Jump to content
marketingcursus.nl
Verberg

Marketingplan voorbeeld

Recommended Posts

  • 0

het is een clip die zodanig een zuivel verpakking, die al geopend is afsluit zodat het ook horizontaal geplaatst kan worden in de koelkast.

 

Het probleem wat we met dit product dus oplossen is dat geopende zuivel pakken normaal gesproken alleen in de deur van een koelkast te plaatsen zijn. Als door deze clip de pakken horizontaal te plaatse zijn, wordt dus ruimte gemaakt in de koelkast, wat vaak een probleem is in de koelkast van een (gezins) huishouden.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

het is een clip die zodanig een zuivel verpakking, die al geopend is afsluit zodat het ook horizontaal geplaatst kan worden in de koelkast.

 

Het probleem wat we met dit product dus oplossen is dat geopende zuivel pakken normaal gesproken alleen in de deur van een koelkast te plaatsen zijn. Als door deze clip de pakken horizontaal te plaatse zijn, wordt dus ruimte gemaakt in de koelkast, wat vaak een probleem is in de koelkast van een (gezins) huishouden.

 

 

 

ik wil niet lullig doen, maar dat kan toch ook met een wasknijper?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Grappig product, is het beschermd? Houd er rekening mee dat voor dit soort producten geldt dat je exposure nodig hebt .. Denk eens na over verschillende strategieën.. bijv. verkopen via blokker/hema/marskramer. Je kan natuurlijk ook contact zoeken met de zuivelfabrikanten die het product als gimmick kunnen weggeven bij hun producten (met opdruk uiteraard). In het maken van het plan zit nou juist het leermoment...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo,

 

Ik heb alle reacties bekeken en naar mijn mening moet je altijd zelf een marketingplan opstellen. Jij bent degene die weet waar het over gaat. Gebruik geen andere plannen als voorbeeld. Je kunt zaken verkeerd overnemen, lezen of interpreteren. Gebruik een goed boek (voorkeur gaat uit naar marketingplanning van Rien Hummel) werk dit uit. Wat je zou kunnen doen is af en toe een onderdeel online zetten zodat wij er eens naar kunnen kijken. Denk dat er wel meerdere mensen aanwezig zijn die open staan voor zoiets.

 

Nogmaals schrijf je plan zelf, het vergt iets meer tijd maar uiteindelijk komt dit de kwaliteit ten goede,

 

Succes


If you fail to plan, you plan to fail

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een businessline zal al op basis van (marketing) planning draaien. Als afstudeerproject zou er dus een onderzoeksvraag kunnen worden geformuleerd over een verbetermogelijkheid van die organisatie? Ben je al met de opdrachtgever in gesprek geweest over diens behoefte?

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja, het is de bedoeling dat ik onderzoek wat er aan de marketing en de organisatie daarvan kan verbeteren. Dit zonder in confict te komen met de afdeling Corporate Communications. Ik heb mijn hoofdstukindeling als volgt gemaakt. Hij is door de opdrachtgever goedgekeurt maar het probleem is dat de HBO en het bedrijf verschillende stukken willen zien binnen de scriptie. Voorlopig ziet hij er zo uit:

 

Hoofdstuk 1 Probleemstelling

 

1.1   Probleemstelling

1.2   Deelvragen

1.3   Methoden van onderzoek

 

Hoofdstuk 2 Interne analyse

 

2.1   Inleiding

2.2   Missie

2.3   marktdefinitie

2.4   Doelstellingen

2.5   Strategiën

2.6   Waarden en normen

2.7   Financiële situatie

2.8   Organisatie

2.9   Conclusie

 

Hoofdstuk 3 Externe analyse

   

3.1   Inleiding

3.2   Concurrentie

3.3   Macro omgevingsanalyse

3.4   Geaggregeerde marktfactoren

3.5   Conclusie

 

Hoofdstuk 4 Marketing en Communicatie

 

4.1   Inleiding

4.2   Externe marketing

4.3   Interne marketing

4.4   Communicatie

 

Hoofdstuk 5 Strategische analyse

 

5.1   Inleiding

5.2   BCG matrix

5.3   SWOT analyse

5.4   Conclusie

 

Hoofdstuk 6 Aanbeveling

 

