Jump to content
Groothandeltje
Verberg

Wie ken mij vertellen of je met KVK nummer namaak kleding mag verkopen?

vraag

Wie kan mij vertellen of dit mag?

Ik en mijn vriend hebben een lange discussie gehad samen, en heb hem verteld dat dit niet mogelijk is aangezien het strafbaar is. Hij wist mij te vertellen dat het niet strafbaar is zolang je maar BTW ,invoer rechten betaald en je het verkoopt aan klanten als namaak. Dus eigenlijk dat de klanten weten dat het namaak is en dat je het niet als origineel verkoopt

Kan iemand mij een kort en krachtig hierop geven, dan kan dit topic gauw dicht :)

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Als je nou het labeltje verwijdert is het geen namaak meer (want op kledingontwerpen zit geen copyright)? Maar dat moet je dan wel doen voordat het verscheept wordt.

Oke, maar mijn vriend wilt het als namaak kleding verkopen, juist met labels etc.

• 0
  • Rate this answer

Ik en mijn vriend hebben een lange discussie gehad samen, en heb hem verteld dat dit niet mogelijk is aangezien het strafbaar is. Hij wist mij te vertellen dat het niet strafbaar is zolang je maar BTW ,invoer rechten betaald en je het verkoopt aan klanten als namaak. Dus eigenlijk dat de klanten weten dat het namaak is en dat je het niet als origineel verkoopt

Kan iemand mij een kort en krachtig hierop geven, dan kan dit topic gauw dicht :)

Jij haalt volgens mij 2 dingen door elkaar.

Civiel en strafrecht.

Merkenrecht uitvechten doe je civiel, betaal je geen belasting dan is dat strafrecht. Zolang de merkhouder niet klaagt = geen rechtzaak.

De belastingdienst zal het worst wezen wat je doet (niet letterlijk) , als je die belasting maar betaald.

Onderdeel van de belasting = douane, die kunnen wel controleren op namaak, maar volgens mij intereseert ze dat ook weinig, TOTDAT de merkhouder klaagt = civiel.

• 0
  • Rate this answer

Ik weet niet zeker of wat ik net zei mag (label verwijderen).

Namaak kleding verkopen mag dus niet (als de merkhouder klaagt, dank aan rk).

Volgende vraag is misschien: is "Addiddas" ook namaak?

• 0
  • Rate this answer

Jij haalt volgens mij 2 dingen door elkaar.

Civiel en strafrecht.

Merkenrecht uitvechten doe je civiel, betaal je geen belasting dan is dat strafrecht. Zolang de merkhouder niet klaagt = geen rechtzaak.

De belastingdienst zal het worst wezen wat je doet (niet letterlijk) , als je die belasting maar betaald.

Onderdeel van de belasting = douane, die kunnen wel controleren op namaak, maar volgens mij intereseert ze dat ook weinig, TOTDAT de merkhouder klaagt = civiel.

En hoe kunnen de auteur merk eigendom rechten er achter komen dat mijn vriend het verkoopt, als ze bij de douane niets onderscheppen?

• 0
  • Rate this answer

Of dat ze gewoon een container optrekken in Rotetrdam....

Volgende vraag is misschien: is "Addiddas" ook namaak?

Als het om kleding of schoenen gaat absoluut, het lijkt immers veel te veel op elkaar.

Ja maar dan blijft het toch namaak en dat snap ik niet zo goed. Er komt veel namaak binnen en de douane houdt niet veel alles tegen of heeft gewoon er geen tijd voor ::)

• 0
  • Rate this answer

En hoe kunnen de auteur merk eigendom rechten er achter komen dat mijn vriend het verkoopt, als ze bij de douane niets onderscheppen?

Auteurs recht op kleding?

Wat vaak gebeurd:

Een verkoper van echte spullen meld aan de merkhouder dat er iemand is die Armani Jeans verkoopt voor 25 euro, hij wil immers ook zo'n goede prijs om te kunnen concureren. Armani zegt dat de melder al de beste inkoop prijs heeft, en dat er iets mis moet zijn. Armani checkt de gegevens van de melder.

dan gaat het balletje rollen....... wat erg goed is, ga zelf eens wat verzinnen!

• 1
  • Rate this answer

130 op de snelweg mag ook niet, maar daar krijg ik ook niet altijd een bekeuring voor.

Verkoop van namaak is gewoon strafbaar. Daar is op google ook genoeg over te vinden. Zoek maar eens op "namaakkleding onderschept".

Kortom, niet toegestaan

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

• 0
  • Rate this answer

Verkoop van namaak is gewoon strafbaar.

Volgens mij is het op zich niet strafbaar, merkenrecht = civiel recht - veelal de "rotzooi"eromheen, zoals atlier met illegale chinezen die designer labels er in naaien, witwassen, criminele organisatie bladie bla

• 1
  • Rate this answer

Is het speelkwartier hier?

Grote merken hebben hun eigen detectives: SNB-REACT. Als die je betrappen op groothandelige verkoop van namaak, dan komen ze langs met de ECD of douane om de boel in beslag te nemen. Vervolgens kan je vervolging afkopen met een boete. Is heel vervelend als je een webshopje hebt. Vooral vervelend voor je ouders, al die politiebusjes voor de deur.

Leer een vak. :P

NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

• 0
  • Rate this answer

En deze reactie wachtte ik nog even af (zag dat je online was twa :)) om het topic op slot te gooien

twee zielen een gedachte. Ik had er al bijna een slotje op gezet :)

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Bring your business plan to a higher level!

All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

• Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

• Who's Online

Er zijn 0 leden online en 48 gasten

There are no registered users currently online

(See full list)    
  • Also interesting:

• Ondernemersplein

EN

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

More information   I accept