• 0

nieuw boekhoudprogramma, facturen inboeken, kosten?

Ik heb een vraag.

 

Wij gaan over naar een nieuw boekhoudprogramma, de hele administratie van 2010 willen we overzetten naar het nieuwe (online)programma.

 

dit gaat een administratiekantoor doen, mijn vraag is wat dit ongeveer mag kosten.

2000 verkoop en 1000 inkoopfacturen, bank en kasboek. Het lijkt mij dat iemand die hiermee ervaring heeft dit redelijk snel moet kunnen inboeken. Wie weet wat de globale kosten ongeveer zijn? Mijn ervaring is namelijk dat er vrij veel verschil in tarieven zit die boekhouders hanteren.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig te beantwoorden. Laten we het beredeneren.

 

Iemand met ervaring moet toch 20 facturen per uur kunnen boeken. Het uurtarief van een boekhouder bedraagt m.i. max € 40,- (toch?). Voor 3.000 facturen heeft deze boekhouder dan 150 uren nodig. Kom je op € 6.000,- uit.

 

Bank en kasboek is wat meer werk ben ik bang.

 

Bij sommige online pakketen kan je overigens ook de facturen scannen en deze vervolgens semi-automatisch boeken. In TwinField werkt dat heel aardig. Kwestie van even inrichten, et voila. Gaat stukje vlotter, maar rekenen volgens mij wel een bedrag per factuur.

 

Kan je niet doorgaan met je oude boekhoudpakket en per 1/1/2011 starten? Dan kan je je jaarrekening als beginstand nemen en van daaruit verder boeken. Of wellicht via xml (xbrl) je oude administratie overzetten?

Link naar reactie
  • 1

Als de verkoopfacturen redelijk simpel zijn (weinig regels die apart ingevoerd moeten worden) denk ik aan 2 minuten per factuur.

2000 x 2 minuten = 4000 minuten

Inkoopfacturen zijn vaak wat complexer dus zeg 3 minuten per factuur = 3000 minuten.

 

Totaal 7000 minuten = ca 117 uur x het uurtarief van 35? 40 euro per uur dan heb je een indicatie.

 

Maar wat ik zeker zou bekijken is of het factuurinfo niet ingelezen kan worden via een bestand.

Staan de facturen nu ook in een beokhoudprogramma? of is er een excel verzamellijst?

 

Soms kan je vrij eenvoudig import en export bestanden maken voor pakketten en anders met een tool als Dataload (zowel gratis als betaalde versies beschikbaar)

 

Met die tool kun je de invoer automatiseren door eenvoudige scriptjes te maken. weet niet of het boekhoudkantoor daar gebruik van kan maken, maar als je zelf handig ben met ICT (zou je wel verwachten met een naam ICTnu) dan kun je een groot deel van de invoer zelf doen zonder het daadwerkelijk in te tikken, kan een hoop euro's schelen (behalve als jij meer kost per uur als je boekhouder natuurlijk)

Link naar reactie
  • 0

.... kun je een groot deel van de invoer zelf doen zonder het daadwerkelijk in te tikken, kan een hoop euro's schelen (behalve als jij meer kost per uur als je boekhouder natuurlijk)

 

Of je geeft je levenspartner een taak en zet hem/haar op de loonlijst. Is de goedkoopste oplossing ;D

 

Wat me verder te binnen schiet: is het grootboekschema en de inrichting van het pakket (functiescheiding e.d.) al helemaal op orde? Dat is vaak veel en redelijk complex werk.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het wat minder duur maken en er vervolgens weer wat geld bij optellen ;)

 

Maar eerst de vraag: als je online gaat boekhouden, waarom boek je dan niet zelf? Zo leer je ook nog eens hoe je bedrijf financieel in elkaar zit, ben je een betere sparringpartner voor je adviseur en kunnen jij en je adviseur beslissing nemen o.b.v. realtime gegevens!!

 

Een goede boekhouder boekt per uur zo´n 40 facturen per uur. Over die 3.000 facturen doet hij dus 75 uur. Een redelijk uurtarief is 40 euro. Maakt 3.000 euro.

