• 0

Moet je een fabrikant bij import altijd het vervoer laten regelen?

Hallo allemaal,

 

Eindelijk is het zover na lang ´wikken en wegen´ heb ik via Alibaba mijn eerste artikelen aangekocht.

 

Om vertrouwd te raken met het hele importtraject en alles wat daar bij komt kijken is het een kleine (proef) zending. Het gaat om 50 sport-hesjes met een totaal gewicht van 18 kg.

 

De fabrikant bood mij een stuk prijs van 2,95 US Dollar / C&F by DHL koerier. Zonder transport bood hij mij een prijs van 2,00 US Dollar per stuk.

 

Het vervoer kost dus 0,95 (per stuk) x 50 = 47,50 US Dollar = 33,50 euro.

 

In de veronderstelling dat het vast wel goedkoper kon heb ik een prijs afgesproken zonder vervoer. Toen ik ging rondbellen (ook bij DHL) kreeg ik voor ´door to door´ levering prijzen tussen de 400 en 450 euro te horen. Dat was even schrikken (meer dan 10 x zo duur).

 

Kreeg later nog een aanbod van een Chinese fabrikant (sport-hesjes) inclusief transport en die kon het ook zo goedkoop transporteren (via DHL). Nog maar eens gebeld met DHL en die gaven als verklaring dat het in deze landen in goedkoper is om goederen te vervoeren vanwege de lagere levenstandaard aldaar.

 

Vond ik wel een beetje vreemd, het gaat om toch om hetzelfde bedrijf (DHL).

 

Kortom...

 

Transport geregeld in Nederland kost 400 - 450 euro en transport geregeld in het land van herkomst kost 33,50 euro.

 

Mijn vraag: moet je een leverancier op bijvoorbeeld AliBaba altijd vragen het transport te regelen omdat dit vele malen goedkoper is dan het zelf te doen vanuit Nederland?

 

Graag reacties :)

 

Groeten Tomatito

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

33,50 dollar is inderdaad heel goedkoop. Ik ben meestal ergens rond de 200 (weet niet zo gauw precies) kwijt voor 25 kg-box, geregeld door leverancier. Ik weet niet in hoeverre DHL ook weleens wat per boot laat versturen maar misschien gaat het om een zending die per boot gaat? Dan kan de prijs wel weer kloppen.....

 

Je moet in ieder geval niets, het is je eigen keuze het zelf te regelen of te laten regelen door leverancier. Het verzekeren gaat soms wel makkelijker als je het zelf regelt.

Link naar reactie
  • 0

Wij voeren veel in vanuit de USA en distribueren door heel Europa en transportkosten zijn weinig transparant.

Zo waren wij met DHL gemiddeld 1000 euro per zending kwijt en heeft fedex dit bedrag (met betere service) doen verlagen naar 400 euro gemiddeld.

 

Vergeet ook niet dat het heel goed kan dat de fabrikanten daar een contract hebben met DHL ivm de hoeveelheid goederen die ze verzenden. Wij hebben een dergelijk contract (voor relatief kleine afnemers) en dit geeft ons ruim 70 procent korting op de reguliere tarieven. Kan je nagaan wat een grote fabriek in China kan regelen.

 

Mijn advies laat het transport regelen door je vervoerder totdat je wat groter wordt. Dan kan je altijd gaan praten met vervoerders. (check ook transport met boot. Wel zo interessant voor goederen als sporthesjes).

Link naar reactie
  • 0

Heb je zekerheid vwb de incoterms (leveringsconditie)?

Zijn de kosten van de chinese leverancier inclusief invoerheffingen, transport tot aan jouw deur of ga je straks een telefoontje krijgen van een rotterdamse expediteur of je even €200,- komt aftikken waarna je je pakketje meekrijgt?????

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Een vriendin van mij die werkt bij een meubelwebshop [mod-edit: link verwijderd] die onder andere meubels uit China verkoopt. Zij hebben volgens mij de fabrikant niet het vervoer laten regelen omdat het op de een of andere manier toch te duur zou worden en dit doorberekend zou worden aan de klant. Met ook nog een lange levertijd blijft er anders geen klant meer over :P

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor jullie reacties :)

 

Ik ga nu toch maar een mailtje sturen naar de fabrikant in Pakistan met de vraag of hij alsnog het transport wil regelen. Via de mail komt hij wat ´nurks´ over, hopelijk kunnen de zakelijk vooruitzichten (eventuele nieuwe bestellingen) hem voldoende motiveren.