6.1   Conclusies

6.2   Aanbevelingen

6.3   Samenvatting

6.4   Bronvermelding

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

In dat geval zou ik je adviseren jouw opdracht in de vorm van een 'GAP' analyse te gieten volgens de 'Ist-Soll' benadering. Dus de wens en de huidige situatie (Ist) van de opdrachtgever vergelijken met de theorie (Soll). De verschillen (de GAP's) zijn dan de conclusies en de theorie levert je de aanbevelingen en advies op. Je begint dus met een Plan van Aanpak (jouw hoofdstuk 1). Als die akkoord is met opdrachtgever en HBO, kun je verder. En dan is de opzet van een marketingplan prima, de samenvatting schrijf je als laatste, maar die komt voorin je rapport.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

bedankt voor alle bijdragen in dit topic, bepaalde links wil ik nog even nader bekijken maar inmiddels heb ik wel weer zin in gekregen om weer eens een nieuw marketingplan voor mijn onderneming te gaan opstellen. Dat is alweer lang geleden.

 

Zeker nu we van plan zijn te gaan uitbreiden is het goed om weer eens alles op papier te zetten.

 

Dat wordt weer lang douchen de komende tijd ;)

 

Bij mijn vorige versies lukte het me nooit om een geschikte missie / missionstatement te vinden. Wellicht gaat het nu beter.

 

Gerard

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoi Jelmer (en mede-higherlevelaars),

 

Ben blij met je post. Was een interessant stuk om te lezen maar het is in mijn optiek geen marketingplan maar een vrijwel compleet businessplan. Er ontbreken wel nog een paar elementen (zoals het team) waardoor het duidelijk een plan is dat je schrijft voor intern gebruik in (wat) grotere ondernemingen.

 

Vond het veelal enigszins (te) theoretisch maar de erg praktische uitwerking aan het eind maakte veel goed. Heb wel nog een paar opmerkingen over het financiële gedeelte waar slechts negatieve cashflows staan maar wel winst:

1) je moet in je V&W wel rekening houden met afschrijvingen op R&D.

2) als ik de baas van deze business unit zou zijn zou ik me afvragen of het allemaal wel winstgevend genoeg is: rendementstechnisch ziet het er wat mager uit.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

::)

 

Een negatieve cashflow, maar wel winstmaken? Interessant. Je gaat niet failliet omdat je geen winst maakt, maar je gaat wél failliet als je geen cashflow hebt om je rekeningen te betalen. Cashflow staat dus wel degelijk op een hoger plan dan winst!


Adverteren gaat over uw product. Netwerken gaat over u zelf!

Link to post
Share on other sites
  • 0

Indien je geïnteresseerd mocht zijn in uitwisseling van je ideeën met andere jonge ondernemers en open staan voor internationale uitwisseling, neem dan eens kennis van het VISiYES-initiatief.

VISiYES_Invitation_to_Young_Entrepreneurs_2.0.doc


Martin van Rossum

project manager VISiYES voor School of

Technology & Agriculture - Delft

martin.vanrossum@inholland.nl

www.visiyes.eu

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo iedereen,

 

Ik ben hier nieuw, en ik zit in de laatste jaar ondernemermanager. en ik ben al begonnen met de ondernemersplan. Ik ben nu bij de onderdeel omzetprognose, ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen en wat voor informatie moet ik hebben.

Is er enkele voorbeelden zijn waar ik verder kan, ik heb echt overal gezocht zelfs op google heb ik gevraagd voor voorbeelden en daar heb ik ook niks kunnen vinden. Tot dat ik deze site heb gevonden dacht ik ik schrijf me zelf, en hoop dat er mensen mij kunnen helpen met deze knoop.

 

groetjes

 

Gweny

Link to post
Share on other sites
  • 0

Informatie voor een omzetprognose?

 

Ik zou zeggen aantal verkopen x verkoopprijs ???

 

Je moet veel dingen niet te moeilijk beginnen. Bedenk een product en beargumenteer een omzet. Via cijfers van bijvoorbeeld het CBS kan je je doelgroep bepalen. Dan een marktaandeel van bijvoorbeeld 1% en je weet hoeveel klanten je per jaar hebt. Allemaal aannames, maar het is een begin :)


Online klankbord nodig voor uw bedrijf?. Dat kan via OK-onderzoek. Probeer deze dienst gratis uit.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Super nuttige info dit! Thanks Mirjam

 

;DAch ja en niemand die het opmerkt als de bijlage niet gepakt heeft. Het is een lap tekst maar krijg het er anders niet in.

Grt Mirjam

 

BASISOPZET VAN HET MARKETINGPLAN

 

 

 

 

HOOFDINDELING

 

 

1. HUIDIGE MARKTSITUATIE

a. Informatie over het bedrijf zelf

b. Informatie over de vraag

c. Informatie over het aanbod

d. Omgevingsfactoren

 

2. MOGELIJKHEDEN EN BEDREIGINGEN

3. STERKTE/ZWAKTE ANALYSE

4. CONFRONTATIE MARKT EN BEDRIJF

5. DOELSTELLINGEN

6. STRATEGIEËN

7. ACTIEPLAN

8. WINST- EN VERLIESOVERZICHT

9. CONTROLE

 

...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste forumleden,

 

Mijn naam is Menno en ben een student Facility management aan de hanze hogeschool, Ik ben nieuw hier en zoek een beknopte marketingplan indeling. Wat zijn de absoluut noodzakelijke punten die in een marketingplan horen? Het is een onderdeel van een ondernemingsplan. Het hoeft overduidelijk niet zo uitgebreid als een echt marketingplan voor commerciele economie.

De onderneming die wij starten is een uitzendbureau voor 45plussers en minder validen/deels afgekeurde mensen in de omgeving groningen.

Ik heb al even gezocht en in deze draad gekeken maar wat ik tegenkom zijn bijna al hele ondernemingsplannen.

 

Bij voorbaat dank,

 

Menno

 

Edit: ik heb nu op de link van www.imkproject.com een voorbeeld ondernemingsplan staan met een deel marketing erin, dat zal voldoende zijn?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo,

 

Ik ben een stagiair en heb als opdracht gekregen een nieuw ontwikkeld product in de markt te gaan implementeren. Hierbij dien ik tevens de doelgroep te bepalen (bijv. retail).

Het is in opdracht van een pas opgezette B.V, dat in principe dus nog helemaal in de kinderschoenen staat.

Nu heb ik gekeken of ik een marketingplan hiervoor kan gaan schrijven, maar omdat de B.V nog maar net is opgestart is een marketingplan nooit volledig te beschrijven.

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit anders kan gaan aanpakken?

Ik verdwaal nu in de gehele marketingliteratuur!

 

Alvast bedankt!

 

groetjes

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

beste mensen,

 

ik zit op het eerste jaar van opleiding van Financial Service management.

in het kader van mij opleiding moet ik voor de module Balance Score Card een beleidsnotitie maken.

 

we zijn een verzekeringskantoor,we verkopen allerlei verzekeringsproducten behalve Arbeidsongeschiktheidsverzekering. ik moet voor de manager van de verzekeringskantoor een beleidsnotitie maken , van max 6 pagina, hierbij moet ik rekening houden met kosten, aantal medewerkers, doelstelling , wft enzzzzzzzzzz. tevens werken wij alleen met tussenpersonen. de enige wat deze afdeling moet doen is afahndelen van aanvragen , aanmaken van dossiers en altijd de tussenpersonen te woord kunnen staan.

 

wie kan mij hierbij helpen??? of heeft voorbeelden voor mij

 

alvast bedankt

Link to post
Share on other sites
  • 1

Het begint zo langzamerhand een studententopic te worden!

 

Ik weet niet hoor.......maar je studeert toch iets om het te leren niet om het te gaan overnemen van anderen?

 

Het lijkt mij toch juist de bedoeling dat je het zelf gaat opzoeken en daar juist van leert.

 


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0

Alsem is volgens mij de meest gebruikte vorm voor een marketingplan, dit is helaas wel business to consumer. Is er een boek die ingaat op de b2b markt ?

 

verder nog een vraag over alsem: na de analyse kom je bij ondernemings en marketing doelstellingen, strategie enzovoort.

is het de bedoeling om een aantal doelstellingen, verschillende strategieën uit te werken en een uiteindelijke keuze te maken hiervan samen met je marketing ideeën en deze in de aanbevelingen van het rapport te zetten ?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 17 leden online en 499 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept