• 0

investeren in Hongaarse wijn

Nederlandse Hongaar heeft onlangs een groot wijngoed in Hongarije gekocht, hij heeft mij gevraagt om zijn export te gaan doen. De wijnproductie kan echter niet plaatsvinden zonder een investering van 200.000 euro voor de benodigde state of the art apperatuur.

De eerder genoemde Hongaar heeft echter al zijn geld in onroerend goed gestoken ( de wijnmakerij en nog 7 boerderijen, een golfbaan en een jachtgebied) De Hongaarse banken rekenen 20% rente !! :o Nederlandse banken doen niets met Hongarije. Wie kan mij vertellen wat een goede oplossing is? Ik heb berekend dat er in het 1e jaar een klein verlies geleden zal worden maar in het 2e en 3e jaar komt de winst op enkele honderdduizenden euro's.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joe Millionairski ontmoet? Koopt een wijnlandgoed maar vergeet dat wijnproductie ook investeringen vergt. Ik ben benieuwd wat de investeringsexperts daarop te zeggen hebben. Op papier zijn misschien nog wel goeie sommetjes te maken, maar wat voor een ondernemer vergeet nou zoiets? Misschien kan hij beter zijn golfbaan verkopen...

 

;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Estestest,

 

Heb je wel eens geïnvesteerd in tropisch hardhout? En winst gemaakt?

 

Even zonder dollen: niet doen! Investeren in den vreemde zonder dat je een betrouwbare lokale partner (die ook in het project investeert) hebt zou ik niet aan beginnen. Veel investeerders hebben dit aan den lijve ondervonden. Dit geldt ook voor mij!

 

Het is vaak zo dat als ondernemers lokaal geen geld kunnen krijgen (investeerders of leningen), daar goede redenen voor zijn. Waarom denk je bijvoorbeeld dat Hongaarse banken 20% interest rekenen? Noodzaak gezien de inflatie en risico's in Hongarije.

Twalevel heeft ook een goed punt: deze Hongaarse Nederlander lijkt zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar te hebben als hij niet vooraf met dit soort investeringen heeft rekening gehouden. Een goede strateeg gaat voordat hij een dergelijke investering doet met zijn business plan naar een bank. Niet eerder nadat de bank een lening toezegt besluit hij tot de koop. Geen erg goede ondernemer dus.

 

Laat je ook niet verblinden door de baan die hij je aanbiedt. Een vriend van mij is hier ook een keer ingetrapt.

 

Kortom: mijn advies is niet doen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Laat je ook niet verblinden door de baan die hij je aanbiedt. Een vriend van mij is hier ook een keer ingetrapt.

 

Wil ik wel een fles Tokai op inzetten dat het geen baan betreft, maar een of andere commissie-constructie. Maar om nou niet al te zwartgallig te doen een suggestie voor een alternatief.

 

Eén van de grootste wijnmarketingsuccessen van de laatste jaren is Yellow Tail uit Australië. Die jongens verscheepten vorig jaar 5 miljoen dozen naar de VS, en hebben zelf toch alleen maar een kleine wijngaard. De meeste druiven worden ingekocht en ook het hele productieproces is uitbesteed. Uitbesteding lijkt me ook in dit geval geen slecht alternatief. Die wijngaarden zijn in het verleden immers ook geëxploiteerd, dus er moet verwerkingscapaciteit in de buurt zijn. Misschien wil je Hongaarse landheer nu een eigen label in de markt zetten, maar daarover moeten afspraken te maken zijn met de verwerkers en bottelaars. Zet hij z'n eerste oogsten weg met het rendement dat jou voorgerekend is, dan zal een eigen productiefaciliteit op den duur ook wel te financieren zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede orde,

 

de betreffende Nederlandse Hongaar is tevens de burgemeester van het dorp waar de landgoederen staan, hij is niet echt een ondernemer. Hij kocht het wijndomein met de bedoeling er te gaan wonen en kwam pas later tot de ontdekking dat het goed voor het dorp zou zijn als hier weer wijn geproduceert zou worden. Werkgelegenheid voor de lokale bevolking etc. Verder heeft hij zijn vermogen in vastgoed geinvesteerd om die als vakantiehuizen te gaan verhuren, de man is echt bezig om van het dorp een toeristische trekpleister te maken, hij heeft ook een oude school gekocht die wordt verbouwd tot hotel restaurant. Wat betreft die baan op commisiebasis, dat klopt niet, hij biedt gewoon een echte baan met echt contract en echt goed salaris.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Estestest,

 

Bedankt voor de uitleg. Het wordt me steeds duidelijker dat je het niet moet doen op de manier die de burgemeester voorstelde. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn is dat je de wijnproducent zelf koopt, een soort van management buy out waarbij je zelf DGA (directeur grootaandeelhouder) wordt. Afhankelijk van de onderhandelingen zijn er verschillende varianten mogelijk (met of zonder grond, financiering door de burgemeester of een bank etc.). Het gaat te ver om hier en nu daar verder op in te gaan.

