• 0

Desinvesteringsbijtelling bij afschrijving in twee jaar

Net als vele ondernemers heb ik dit jaar vanwege de voordelen een '14%-auto' aangeschaft. Over de regelingen rond deze auto's zijn al een aantal topics op dit forum. Waar ik echter nog niets over heb gelezen is de desinvesteringsbijtelling.

 

De website van de belastingdienst meldt over de desinvesteringsbijtelling het volgende:

Als u een bedrijfsmiddel verkoopt binnen vijf jaar na het begin van het jaar waarin u deze investering deed, dan moet u de investeringsaftrek die u ervoor hebt gekregen, of een deel daarvan, ‘terugbetalen’. U moet dan uw winst in het jaar van verkoop verhogen met de desinvesteringsbijtelling. Dat is als het ware het spiegelbeeld van de investeringsaftrek.

 

Ik ben niet van plan om de auto vijf jaar te rijden, eerder circa twee tot drie jaar. Als starter mag ik sowieso willekeurig afschrijven, maar momenteel mag elke ondernemer willekeurig afschrijven in twee jaar. Moet ik bij verkoop na twee tot drie jaar dan wel of niet de desinvesteringsbijtelling toepassen of is er nog een manier om hieronder uit te komen?

 

Rekenvoorbeeld:

Aanschaf ex. BTW = 20.000

Investeringsaftrek 28% * 20.000 = 5.600

Verkoop na circa twee jaar ex. BTW = 13.000

Desinvesteringsbijtelling 28% * 13.000 = 3.640

 

Eigenlijk is het voordeel van de investeringsaftrek dan maar 5.600 - 3.640 = 1.960. Dit bedrag moet dan nog worden vermenigvuldigd met het percentage inkomstenbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ben je van plan om na die twee/drie jaar te gaan lopen of wil je dan weer een andere auto kopen?

 

;D een andere auto kopen uiteraard. Overigens gebruik ik de auto voornamelijk prive, zakelijk reis ik meest met de trein. Maar dat lijkt me voor deze vraag niet relevant.

Dan heb je toch weer investeringsaftrek?

 

Autootjes kopen / inruilen / afstoten is een (leuk ???) fiscaal puzzeltje. Boekwaarde / inruilwaarde / opbrengstwaarde / herinvesteringsreserve / desinvesteringsbijtelling / investeringsaftrek / in enkele situaties willekeurige afschrijving / verder nog een hoop BTW-consequenties > wel of geen KOR etc etc.

 

Huiswerk maken dus of overlaten aan je boekhouder/accountant/fiscalist.

Link naar reactie
  • 1

Vergeet niet dat je minimaal 10 a 15% zakelijk ermee moet rijden, anders mag je het niet op je balans zetten.

 

Dat red ik op zich wel.. maar moet je dat ook kunnen aantonen met een kilometerregistratie o.g.?

 

Ook niet onbelangrijk: Op personenauto's krijg je geen investeringsaftrek, dus kom je ook niet aan een desinvesteringsbijtelling toe.

 

Vanaf 2010 komen zeer zuinige personenauto's in aanmerking voor investeringsaftrek.

 

Dan heb je toch weer investeringsaftrek?

 

Dat klopt (mits deze regeling dan nog steeds van toepassing is en ik weer voor een zeer zuinige auto kies). Waar het mij om gaat: als ik de auto pas na vijf jaar inruil hoef ik geen desinvesteringsbijtelling toe te passen. Ik vroeg mij af of deze termijn wellicht is aangepast omdat je nu ook tijdelijk versneld mag afschrijven, of dat er een andere manier is om geen desinvesteringsbijtelling toe te hoeven passen.

Link naar reactie
  • 0

Ben je van plan om na die twee/drie jaar te gaan lopen of wil je dan weer een andere auto kopen?

 

;D een andere auto kopen uiteraard. Overigens gebruik ik de auto voornamelijk prive, zakelijk reis ik meest met de trein. Maar dat lijkt me voor deze vraag niet relevant.

Link naar reactie
  • 0

... Overigens gebruik ik de auto voornamelijk prive, zakelijk reis ik meest met de trein. Maar dat lijkt me voor deze vraag niet relevant.

Vergeet niet dat je minimaal 10 a 15% zakelijk ermee moet rijden, anders mag je het niet op je balans zetten.

 

Ook niet onbelangrijk: Op personenauto's krijg je geen investeringsaftrek, dus kom je ook niet aan een desinvesteringsbijtelling toe.

Link naar reactie
  • 0

 

De termijn is - voor zover mij bekend - niet aangepast:

 

Zo staat het in de wet:

 

Artikel 3.47. Desinvesteringsbijtelling

1. Indien in een kalenderjaar tegen overdrachtsprijzen voor een bedrag van meer dan € 2200 aan goederen wordt vervreemd, wordt van de overdrachtsprijzen een gelijk percentage als ter zake van de investering in die goederen als investeringsaftrek in aanmerking is genomen, ten bate van de winst over dat jaar gebracht (desinvesteringsbijtelling).

2. Desinvesteringsbijtelling heeft alleen plaats voorzover de vervreemding plaatsvindt binnen vijf jaar na het begin van het kalenderjaar waarin de investering heeft plaatsgevonden en wordt over geen hoger bedrag berekend dan het investeringsbedrag voorzover daarover investeringsaftrek in aanmerking is genomen.

3. Met vervreemding wordt gelijkgesteld:

a. het onttrekken van een goed aan de onderneming;

b. het wijzigen van de bestemming van een goed zodanig dat dit gaat voldoen aan de omschrijving van artikel 3.45, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en

c. het wijzigen van de bestemming van een goed zodanig dat dit gaat voldoen aan de omschrijving van artikel 3.45, eerste lid, onderdeel b, onder 2°.

4. Voor de toepassing van het derde lid geldt de waarde in het economische verkeer van het goed als overdrachtsprijs.

5. Indien een investering ongedaan wordt gemaakt, of voor een investering een vermindering, teruggaaf of vergoeding wordt genoten, geldt dat als vervreemding van een goed en geldt het bedrag van die investering, vermindering, teruggaaf of vergoeding als overdrachtsprijs.

6. Onder ongedaan maken van een investering wordt mede verstaan:

a. het niet betaald zijn binnen twaalf maanden na het aangaan van de verplichting van ten minste 25% van het investeringsbedrag ter zake van die verplichting, tenzij het bedrijfsmiddel binnen die periode in gebruik is genomen en

b. het niet in gebruik genomen zijn van een bedrijfsmiddel binnen drie jaar na het begin van het kalenderjaar waarin de investering is gedaan.

7. Onze Minister kan bepalen dat het derde lid, onderdeel c, of het zesde lid niet van toepassing is.

.

Link naar reactie
  • 0

... Overigens gebruik ik de auto voornamelijk prive, zakelijk reis ik meest met de trein. Maar dat lijkt me voor deze vraag niet relevant.

Vergeet niet dat je minimaal 10 a 15% zakelijk ermee moet rijden, anders mag je het niet op je balans zetten.

 

Even een kleine correctie: die 10 - 15% staat nergens genoemd. De Hoge Raad heeft ooit 1.000 km zakelijk genoemd als ondergrens voor een auto op de onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.