• 0

19 ct/km opvoeren met auto v/d zaak werkgever

Beste allemaal,

 

Ik heb eventjes gezocht naar mijn vraag maar kon hierop niet echt een antwoord vinden. Ik ben sinds gister een eenmanszaak gestart. Ook ben ik nog werkzaam als werknemer, ik ga dus naast mijn werk ondernemen.

 

Ik heb met mijn werkgever overlegd en ik mag mijn auto van de zaak (waarover ik gewoon netjes bijtelling betaal) voor mijn eigen werkzaamheden in de onderneming gebruiken. Nu ben ik eigenlijk van plan om in de administratie gewoon 19 ct/ km op te voeren met de gereden km met mijn leaseauto, mijn vraag is of dit mag?

Ik bedoel het is misschien niet heel netjes, maar levert mij wel een fikse besparing op als startende ondernemer. De belastingdienst weet natuurlijk dat ik een auto van mijn werkgever rij, ik betaal hierover immers bijtelling. Maar dit wil nog niet betekenen dat ik deze auto ook daadwerkelijk gebruik als ik voor mijn onderneming bezig ben.

 

Ik had zelf bedacht dat de belasting moeilijk zou gaan doen, ze volgens mij niet kunnen bewijzen dat ik die auto gebruik. Ik zou dan kunnen zeggen dat ik de auto van mijn moeder heb gebruikt.

 

Graag jullie mening over dit onderwerp, bvd

www.promotiondrinks.nl Party shooters met eigen opdruk!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is dit geen probleem. Je mag de auto privé rijden, en daar betaal je bijtelling voor. De auto die je privé dan tot je beschikking hebt, zet je vervolgens zakelijk in en daar mag je dan de zakelijk gereden kilometers verrekenen tegen € 0,19.

 

Wie de eigenaar van de auto is doet niet ter zake.

 

Neem het bovenstaande niet meteen over als 'waarheid', want er zijn hier op het forum meerderen die veel meer verstand van belastingzaken hebben dan ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel het is misschien niet heel netjes,

 

Dat wil ik wel even nuanceren. Ik zou het niet netjes vinden als het niet zou mogen. Het privé-gebruik van de auto wordt immers als loon in aanmerking genomen, waarover je belasting betaalt. Zou je de kosten niet bij je onderneming in aanmerking mogen nemen, dan zou je winst hoger uitvallen en zou je dus nóg een keer belasting moeten betalen over de autokosten.

 

Moest ik gewoon even kwijt, want voor je het weet stort de politiek zich er bovenop en mag je de kosten niet meer aftrekken omdat je golfclubs achterin liggen ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.