 

Belangrijk blijft dat je je realiseert dat je dan in en met een vreemde cultuur zaken gaat doen en dat kan de nodige problemen opleveren. Ter illustratie hiervan geef ik een voorbeeld uit mijn familie. Wij hadden een huis in Italië dat onderdeel was van een groot landgoed met vergelijkbare huizen, veelal ook eigendom van buitenlanders. Het landgoed werd gerund door een bestuur waarvan leden van mijn familie respectievelijk voorzitter en secretaris waren. Ondanks hun inzet (reizen, vergadering, schrijven, bellen) bleven veel problemen onopgelost bv. met de omringende gemeenten, bouwondernemingen. Pas nadat zij aftraden en een stel Italianen het bestuur overnamen waren deze problemen vrij snel uit de wereld.

 

Succes ermee en wat je ook doet: pas goed op!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ties,

hartelijk dank voor je oprechte advies. Ik heb het volgende eruit gefilterd.

Omdat punt 2 van je reactie zo belangrijk is sluit dat punt 1 echter uit.

De Hongaar moet m.i. directeur blijven vanwege zijn bekenheid in de omgeving en zijn kennis van de Hongaarse cultuur en taal. Mijn kennis licht puur in de technische aspecten van het wijnmaken, ik ben vinoloog geen CEO, wat we nodig hebben is dus nog een financieele man/vrouw die bekend is met het opzetten van een internationale firma.

Overigens zou ik, mocht ik een managment buy out willen plegen, nog steeds financiers nodig hebben, al mijn eigen vermogen zit in mijn eigen zaak.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Estestest,

 

Dit bedoelde ik: als de burgermeester directeur blijft moet je er zelf dus geen geld in stoppen. Je wordt dan alleen als geldverschaffer gebruikt met die baan als lokeend. Alleen als je zelf directeur wordt zou je er eventueel geld in kunnen steken.

 

Een andere oplossing dan een of meerdere lokale financiële partijen (banken of investeerders) zou een bestaande wijnproducent kunnen zijn. Een Hongaarse bijvoorbeeld waarmee de burgermeester een partnerschap kan aangaan. Of wellicht wil een (grote) Franse of Amerikaanse wijnproducent investeren in een Hongaarse wijnboer of die wellicht zelfs overnemen.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu klinkt de case ineens heel anders! Ik bestel alvast een doos wijn, ter compensatie van mijn aanvankelijke scepsis. ;)

 

Misschien is het interessant om dit geheel ook eens vanuit de regional branding-optiek te bekijken. Er is internationaal nu veel aandacht voor de marketing van steden, streken en landen. Daarvoor moeten lokale overheden, instellingen en bedrijven samen proberen een coherent beeld te presenteren aan toeristen, toekomstige bewoners/werknemers, investeerders en andere externe partijen, zoals afnemers van streekproducten.

 

Jouw landheer heeft alle belang bij zo'n lokaal marketingplan. Het aantrekken van toeristen, zakelijke bezoekers (landgoed voor events), investeerders en de marketing van regionale producten worden dan in samenhang op poten gezet. Wellicht dat er daar zelfs al initiatieven voor bestaan op regionaal niveau? Binnenkort komen er bovendien (of zijn er al) Europese fondsen voor beschikbaar, als Hongarije aansluiting vindt bij de EU. De mogelijkheid om op den duur mee te liften op een regionaal marketingplan dat door de overheid gefinancierd wordt, zou een extra argument kunnen zijn om investeerders te interesseren.

 

Een ander idee is om het gehele project (toerisme en landbouw) als een variant op time-sharing vorm te geven. Die aanpak heeft een slechte reputatie gekregen door toestanden in Spanje, maar het model blijft interessant. Als je zou mikken op bijvoorbeeld een wat welstandiger en milieubewuste 40+ doelgroep in Duitsland en Scandinavie, en het hele project ekologisch verantwoord opgezet wordt, dan heb je een goed verhaal voor publiciteit en worden financiering en afzetbevordering in combinatie afgehandeld.

 

Goh, ik krijg de kriebels. Als je dit interessante invalshoeken vindt, kan ik je wel enkele voorbeelden aanreiken.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ben zeer voor deze variant !! Wine Sharing ipv Time Sharing...

 

In een persoonlijk bericht van Twa Level gooide hij daarbij het aantrekken van eco toeristen, b2b, teambuilding tijdens de pluk en op jacht als beloning voor geleverde prestaties. Waanzinnig goede ideeen waar echt wel een financier voor te vinden is, exitregeling is namelijk snel en gegarandeerd. Zodra er genoeg bedrijven en particulieren zijn die de ( biologische) wijnstokken geadopteerd hebben krijgen de financiers hun inleg + rente retour. Voor het opzetten van site, foldermateriaal ( in diverse talen) en aanleg en onderhoud wijngaard, investeringen in de vinificatie etc blijft echter wel een aanzienlijk startkapitaal nodig. Wie heeft ingangen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.