bezig met een site om een groep mensen aan zich te binden en dan pas iets opstarten waar geld verdiend mee kan worden.

 

Als de column bedoeld is om alle webwinkeliers van de toekomst (ik wil een webwinkel beginnen, wat zal ik gaan verkopen) een spiegel voor te houden dan heeft TS wel een punt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.