 

Om de kans te minimaliseren dat ik door (beginners) fouten met hoge kosten (onvoorziene) kosten word opgezadeld, heb ik expres gekozen voor een kleine zending. Maar ik weet nu inmiddels ook dat bepaalde tarieven hetzelfde zijn voor grote en kleine zendingen, d.w.z. relatief duur dus voor kleine zendingen.

 

Natuurlijk wil ik graag de touwtjes zelf in handen houden, maar als ik daar (zoals met deze kleine zending) 10 x zoveel voor moeten betalen, heb ik mijn keuze gauw gemaakt ;)

 

In de toekomst wil ik wel grotere zendingen doen (vanaf 1000 hesjes) en dan is eigen vervoer relatief goedkoop. Per boot betaal je dan iets van 400 euro. Dat is te doen.

 

Nogmaals bedankt allemaal.

 

Groeten Tomatito.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In een eerder bericht vroeg ik je al naar de incoterms........daar nog naar gekeken?

Als je er zeker van wilt zijn, moet je de fabrikant "free house delivered" of " C.I.F." laten leveren, normaliter zou je dan geen verrassingen moeten krijgen. Veelal wordt er geleved "tot kade R'dam" of zoiets, waarna de resterende kosten (inklaring invoerrechten, transport) nog allemaal voor jouw rekening komen. Het probleem is dan dat de afhandeling in NL dan gedaan wordt door een agent van die o zo goedkope transporteur uit land van herkomst en jij hebt dan geen/weinig grip op die zending en bijkomende kosten.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ed,

 

Je hebt gelijk. Voordat ik mijn fabrikant mail zal ik de door jouw genoemde termen nog even doornemen/bestuderen met Google. En ik had het niet helemaal goed verteld. Het eerste genoemde aanbod van de fabrikant was: 2,95 US Dollar per stuk / DHL C&F.

 

En zover ik weet betekend C&F dat alle kosten voor de exporteur zijn tot aan de haven in Rotterdam. Ik moet dan inderdaad de kosten voor inklaring en verder vervoer betalen. Maar zo ga ik het niet doen.

 

Ik vraag de fabrikant of hij voor mij een ´door to door´ transport via DHL kan regelen. Ik gok erop (met de kennis die ik nu heb) dat dit het goedkoopst is. DHL zorgt dan voor de inklaring en het verdere vervoer.

 

Ik hoop dan op een lager tarief omdat dit allemaal is geregeld/aangevraagd in Pakistan. Voor de zekerheid ook nog even bellen met DHL of deze gedachte gang inderdaad klopt.

 

Bedankt en groeten Tomatito.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

mmm, ik verwacht dus dat het ineens stukken duurder gaat worden als verzender alle kosten voor zijn rekening krijgt.

In zijn voorgestelde constructie ben jij degene die onevenredig veel kosten voorgeschoteld zal krijgen (lees: de winst wordt gemaakt in NL). Daarnaast heb jij in die constructie weinig tot geen controle over de zending, met een klein pakketje is dat nog niet zo'n probleem maar als je grote ladingen hebt (wel/geen spoed) is het erg irritant als je "aan de goden overgeleverd" bent.

 

Graag even ons op de hoogte houden in dit topic hoe de kosten gaan uitpakken, niet zozeer omdat ik gelijk wil krijgen maar ik ben erg benieuwd waar 't op uitdraait.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Duurder zal het zeker worden als ik de transporten aan mijn fabrikant in Pakistan betaal. Maar in feite is er toch geen verschil (?)

Of ik nu de transportkosten betaal aan mijn fabrikant of dat ik het zelf aan de transporteur (DHL) betaal en dan een vele malen hoger bedrag. Immers: betaald moet er worden.

 

Of bedoelde je dit niet (Ed) met duurder worden (?).

 

In het ergste geval blaas ik gewoon mijn bestelling af. Naar mijn geld (100 dollar) kan ik dan wel fluiten maar ik ga geen 400- 450 euro betalen voor een dergelijk klein transport. Ik ben wel bereid om met enig verlies de sport-hesjes gewoon te laten komen. Dat wil zeggen: dat het transport zo duur is dat ik nooit op deze zending nog winst kan maken. Even over mijmeren waar mijn grens ligt (hoeveel schade ik op de koop toe wil nemen).