 

Maar dan ben je er nog niet:

- de bankafschriften moeten geboekt worden;

- de kas idem

- controle op de afloop van debiteuren en crediteuren

- evt. lonen van personeel

- BTW aangiftes

- jaarafsluiting en jaarrekening opstellen;

- IB aangifte doen

- advisering fiscaal

- etc.

 

Dan heb je het al wel snel over 5 tot 6 duizend euro.

 

Echter, als je veel vaste debiteuren en crediteuren hebt, dan kan het gros van de boekingen gedaan worden door de online software te koppelen aan je bank. Dan worden de afschriften automatisch ingelezen en vergt het boeken een fractie van de tijd.

 

Kortom: er valt geen indicatie te geven. De tarieven bij boekhouders verschillen sterk (van 20 tot 60 euro) en gaat vaak gepaard met de omvang van het kantoor, de opleiding van het personeel en het klantenbestand.

 

Ik zou echter zeker aanraden om de software mogelijkheden van online pakketten beter te benutten dan alles maar uit te besteden!

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar eerst de vraag: als je online gaat boekhouden, waarom boek je dan niet zelf? Zo leer je ook nog eens hoe je bedrijf financieel in elkaar zit, ben je een betere sparringpartner voor je adviseur en kunnen jij en je adviseur beslissing nemen o.b.v. realtime gegevens!!

........

 

Ik zou echter zeker aanraden om de software mogelijkheden van online pakketten beter te benutten dan alles maar uit te besteden!

 

 

Dat raad ik ook aan. Je moet in ieder geval zelf heel goed weten hoe je bedrijf financieel gezien in elkaar steekt. Je bent en blijft eindverantwoordelijk.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het is inderdaad de bedoeling dat ik vanaf 1 januari 2011 alles zelf inboek, en de accountant alles naloopt en controleert.

Het was eveneens de bedoeling alles van 2010 zelf in te boeken (accountant heeft de nieuwe boekhouding ingericht) maar dit is eigenlijk niet te doen en een boekhouder/accountant kan dat vaak veel sneller als ik waardoor het misschien meer kost als ik het zelf zou gaan doen in plaats van het jaar 2010 uit te besteden.

 

ik heb nu een beetje een indicatie, bedankt hiervoor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar eerst de vraag: als je online gaat boekhouden, waarom boek je dan niet zelf? Zo leer je ook nog eens hoe je bedrijf financieel in elkaar zit, ben je een betere sparringpartner voor je adviseur en kunnen jij en je adviseur beslissing nemen o.b.v. realtime gegevens!!

........

 

Ik zou echter zeker aanraden om de software mogelijkheden van online pakketten beter te benutten dan alles maar uit te besteden!

 

 

Dat raad ik ook aan. Je moet in ieder geval zelf heel goed weten hoe je bedrijf financieel gezien in elkaar steekt. Je bent en blijft eindverantwoordelijk.

 

zelf weet ik precies hoe we ervoor staan en wat de winst is uit 1 factuur, dat is niet het probleem. ;D (winst uit elke factuur wordt zelfs nog handmatig nageteld en opgeschreven in een excel bestandje)

de kosten zijn verder vrij overzichtelijk gelukkig.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij gaan over naar een nieuw boekhoudprogramma, de hele administratie van 2010 willen we overzetten naar het nieuwe (online)programma.

 

Is het wellicht niet praktischer dit te doen bij een nieuw boekjaar? Dus nog even twee maanden uitzingen met de huidige situatie en dan per 01-01-2011 overstappen?

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

zelf weet ik precies hoe we ervoor staan en wat de winst is uit 1 factuur, dat is niet het probleem. ;D (winst uit elke factuur wordt zelfs nog handmatig nageteld en opgeschreven in een excel bestandje)

de kosten zijn verder vrij overzichtelijk gelukkig.

 

Ha! Het goede oude handwerk!! :)

 

Wordt nog leuker als je de winst per product / klant gaat sorteren naar meest - minst winstgevend. Dan zie je vaak dat je op bepaalde leveringen geld verliest (walvis / whale curve). Vaak zijn dit klanten waar je prefered supplier bent (korting) of klanten die weinig afnemen en veel service vereisen. Leert je heel veel over je business en dus goed dat je daar mee bezig bent. Maar ga nu een beetje off topic ben ik bang.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.