• 0

Eenmanszaak oprichten voor auto op grijs kenteken

Op het moment ben ik student en handel ik af en toe met elektronica. Een jaarwinst van 1000 euro. Kost weinig tijd, en af en toe ligt het geld voor het oprapen.

Nu zou ik graag een auto aanschaffen op grijs kenteken. Aangezien de wegenbelasting fors lager is voor de 'zakelijke rijder', denk ik er nu over om een eenmanszaak op te richten.

 

Ik kan dan blijven handelen met de elektronica en een winst boeken van 1000 euro per jaar. Met de auto rij ik jaarlijks 10.000km waarvan 10% zakelijk.

Nu heb ik al het een en ander gelezen op dit forum en op www.bedrijfopzetten.nl , maar het lijkt erop dat wat ik wil niet echt mogelijk is vanwege een enorme zee aan regeltjes.

 

Mijn vraag is of bovenstaande constructie mij financiële voordelen oplevert of dat dit niet mogelijk is. Aan de hand van het antwoord zal ik dan wat verder en dieper op zoek gaan naar de ins en outs van het ondernemerschap.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Opperhoof,

 

Als je een handeltje in electronica hebt, je hiermee naar buiten treedt, meerdere cliënten hebt en debiteurenrisico loopt heb je al snel een eenmanszaakje. Een inschrijving bij de KvK is dan verplicht. Daarnaast moet je een BTW-nummer aanvragen en aangifte BTW doen. Het is dus allemaal niet zo vrijblijvend (ik richt al dan niet een eenmanszaak op) als jij denkt. Als je deelneemt aan het economisch verkeer met als doel om winst te maken en deze winst ook redelijkerwijs kunt verwachten, dan heb je al een eenmanszaak en hoef je hem dus niet meer op te richten.

 

Wat betreft de auto op "grijs kenteken": Deze is gekoppeld aan het BTW-nummer. Je moet dus eerst een BTW-nummer hebben alvorens je hiervoor in aanmerking komt. De auto moet minstens 10% zakelijk gebruikt worden.

 

Een ""grijs kenteken"-auto is altijd voordelig vanwege de BPM-vrijstelling en het lagere MRB-tarief. Daarnaast moet je de vraag stellen of je de auto voor de inkomstenbelasting als privé of zakelijke auto aanmerkt. Daarover kun je heel veel info op deze site vinden.

 

Oa deze column van PJ Odems https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/320

 

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak moet je van de belastingdienst minimaal 1250 uur op papier hebben staan anders word je als beunhaas gezien die van de gemakken wilt profiteren. Je moet een administratie bijhouden enz. anders pakken ze je aan het eind van het jaar wel met de inkomstenbelasting. Gewoon een kleine zuinige daihatsu cuore kopen en je bent van de hele papierwinkel af. Succes met je handel.

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak moet je van de belastingdienst minimaal 1250 uur op papier hebben staan anders word je als beunhaas gezien die van de gemakken wilt profiteren. Je moet een administratie bijhouden enz. anders pakken ze je aan het eind van het jaar wel met de inkomstenbelasting.

Tsjonge, wat negatief weer - als je 25 uur per week niet haalt kun je inderdaad geen gebruik maken van een aantal regelingen die voor fulltime ondernemers bedoeld zijn. Lijkt me terecht.

 

En dat van die belastingen - dat weet je van tevoren, en als eenmanszaak betaal je over het algemeen minder dan toen je in loondienst was, dus dat is fijn. Als je meer betaalt dan toen je in loondienst was, dan doe je het fantastisch, dus dat is nog fijner.

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak moet je van de belastingdienst minimaal 1250 uur op papier hebben staan anders word je als beunhaas gezien die van de gemakken wilt profiteren.

 

wat een onzin! Je kunt best ondernemer zijn voor de belastingdienst als je ook minder uren maakt dan (overigens) 1.225. Die 1.225 betreft alleen maar de toegang tot de ondernemersaftrekken en heeft in beginsel niets van doen met al dan niet ondernemer zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb tot voor een jaar terug ook voor ongeveer dezelfde reden een auto op grijs kenteken gereden.

 

Heb hier nooit problemen mee gehad. Alleen als je er veel prive mee rijdt doe je er slim aan alle onkosten aan de auto prive te betalen en dus geen btw af te trekken. (Dit mag ook niet).

 

En wat 1250 uur betreft dat staat er inderdaad los van.

 

Groeten,

Bob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.