 

In ieder geval geleerd dat kleine zendingen relatief duur zijn in vergelijk met grote zendingen. Had ik niet echt bij stil gestaan. Bestel zelf prive wel eens hele kleine artikelen (waarde 2 - 10 dollar) bij sites als Dealextreme met Freeshipping ( = gratis verzending). Vandaar.

 

Ook heb ik nu betaald via Western Union en heb geleerd dat ik daar flinke transactiekosten moet betalen (17 euro op 100 dollar). Kassa :(

 

Nog wat onderhandeld met de fabrikant. En weet nu dat - mist je je gezond verstand gebruikt - een fabrikant in Pakistan gewoon kunt vertrouwen en doet wat hij zegt. Op internet staan allerlei vreselijk verhalen over fraudes via Western Union en onbetrouwbare leveranciers op Alibaba. Valt mee.

 

Ik weet nu al dat ik op basis van bovenstaand een aantal zaken totaal anders zou aanpakken. Kostprijs voor deze inzichten (in het ergste geval): 100 dollar.

 

En zonder af en toe eens je neus te stoten kom je volgens mij helemaal nergens. En ik had er al rekening mee gehouden dat er allerlei onverwachte zaken zouden gebeuren.

 

Als ik meer weet dan laat ik dit jullie weten.

 

Bedankt voor alle reacties.

 

Groeten Tomatito.

Link naar reactie
  • 0

 

Of bedoelde je dit niet (Ed) met duurder worden (?).

 

 

Ik bedoelde iets anders........

Ik had namelijk de openingspost niet goed genoeg gelezen en niet begrepen dat de verkopende partij toch al met DHL wil versturen. Mijn wantrouwen was gebaseerd op het vermoeden dat de zending met een willekeurige goedkope pakistaanse expediteur meegegeven wordt, die de afhandeling in NL laat arrangeren door een dure nederlandse partij.

In dat geval wordt je vaak voor het blok gezet met dure afhandelingskosten/opslagkosten/transportkosten/taxes/toeslagen etc etc

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Voor dergelijke kleine zendingen vanuit Pakistan mag u (mod edit) mijn spam bericht negeren.

 

{nogmaals, met een lager spam gehalte.... }

 

U kunt proberen een bedrijf te contacteren wat grotere zendingen uit Pakistan importeert. Wellicht kunt u dan de zendingen combineren en gebruik maken van het lagere tarief voor zeetransport.

 

beste Sylvan,

 

Spam stellen we niet op prijs, zie de huisregels die je gelezen hebt voordat je postte.

 

groet

Joost

 

HL admin

www.dagevosimport.eu Voor alle hulp bij Import

Link naar reactie
  • 0

Proefzending is gearriveerd!

 

Uiteindelijk slechts 9 dagen onderweg geweest vanuit Pakistan met DHL. Kijkend naar de stickers op de doos; waarschijnlijk met een tussenstop in Engeland.

 

Nu twijfel ik nog over 2 zaken:

-invoerbelasting

-buitenlandse Btw

 

Zover ik weet draagt DHL zorg voor de inklaring van de goederen. Heeft DHL nu al voor mij de invoerbelasting betaald? Ik heb ze tenslotte een X-bedrag betaald voor het vervoer.

 

Als je een transport regelt via DHL dan moet je ook van te voren de economische waarde van de goederen opgeven. Of met andere woorden: invoerbelasting zit al inbegrepen bij het tarief wat DHL hanteert (?).

 

En kan ik de buitenlandse Btw ook terugvorderen? Zo ja, dan moet ik nog wel om een Btw bon vragen, want die heb ik niet ontvangen.

 

Ik hoop op wat tips en ervaringen van anderen!

 

Groeten Tomatito.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tomatito.

 

Lees deze draad even door, daar staat het antwoord vast tussen:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=26760

 

groet,

 

John

 

P.S. welke buitenlandse BTW bedoel je? BTW of een equivalent van buiten de EU lijkt me sterk omdat bij uitvoer 0 % BTW geldt. Buitenlandse BTW van in de EU kun je terugvorderen, maar hoe dat ligt aan de manier waarop het gefactureerd is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tomatito,

 

Invoerrechten en BTW zijn nooit bij de vrachtprijs inbegrepen.

