• 0

BV in problemen & Vof Recht ?

Beste Mensen,

 

Heb deze vraag al voorgelegd aan enkele juristen en omdat ik verschillende antwoorden krijg ben ik toch benieuwd of hier mensen zijn die er meer van weten.

Hoop dat mijn omschrijving van het verhaal duidelijk genoeg is.

 

Ik heb een BV (DGA alleen eigenaar) en ik heb een Vof erbij met mijn vrouw, wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

Het gaat slecht met de BV en ik ben alles aan het overzetten in de Vof.

(Geen dure zaken of snel dingen wegwerken, alleen mijn klanten en medewerkers naar de Vof)

 

Volgens diverse bronnen kunnen privé schuldeisers zich niet verhalen op een Vof ! (mits waar)

 

In het ergste geval: Stel de BV gaat Failliet en ik zou ook nog eens privé aansprakelijk worden gesteld om wat voor reden dan ook, kan men dan ook aan die Vof komen ?

 

Ene Juristenkantoor zegt van niet, anders zegt wel van om het een m/v firma is en dat ik bv eerst een 3e vennoot erin zou moeten zetten om dit tegen te gaan ? (Er staat niks over in de wet heb ik begrepen van een jurist)

 

Nu moet ik wel zeggen dat de kantoren die hebben verteld dat men ook aan onze vof kunnen komen zelf handelen in buitenlandse vennootschappen en ik daarom denk dat deze niet partijdig hebben geantwoord op mijn vraag.

 

Ben benieuwd wat jullie meningen/ervaringen zijn ?

Alvast bedankt voor het brainstormen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je doet - het overzetten van klanten naar de vof in het zicht van faillissement - lijkt erg op paulianeus handelen.

 

Als je als bestuurder aansprakelijk wordt gesteld, ben je m.i. aansprakelijk met je gehele privé vermogen en daar valt ook het vermogen van de v.o.f. onder.

 

Om het risico op bestuurdersaansprakelijkheid te beperken, dien je een schriftelijke melding van betalingsonmacht naar de fiscus te doen. Heb je dit al gedaan?

Link naar reactie
  • 0

Onmacht melding is gedaan.

 

Klanten overzetten naar de Vof zie ik niet als frauduleus handelen aangezien de klanten niet onder contract staan van de BV.

 

Maar vanwaar de omschrijving op bv de website van de kvk dat prive schuldeisers zich niet kunnen verhalen op Vof ? Uiteraard wel andersom, schuldeisers van een Vof kunnen zich wel verhalen op prive van vennoten.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat is me duidelijk.

 

Dan nog het belangrijkste punt ..... de stelling van als ik in het slechtste geval toch prive aansprakelijk ben of men dan aan de gezonde Vof kan komen ?

 

Jurofoon en kvk zegt dat prive schuldeisers zich niet op de vof kunnen gaan verhalen, wel op mijn prive bezittingen natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, het vermogen van de vof is een afgescheiden vermogen, ten behoeve van de schuldeisers van de vof.

 

De prive schuldeisers van de vennoten kunnen daar in principe niet aan komen, zolang de vof bestaat.

 

Maar als 1 van de vennoten failliet zou gaan is de kans groot dat de vof eindigt, op grond van het contract of als gevolg van opzegging door de curator. En dan zal het vermogen van de vof verdeeld worden. Eerst zullen alle schuldeisers van de vof moeten worden betaald, indien er dan vermogen over blijft wordt dit verdeeld tussen de vennoten. Het aandeel van de failliete vennoot wordt verdeeld onder zijn schuldeisers.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

 

De vraag die beantwoord moet worden is:

 

Als een DGA door de fiscus als bestuurder aansprakelijk wordt gesteld voor de schulden van zijn failliete BV en deze DGA is tevens firmant in een v.o.f., kan de fiscus haar vordering op de B.V. ook verhalen op het vermogen van de v.o.f.?

Link naar reactie
  • 0

 

De vraag die beantwoord moet worden is:

 

Als een DGA door de fiscus als bestuurder aansprakelijk wordt gesteld voor de schulden van zijn failliete BV en deze DGA is tevens firmant in een v.o.f., kan de fiscus haar vordering op de B.V. ook verhalen op het vermogen van de v.o.f.?

 

Dat is dus mijn vraag ? :)

Link naar reactie
  • 1

Ja, dat is jouw vraag en het antwoord op die vraag is dus: Ja.

 

De curator heeft geen grip op het vermogen binnen de VOF van de overige vennoten. Maar aangezien jij ook in die VOF zit, zal de curator dat deel terecht opeisen. Als gevolg daarvan zal a) de VOF ontbonden moeten worden zoals Richard hierboven schetst of b) de overige vennoten zullen jou moeten uitkopen tegen een reële waarde en de uitkoopsom op de boedelrekening moeten storten.

 

MAAR... Aangezien jij die VOF met jouw vrouw drijft en jullie in gemeenschap van goederen zijn gehuwd zullen jullie beiden -in geval van bestuursaansprakelijkheid- failliet worden verklaard. Het vermogen van de hele VOF komt vervolgens de boedel toe.

 

Dringt bij mij de vraag zich op: Waarom zou jou bestuursaansprakelijkheid kunnen worden verweten? Jaarrekeningen niet tijdig gedeponeerd? Iets te hoge rekening-courantverhouding? Andere onoorbare praktijken?

 

Ik weet er wel alvast ééntje: Het overhevelen van de BV-klanten naar de VOF. Dat is gegarandeerd een BA-tje en bovendien strafbaar als zijnde economisch delict. Het klantenbestand is mede-bepalend voor de waarde van de BV. Een waarde die de curator maar wat graag wil verzilveren door het klantenbestand aan concurrenten te koop aan te bieden. Jij verhindert dat, althans dat probeer je. Daarmee benadeel je schuldeisers en dat is hoe dan ook paulianeus. En pauliana is onbehoorlijk bestuur, waarmee het kringetje weer rond is.

 

Dus als je verder alles netjes hebt gedaan, dan zou ik als ik jou was als de sodemieter die klanten weer onder de BV 'hangen'. Mocht de BV failleren, blijf je prive buiten schot. En daar was het bij de oprichting tenslotte allemaal om te doen.

 

In plaats van je druk te maken om allerlei slimmigheden die de curator en wetgever al honderden keren hebben gezien en dichtgetimmert, zou ik me maar druk maken over een crediteurenakkoord om een faillissement te voorkomen. Veel zinniger.

Link naar reactie
  • 0

 

Dus als je verder alles netjes hebt gedaan, dan zou ik als ik jou was als de sodemieter die klanten weer onder de BV 'hangen'. Mocht de BV failleren, blijf je prive buiten schot. En daar was het bij de oprichting tenslotte allemaal om te doen.

 

 

Mits de curator aan kan tonen dat jij (mede) de oorzaak bent van het faillissement.

 

Mocht het privé en jouw deel in de VOF vermogen niet genoeg opbrengen dan blijft de BD je nog 7 jaar achtervolgen door o.a. teruggaven in de toekomst te verrekenen met de openstaande posten.

 

Een PM met verzoek tot hulp naar Ruben of StevenK zal geen kwaad kunnen.

 

Succes.

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.