• 0

Eenmanszaak met 2 verschillende artikelen (vormen)

Hallo,

 

Ik ben voornemens een eenmanszaak op te starten. Het voorkomend probleem is dat ik 2 verschillende artikelgroepen op 2 pagina's wil voeren. Het gaat om een pagina waarop ik speelgoed verkoop (deze is nog niet ingeschreven), en een pagina waar ik kunst wil gaan verkopen (deze maak ik oa zelf). Tel ik beide bedrijven bij elkaar op zal ik meer dan 10.000 euro omzet hebben per jaar. Mijn investeringsbedrag is niet hoog en het risico bedrag is (gelukkig) erg laag. De grote vraag is nu hoe ik deze moet gaan laten inschrijven en of dit eigenlijk wel mogelijk is. Ik begreep uit een aantal andere berichten dat dit eigenlijk niet mogelijk is. Nu blijft de vraag wat ik dan wel moet doen om deze 2 bedrijven officieel te starten. Ik heb ernaast nog een full time baan, deze wil ik op korte termijn iets gaan inkorten om meer tijd te krijgen voor het bedrijf.

 

Alvast bedankt

 

Groetjes Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi

 

Hoe ken ik dan het beste de administratie doen, als 2 losse bedrijven zien? En heb ik er 2 kvk nummers voor nodig ik las ergens dat dit mogelijk is. Het is de bedoeling dat ik ook 2 verschillende pagina's (namen) ga voeren.

 

thx Tom

In je boekhouding kun je dat wel apart bijhouden, zodat je per bedrijfje (noem het afdeling) kan zien wat het opbrengt.

Vergt wel wat discipline bij inboeken. Je moet immers sommige facturen gesplitst gaan boeken.

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Bedankt voor jullie tips tot dusver. Ik heb er echt veel aan!

 

Rest me nog een paar vraag. Op het moment dat ik inkomsten heb moet ik dan mijn inkomsten over 1 kam scheren (mbt belastingdienst). Tevens de vraag hoe ik na mijn inschrijving het beste de btw op speelgoed moet gaan verwerken in mijn boekhouding. En ik las dat de belastingdienst soms nog wel eens hoge aanslagen verstuurt. Stel dat ik 10.000 omzet per jaar heb wat is dan verstandig (bedraghoogte) om te reserveren voor de belastingdienst. Misschien zijn dit rare vragen, maar ik wil mijn risico's zo veel mogelijk overzien. Ik heb ongeveer 7000 euro omzet aan speelgoed gehad afgelopen jaar en daarvan is ongeveer 25 % winst. De omzet van het 2e bedrijf is nog niet goed te overzien, maar ik schat in dat dit 5000 het eerste jaar wordt.

 

Onlangs heb ik een grote hoeveelheid speelgoed opgekocht. (maandje geleden). Kan ik deze ondanks de aanschafdatum wel nog opvoeren als ik me (zeg morgen) nog inschrijf.

 

Thanks Tom

Link naar reactie
  • 0

Als je je aanmeldt bij de BD moet je een formulier invullen waarin je de geschatte omzet e.d. moet opgeven. Op basis daarvan wordt je aangeslagen. Voor de btw moet per kwartaal de aangifte doen, wat je opgeeft moet je betalen. Geef je niets aan dan wordt door de BD gewoon aangeslagen, dat is meestal te hoog. Dus gewoon op tijd aangeven en er niets aan de hand.

O ja, niet vergeten te betalen anders heb je zo een boete aan je kleed. De reeds gekochte artikelen kun je gewoon opvoeren.

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt 1 bedrijf starten (verkoop speelgoed) en een extra handelsnaam voor je kunstwerken door de kvk laten registreren.

www.101winkels.nl: GRATIS Pro-webwinkels in het online-winkelcentrum.

www.nationaalwinkelcentrum.nl: Startpagina over online winkelen.

www.edacteur.com: Publiceer GRATIS fotos, tekeningen en verhalen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt 1 bedrijf starten (verkoop speelgoed) en een extra handelsnaam voor je kunstwerken door de kvk laten registreren.

En dan kun je bij die extra handelsnaam eventueel ook een extra btw nummer aanvragen (NL...B02). Dan doe je apart btw aangifte voor de twee handelsnamen en dat kan handig zijn als je ook gescheiden administraties voert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.