 

In jouw geval heeft de leverancier toch de vrachtkosten betaald?

 

Ik ga er van uit dat je dan van DHL een rekening krijgt voor de douaneformaliteiten, invoerrechten en Nederlandse BTW.

Die BTW kan je natuurlijk verrekenen in je BTW aangifte.

 

Groeten, Gert-Jan

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of mijn leverancier de vrachtkosten heeft betaald.

 

Hij bood mij aan om voor een X-bedrag het transport vanuit Pakistan via DHL te regelen. Dit bedrag was aanzienlijk lager dan wat ik zou moeten betalen dan wanneer ik transport vanuit Nederland zou regelen via DHL. Het geld voor het transport heb ik via Western Union overgemaakt naar mijn leverancier.

 

Morgen maar even bellen met DHL of er nog een rekening komt van hun kant. De belastingtelefoon ga ik ook maar eens bellen over dit onderwerp.

 

Ik heb het topic hierover ook gelezen op Higherlevel en het word er niet duidelijker op. Als ik het goed begrijp dan slippen er wel eens zendingen doorheen, waar verder niet moeilijk over word gedaan.

 

Als het allemaal goed gaat dan laat ik vaker goederen overkomen uit China/Pakistan. Ik moet dan wel zeker weten hoe alles werkt, want op mazzeltjes kun je niet bouwen als basis voor je onderneming.

 

Kortom: werk aan de winkel.

 

Groeten Tomatito

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het topic hierover ook gelezen op Higherlevel en het word er niet duidelijker op. Als ik het goed begrijp dan slippen er wel eens zendingen doorheen, waar verder niet moeilijk over word gedaan.

 

Als het allemaal goed gaat dan laat ik vaker goederen overkomen uit China/Pakistan. Ik moet dan wel zeker weten hoe alles werkt, want op mazzeltjes kun je niet bouwen als basis voor je onderneming.

 

Dat ben ik helemaal met je eens, maar het is blijkbaar de praktijk, waar we het mee moeten doen.

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
  • 0

Gebeld met DHL en verteld dat geleverd is onder DAP. Dit betekend volgens de medewerker dat de kosten voor inklaring en invoerbelasting worden betaald door de verkoper. Ik heb even gegoogled en vond onderstaande over DAP. Op basis hiervan verwacht ik eigenlijk nog wel een naheffing. Maar misschien is mijn pakketje wel door de mazen van de wet geglipt. Maar volgens de medewerker van DHL was dit geenzins aan de hand.

 

Groet Tomatito.

 

Delivered at Place

Delivered at Place betekent dat de verkoper de goederen levert aan de koper op het

moment dat het middel van transport, bijvoorbeeld het schip, is gearriveerd op de

overeengekomen plaats. De levering vindt dus plaats nog voor het lossen.

In het Engels is dit als volgt omschreven: ‘The seller delivers when the goods are

placed at the disposal of the buyer on the arriving means of transport, ready for

unloading at the named place of destination.’

De verkoper draagt alle kosten en risico’s die samenhangen met het brengen van de

goederen naar de overeengekomen plaats.

De verkoper moet de verpakking betalen, tenzij de goederen onverpakt worden

verzonden. De koper kan eisen aan de verpakking stellen.

De verkoper moet de kosten betalen van alle inspecties (kwaliteit, wegen, meten)

die noodzakelijk zijn voor de levering, evenals de kosten van pre-shipment inspectie

in het land van uitvoer als die inspectie in dat land verplicht is.

De verkoper heeft geen verplichting om een verzekeringscontract te sluiten.

Wel moet hij de koper op diens verzoek die informatie verschaffen die de koper

nodig heeft voor het afsluiten van een verzekeringscontract.

De verkoper heeft de verplichting de formaliteiten te vervullen voor de export en

het transport.

Na de levering zijn alle kosten en risico’s voor de koper. Alleen als dit onderdeel is

van het contract betaalt de verkoper de kosten van het lossen.

De verkoper heeft geen verplichting de goederen in het vrije verkeer te brengen,

andere douaneformaliteiten te vervullen of rechten/belastingen te betalen.

De koper moet de prijs voor de goederen betalen als afgesproken in het contract.

De koper moet de invoer formaliteiten vervullen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.