• 0

Waardering aandelen

Gast Verwijderd account

Ik weet niet of ik deze vraag mag stellen aangezien het voor een klant is van ons kantoor. Cliënt zal zich waarschijnlijk door een gedeeltelijke hoofdelijke aansprakelijkheid zich moeten wenden tot een aanvraag van de WSNP. Ik wil het advies van zijn accountant tegen het licht houden door jullie mening te vragen.

 

 

Case :

 

Cliënt heeft een holding waar hij 100 % eigenaar van is.Onder de holding hangen 2 werkmaatschappijen.Hierna A en B genoemd. De holding heeft 100 % van de aandelen van A en 90 % van de aandelen van B. 10 % van de aandelen in B zijn in handen van een investeerder die daar bij de start 20k voor heeft betaald.

 

Voor de holding en de werkmaatschappij A zal een faillissement worden aangevraagd.

 

De holding wil voor het faillissement de 90 % van de aandelen in B overdragen aan een externe partij. B heeft tot nu toe alleen maar geld gekost en heeft geen noemenswaardige omzet maar ook geen schulden.

 

De vraag is dus hoe tot een waardering te komen voor de aandelen die dan voldaan moet worden aan de holding.

 

Mocht het onduidelijk zijn of er meer info nodig dan verneem ik dat graag.

 

Dank!

 

Danny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De waardering kun je op verschillende manieren doen, maar zeker in dit geval zou ik dat niet snel zelf doen. Over waarderingen kunnen o.a. Manon GJ en StefanO je meer vertellen.

 

Belangrijker vind ik het voorkomen van paulianeus handelen. Wat dat betreft kan die externe persoon wellicht beter met de curator gaan praten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ook ik zou overleg met de curator aanraden maar dat terzijde.

 

Het feit dat B tot nu toe alleen maar geld gekost heeft en nog niets heeft opgeleverd, zegt weinig over de waarde van B. Het gaat om het geld wat er in de toekomst met B verdiend kan worden. Als je bijvoorbeeld een nieuw bedrijf begint en je hebt daar veel tijd en geld ingestoken zodat het daarna vlot van start kan, dan is dat bedrijf niet per definitie niets waard omdat er nog niets is uitgekomen. In tegendeel.

 

Kortom: prognoses van B zijn belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is natuurlijk wel zo dat de eventuele opbrengst van werkmaatschappij B toekomt aan de Holding en dus mee zal gaan in het faillissement.

 

Jouw cliënt schiet dus weinig op met de verkoop van B. De curator des te meer. Het is daarom beter om - zoals Ronaldinho al aangaf - de curator bij de verkoop te betrekken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.