Jump to content
Restaurateur
Verberg

Hoge stille reserve

vraag

Net als veel Chinese restauranthouders hebben mijn ouders het fiscaal gezien niet erg goed geregeld. Niets leek een vervroegde pensionering in de weg te staan maar toen... de situatie is als volgt:

 

Ruim 20 jaar geleden hebben zij een restaurant gekocht met pand. Vervolgens hebben zij hun mouwen opgestroopt en niet verder gekeken dan het runnen van het restaurant. De rechtsvorm is een VOF.

Hierdoor is er in de loop der jaren fors afgeschreven op het pand waardoor het momenteel voor rond de €150.000 op de balans staat. De actuele verkoopwaarde van het pand ligt rond de €850.000

 

Nu hadden we via onze boekhouder WEER een adviseur (zogenaamde bv specialist) ingeschakeld. Uit de gesprekken en globale berekeningen kwam naar voren dat bij staking in de huidige rechtsvorm een belastingschuld zou ontstaan van rond de €400.000, welke eventueel aangewend kan worden voor de aanschaf van een lijfrente.

 

DE adviseur stelde dat een andere mogelijkheid zou zijn om de VOF geruisloos door te schuiven naar een BV. Met een nettowinst dat jaarlijks rond de 85.000 schommelt vroeg ik me af of dit wel een reële optie is.

 

Het is een vraagstuk dat mijn ouders al lange tijd bezighoudt en de nodige stress bezorgt.

Zal het nu nodig zijn om een echte fiscalist in te schakelen om het een en ander (optie 1) precies uit te laten rekenen?

Ouders opteren namelijk liever voor de eerste mogelijkheid, omdat ze verwachten dat een BV constructie veel kopzorgen met zich meebrengt. Tevens heeft onze boekhouder ons medegedeeld dat wanneer er voor optie 2 gekozen wordt nog een adviseur ingeschakeld moet worden om het proces van geruisloos doorschuiven te begeleiden. Is dit normaal?

 

Misschien zitten er kinderlijke vragen tussen, maar mijn ouders zijn in het verleden vaak van advies voorzien dat duur en niet nodig was

 

Bij voorbaat dank,

 

- Wing

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Wing,

 

Een opvallende vraag vanaf dit account... want bijna 3 jaar geleden, om precies te zijn 12 december 2007 heeft iemand (waarschijnlijk jou vader) via dit forum nagenoeg dezelfde vraag gesteld.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=17744;start=msg148147#msg148147

 

De adviezen die daarin staan gelden nog steeds...

En om de vraag over al dan niet een adviseur inhuren. Absoluut doen! met dit soort bedragen zal een fiscalist altijd zijn geld opbrengen, het staken van een bedrijf is fiscaal en financieel een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in een ondernemersleven. Dat is geen abc-tje. Hoe vervelend het ook is dat zij in het verleden onnodige en dure adviezen hebben gekregen. Dit is een beslissing die je niet om een paar duizend euro advieskosten te voorkomen maar zelf gaat doen.

 

Belangrijkste is dat je een goede adviseur zoekt die je 100% vertrouwd, dus deze keer misschien niet uit het netwerk van je boekhouder maar kijk eens op www.rb.nl (register belastingadviseurs) of er kantoren bij jullie in de buurt zitten en bel er eens een paar voor een kennismakingsgesprek.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uit navraag blijkt dat mijn vader mijn broer toentertijd de opdracht had gegeven informatie in te winnen over dit vraagstuk. Klaarblijkelijk heeft dit nooit de prioriteit gehad bij hem. Tragisch dat dit mijn vader al zo'n lange periode bezighoudt.

 

Na het lezen van beide topics heb ik nog wel een aantal vragen.

Kunnen we er van uitgaan dat elk kantoor dat aan het register belastingadviseurs gelieerd is een degelijk fiscaal advies kan uitbrengen?

Zal deze dan ook precies kunnen uitrekenen wat het ons gaat kosten, voor zowel optie 1 als 2. Of krijg je dit pas te weten wanneer de belastingdienst het allemaal heeft nagerekend?

Zal zo'n kantoor ook het stakingsproces begeleiden of je weer naar huis sturen met een rapport?

 

In ieder geval dank voor uw reacties

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou een adviseur pakken die buiten jullie situatie staat en gespecialiseerd is op dit gebied. Beoordeel niet op mooie verhalen maar bijvoorbeeld op basis van ervaring of referenties. O.a. hier op HL lopen genoeg adviseurs rond waarvan je goed in kan schatten wat ze kunnen op basis van hun berichten.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De vraag is belangrijk daarbij aan wie de onderneming verkocht wordt. Is dat aan een familielid?

 

Jammer dat je deze vraag nog niet beantwoord hebt?

 

Wie gaat het restaurant voortzetten? Een familie- of personeelslid?

Willen je ouders het pand verhuren of verkopen?

 

Hoe beter je ouders hun toekomstplannen in kaart kunnen brengen, hoe beter je ouders ge-adviseerd kunnen worden.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 69 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept