• 0

Werkt er iemand op HL met SPSS ?

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor school werk ik met SPSS voor data analyse van onderzoek. Een zeer uitgebreid programma, echter moet je wel weten waar je mee bezig bent (dus ook wat theoretische kennis van de statistiek bezitten om resultaten te kunnen interpreteren).

 

Stel hier anders wat concrete vragen en ik zal ze proberen te beantwoorden. Ik heb trouwens een boek van Green (Using SPSS 5de editie) waar heel veel functies van SPSS worden uitgelegd, inclusief opdrachten om zelf te maken.

 

Groeten Quinten

Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af of de investering in de software en een cursus om de software z.s.m. onder de knie te krijgen wel in verhouding staat tot de meerwaarde t.o. OpenOffice Base en Calc die gratis zijn.

 

Tot heden heb ik marktonderzoeken kleinschalig gedaan waarbij ik SPSS niet nodig had omdat dit eenvoudig zelf verwerkt kon worden maar wil nu deze diensten grootschalig ( landelijk of regio) aanbieden.

Zelf zie ik het verschil niet zo op het aantal gegevens na maar de "experts" zeggen dat SPSS noodzakelijk is wil je een goede analyse kunnen maken.

 

Vandaag ben ik bij een grote speler in de ( kwantitatief) marktonderzoek langsgeweest en deze werkte met een eigen systeem op basis van MS Office Exel dus mijn twijfels over de aanschaf zijn alleen maar toegenomen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is natuurlijk: begrijp je onderzoeksmethoden en statistiek. Zoja kun je spss of andere programma's gebruiken. Zo nee heb je er niet zoveel aan.

 

Onafhankelijk van welk programma je gaat gebruiken lijkt mij de eerste stap te zijn je in te lezen in statistiek (wanneer significant, anova, manova, t-test, correlatie, enz., enz) en hoe je een onderzoek kunt opzetten zodat je er betrouwbare resultaten uit kunt halen. Als je dat nog niet gedaan had.

 

 

In deze link SPSS zijn de links onder "See also" misschien ook interessant.

Link naar reactie
  • 0

SPSS is met name wetenschappelijk interessant, standaard onderdeel van wetenschappelijke studies. Het ligt er sterk aan of je de onderzoeken ook wetenschappelijk wilt onderbouwen, dan lijkt het me een essential omdat je daarmee hun taal spreekt. Als het gewoon statistisch rekenen is kan dat ook in Excel uiteraard.

 

Naast het feit dat je die keuze moet gaan maken is het wellicht interessant om te zien of je mensen met kennis hiervan aan kunt nemen straks. Als je echt die kant op gaat en je vindt afstudeerders cq. afgestudeerden dan kan het zeker interessant zijn. Je wordt dan echt een kennisbedrijf en uit samenwerkingen met universiteiten kan je veel mooie zaken halen als je in die markt zit.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

In deze link SPSS zijn de links onder "See also" misschien ook interessant.

 

Thanx, dat wordt nu het hele weekend alle open source programma's uittesten en kijken of er wat tussen zit.

 

djluc, Ik ben nogal een hardcore einzelgänger maar het is een mooie tip dus zal ik daar eens achterheen gaan.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Marktonderzoek is meer dan statistiek. Xiao riep het al eerder. De basis (af althans één pijler) is kansberekening. Als je een voorspelling wil doen over het aantal rotte appels in een grote partij moet je een steekproef doen waarbij elke appel in de partij een gelijke kans heeft om mee te doen. Zo kun je op basis van circa 300 appels een conclusie te trekken over het geheel. Maakt niet zoveel uit of het partij van duizend of een miljoen appels is.

 

Dat kan ook met kassadata, categoriegegevens en klantgegevens.

 

Klantgegevens kunnen gedragsgegevens zijn. Maar opinies zijn geen gedrag. Ga je vragen stellen, dan ontstaan er al snel talloze vertekeningen. Bij appels is respons geen probleem, maar bij mensen wel. Een heleboel mensen doen niet mee aan opinie-onderzoek, dat veroorzaakt systematische afwijkingen. Daarnaast heeft de opzet van de vragenlijst invloed: wat vraag je en in welke volgorde. Tenslotte spelen de antwoordmogelijkheden mee. Driepuntsschalen, vijfpuntsschalen, etc. De verwoording. En dan heb ik het nog niet eens over de psychologie van onderzoek gehad: mensen doen niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen.

 

Om die reden is circa 99% van alle opinie-onderzoek niet te vertrouwen. Garbage in, garbage out! Kijk maar eens naar de zogenaamde Multichannel Monitor van het HBD: pure rotzooi.

 

Vergeet die cursus SPSS. Doe eerst een goede cursus marktonderzoek! Is nog leuk ook...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is idd software wat door de wetenschap wordt gebruikt. Ik denk niet dat je wetenschap gaat bedrijven, echter moet het onderzoek wel degelijk worden opgezet en data goed worden geanalyseerd. Je krijgt er niet meer uit dan dat je erin stopt; een slecht opgezet onderzoek kan linea recta de prullenbak in en is directe geldverspilling.

 

Het gebruik van de wetenschappelijke methode lijkt me als goede basis dienen voor ook niet-wetenschappelijk onderzoek. Het wekt ook vertrouwen; iemand die bedreven is met onderzoek en statistiek heeft denk ik meer 'autoriteit'. Ik huur liever zo'n persoon in dan iemand die niet 100% weet waar hij/zij mee bezig is.

 

Afgelopen zomervakantie was ik van plan om een bedrijfje op te richten voor data analyse en ondersteuning bij onderzoek (en het opzetten ervan). Vanwege tijdgebrek heb ik het helaas niet kunnen doorzetten, maar heb wel (ter voorbereiding) een interessant boek gelezen, wat wellicht een mooi beginpunt voor je is:

 

Toegepaste data-analyse, technieken voor niet-experimenteel onderzoek in de sociale wetenschappen (Peter de Heus et al., 2002)

 

Andere, diepgaandere literatuur voor (wetenschappelijk) onderzoek en statistiek:

 

Introductory Statistics (Thomas Wonnacott en Ronald Wonnacott)

Real World Research (Colin Robson)

Research Methods in Psychology (David Elmes et al.)

 

Succes met het testen van de programma's! Zou je je bevindingen kunnen delen indien het testen erop zit? Ben benieuwd :)

 

Groeten Quinten

Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link naar reactie
  • 0

Vergeet die cursus SPSS. Doe eerst een goede cursus marktonderzoek! Is nog leuk ook...

 

Cursus duurt gelukkig maar een half jaartje maar moet toch nog even wachten want ik zit nu in een recordtijd mijn HBO small business & retail management af te ronden wat al veel vrije tijd in beslag neemt.

 

Het vreemde is dat er voor een cusus marktonderzoek totaal geen vooropleiding nodig is wat mij dan weer aan denken zet over de kwaliteit.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

Toegepaste data-analyse, technieken voor niet-experimenteel onderzoek in de sociale wetenschappen (Peter de Heus et al., 2002)

 

Andere, diepgaandere literatuur voor (wetenschappelijk) onderzoek en statistiek:

 

Introductory Statistics (Thomas Wonnacott en Ronald Wonnacott)

Real World Research (Colin Robson)

Research Methods in Psychology (David Elmes et al.)

 

Succes met het testen van de programma's! Zou je je bevindingen kunnen delen indien het testen erop zit? Ben benieuwd :)

 

 

 

Heb "Marktonderzoek" van R. Kooiker al een tijdje in de kast staan.

 

 

Ik zal een lijstje maken de OS programma's met de voor - en nadelen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Leuk programma om mee te werken, al kost het wel even tijd om alle mogelijkheden onder de knie te hebben!

 

Hoeveel tijd besteed je per week aan de cursus (zomaar even weten) ?

 

 

Is er een cursus dan over PSPP ?

 

PSPP is een OS variant op SPSS, lijkt erg op elkaar en dan niet alleen met de naam ;).

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.