• 0

Huisstijl & Logo ontwerp >450 euro: boeken als investering?

Beste fiscale guru´s,

 

 

Ik heb mijn complete huisstijl door een grafisch bureau laten verzorgen.

Kosten >450 euro

 

Nu ben ik van mening dat ik dit als investering moeten kunnen boeken (bijvoorbeeld goodwill en dan afschrijven)

Want als ik de toko over 5 jaar verkoop dan verkoop je ook het logo, en de herkenbaarheid van het bedrijf.

 

Op de site van de belastingdienst gaat het vaak over materiele zaken, maar dit is echt een uitgave waarvan ik denk:

 

[*] INVESTERING ( toch :-[ )

 

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

 

vrgr aprofet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met het ontwerpen van een logo creeer je niet direct goodwill. Het logo an sich heeft geen waarde, heel heel misschien in de toekomst, maar meestal niet. Anders gezegd, zodra je de ontwerper hebt betaald is het geld weg.

Het is niet logisch een logo tot de immateriele activa te rekenen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een patent.

 

Ik zou het logo ontwerp tot de kosten rekenen want waarschijnlijk gebruik je het in samenhang met zaken als briefpapier, vlaggen, flyers en brochures en gaan zo maar verder.

 

Link naar reactie
  • 0

ik kopieer hieronder even de link naar een oud topic hierover:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=22638;start=0#msg197432

 

groet

Joost

 

Bedankt voor de link , Joost

Na het doorlezen van die thread, heb ik toch nog wat onbeantwoorde vragen; ik zal de achtergrond verder toelichten:

 

Boeken als kosten => voordeel 1 keer afboeken ten laste van het bedrijfsresultaat , lager bedrijfsresultaat dus minder belasting betalen.

 

Boeken als investering => normaliter in 10 jaar gespreid afschrijven;

Echter als starter mag ik willekeurig afschrijven, en kan alsnog besluiten om het totale bedrag (100%) in 1 keer af te schrijven, dus gelijk aan kosten > lager bedrijfresultaat, dus minder belasting betalen.

Alleen heeft deze (investerings-)route 1 voordeel voor mij als starter en dat is dat ik ook nog investeringsaftrek mag toepassen en dus een extra aftrekpost creeer van 28% van het bedrag.

 

De investeringsroute is financieel dus aantrekkelijker vanwege die extra aftrekpost.

 

Vraag is of de fiscus dit (net als mij) ook als investering ziet

 

Ik ben van mening van wel, want de huisstijl is niet iets wat ik consumeer/ verbuik (zoals bij briefpapier en enveloppen.

De huisstijl/logo neemt ook niet in waarde af.

 

De huisstijl/logo is naar mijn zienswijze een "asset" (niet materieel, maar dat is bijvoorbeeld een patent ook niet)

Met deze "asset" wil ik de komende jaren de herkenbaarheid van mijn onderneming naar buiten toe profileren.

Bij een eventuele overname door een derde partij, kan de overnemende partij reeds profiteren van reeds opgebouwde naamsbekendheid en herkenbaarheid dankzij dit logo/huistijl. Vandaar de optie om als invstering te boeken op "goodwill".

 

Dus ik zie het als investering, alleen ziet de belastingdienst dat ook zo. Ik kan er niets over vinden, google etc...

 

Link naar reactie
  • 0

het ging mij specifiek om de post van Ronaldinho. Ik deel zijn mening dat je dit als kosten moet nemen, omdat ze niet toe te rekenen zijn aan een bepaalde periode. Jij stelt zelf immers dat het niet in waarde daalt, dus dan zou afschrijven ook niet aan de orde zijn.

 

De keuze kosten of investering maak je niet omdat het een meer oplevert dan het ander. Het is gewoon of het een of het ander.

 

Maar ik wil niet roomser zijn dan de Paus, dus boeken als investering en de voordelen eruit halen, is altijd mogelijk zolang je niet op verzet stuit van de fiscus.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.