• 0

holding terug naar emz

Beste lezers,

 

Mei 2009 heb ik mijn emz omgezet in een holdingstructuur. Nu heb ik gehoord dat ik de fiscus kan verzoeken dit terug te draaien. Ik zou dan alleen de boekhouding van 2009 moeten aanpassen en de bv's moeten beëindigen. We doen dan net of er niets is gebeurd.

Kan dit en wat zijn de advieskosten van zo'n actie?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

Groet Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 2

Onlangs heeft een collega van mij ook een aantal BV's ontbonden. De vorige adviseur van desbetreffende cliënt had geadviseerd zijn onderneming in te brengen in een BV-structuur, terwijl dit geen enkel fiscaal voordeel bood (zelfs nadelig was).

 

Na overleg met de fiscus heeft de notaris een zgn Akte van Dwaling opgesteld, waardoor de inbreng werd teruggedraaid (alsof hij nooit had plaatsgevonden).

 

Voorwaarden zijn

- dat er niet te veel tijd mag zitten tussen de oprichting van de BV''s en het spijtmoment;

- dat cliënt aannemelijk kan maken dat hij volledig verkeerd is ge-adviseerd;

- dat de BV's worden ontbonden.

 

Voor zover ik weet is hierover geen landelijk beleid, maar wel jurisprudentie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wettelijk gezien komt me dat niet bekend voor. Wellicht dat je een lokale inspecteur zo gek kunt krijgen.

 

Wat wel kan is een geruisloze terugkeer. Dat is niet hetzelfde als doen alsof er nooit is ingebracht, maar wel een mogelijkheid om weer terug te gaan naar de IB-onderneming zonder afrekening. Daar zitten wel wat haken en ogen aan, met name omdat er dan een zogenaamde 'terugkeerreserve' ontstaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.