• 0

online supermarkt: haalbaar?

Is het tegenwoordig haalbaar om online supermarktverkopen te doen? Eigenlijk de enige die dat echt geprobeerd heeft, is Max Foodmarket, maar die is zo'n jaartje geleden failliet gegaan. Nu is alleen Albert.nl nog actief (van Ahold).

 

Waarom is het voor andere partijen niet interessant genoeg om een online supermarkt te starten? Uiteraard is de logistiek het grootste probleem, vooral de dure tot-aan-de-deur-kilometers. Maar is daar dan helemaal geen oplossing voor...?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je zo'n supermarkt wilt beginnen zou ik me eerst op één stad richten. Logistiek een stuk makkelijker (aangenomen dat je vooral in het begin relatief weinig klanten hebt).

 

Wat misschien handig/kansrijk is is om je op grotere voorraden houdbare producten te richten. Mensen doen dan niet de dagelijkse boodschappen bij jou, maar juist alles wat groot is van omvang en aantal.

 

Zo ga ik zelf naast de dagelijkse boodschappen 1x per 2 of 3 weken naar de aldi, grote voorraden boter, rijst, beschuit toiletpapier, keukenrol e.d.

 

Veel volume, en vrijwel onbeperkt houdbaar, scheelt veel sjouwwerk bij de dagelijkse boodschappen.

 

Klanten moeten het niet zien als een vervanger voor de gewone boodschappen, maar juist om zware dingen (bijvoorbeeld ook kratten bier) door jouw bedrijf te laten verschepen.

 

Misschien kun je proberen of juist 's avonds of zaterdags te bezorgen, als de meeste mensen thuis zijn, eventueel 2 of 3x per week, zodat je dezelfde rit niet elke dag maakt.

 

Er zijn best mogelijkheden denk ik, maar de levensmiddelenmarkt is niet de meest lucratieve volgens mij...

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof nog wel in die markt hoor, en was destijds ook regelmatig klant bij maxfoodmarket. Aan de ene kant zit je met de hoge kosten van het bezorgen, maar je bespaart aan de andere kant op een winkel en alles wat daarbij komt kijken...

 

Wat je -denk ik- in ieder geval moet bieden is:

-snelheid: vandaag nog leveren

-tijden: liefst ergens tussen 6 en 8

-minimum orders: geen al te groot bedrag (paar tientjes max)

 

Qua assortiment kan het redelijk beperkt blijven denk ik.. als je hetzelfde hebt als een kleine buurtsuper is dat wel genoeg. De online-shoppers zijn vast wel een aparte groep met specifieke wensen, daar kun je op inspelen.

 

Een mooi doelgroep zijn ook de mensen die niet of moeilijk van huis kunnen... ik heb in de max-tijd eens met een gebroken been gezeten, en dan is zoiets absoluut een zegen!

 

Door geen huismerken etc. aan te bieden kun je relatief dure producten verkopen waar goede marges op zitten. Aangezien je dan vooral producten met grotere marges afzet, hoef je voor die specifieke producten misschien niet eens meer te vragen dan de AH.

Link naar reactie
  • 0
Door geen huismerken etc. aan te bieden kun je relatief dure producten verkopen waar goede marges op zitten.

 

Sinds wanneer zit er geen goede marge op huismerken? Lijkt me een misverstand. Retailers verdienen meer aan hun huismerken dan aan A-merken, zeker nu ze met die laatste aan het stunten zijn geslagen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.