• 0

"geruisloze" inbreng aandeel in buitenlandse onderneming

Ik heb samen met een familielid een IB-onderneming in het buitenland.

De winst uit deze onderneming geef ik aan in mijn Nederlandse aangifte waarbij ik ook rekening houd met voorkoming dubbele belasting.

Nu zijn wij van plan om deze onderneming in te brengen in een (buitenlandse) LTD.

Kan dit nu via de weg van geruisloze inbreng of loopt dit spaak omdat de vennootschap niet in Nederland is gevestigd (en hier overigens ook niet de onderneming uitoefent?

 

Ik ben al wat aan het zoeken geweest maar kan helaas niets vinden over dit onderwerp.

Ik kom wel tegen dat naar buitenlands recht opgerichte vennootschappen met een in aandelen verdeeld kapitaal onder voorwaarden ook in aanmerking komen voor de regeling, maar de voorwaarden vind ik nergens.

Moet het dan misschien gaan om een buitenlandse vennootschap met een vaste inrichting in NL?

 

Ben erg benieuwd naar jullie reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom een geruisloze inbreng?

 

Als de onderneming volledig buiten Nederland wordt gedreven heeft een geruisloze inbreng doorgaans geen enkele waarde - bij een ruisende inbreng zou de winst via de voorkoming van dubbele belasting immers toch al worden vrijgesteld. Veel belangrijker zijn dan de mogelijkheden in het land waar wél belasting wordt geheven. Of zit de onderneming voor een deel toch in Nederland?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt vootr uw reactie.

 

Dit heeft te maken met het progessienadeel waar ik tegenaan loop.

Heb verder niet veel inkomen. Als ik bij ruizende inbreng veel winst genereer wordt de heffing over deze winst niet volledig teruggenomen met de voorkoming dubbele belasting. Ik begreep dat deze alleen een korting geeft op de verschuldigde inkomstenbelasting maar dat de premieheffing in stand blijft.

Link naar reactie
  • 0

Ik ging er vanuit dat al het inkomen met de buitenlandse onderneming werd behaald - in dat geval is bij mijn weten namelijk ook de sociale verzekeringsplicht verlegd naar dat betreffende land. Er wordt dan in Nederland geen belasting en geen premies betaald. Ik begrijp dat dat hier anders is?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.