• 0

Dubio over boekhouder

Hallo daar

 

 

Wil binnen kort gaan starten met mijn eenmanszaak naast mijn fulltime baan.

Een eenmanszaak weer ik alleen inkopen heb voor verkoop en dan na reparatie retour zenden.

Dus inkoop martiaal en verkoop product

 

Nu ben ik dus in dubio of ik wel of niet een boekhouder zou gaan namen.

Zelf kan ik alles invoeren in een online programma van Acumulus.

 

Kan daar alles mooi in verwerken en alles komt op zijn plek te staan.

 

Btw aangifte de balans, winst/verlies en de jaarrekening. Enz.

Druk op de knop en alles komt uit de printer.

Wil alleen de inkomstenbelasting en de jaarrekening laten invullen door mijn belasting adviseur.

De Btw afdracht ga ik zelf doen (na advies van..) hoorde dat het niet lastig was.

 

Wil graag even advies hierover.

 

 

Greetz Dungeon

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dungeon

 

Als je dan toch de IB en jaarrekening wel laat verzorgen, doe dan die BTW aangiftes daar beslist bij.

 

De aangifte ziet er heel erg abc uit, maar de achterliggende wetgeving is meters dik! Daar kun je of heel veel fouten in maken of regelingen over het hoofd zien die juist BTW besparen. De tijd die de boekhouder nodig heeft voor de BTW aangiftes kost je de kop niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je bedrijf niet al te complex is, zou ik het eerste jaar een boekhouder alles laten doen (incl. inboeken) en goed volgen hoe hij dat heeft gedaan. In de jaren daarna doe je het dan zelf, ook de BTW aangiftes.

Mocht je dan eens een keertje iets niet weten, dan kijk je gewoon even hoe je boekhouder het vorig jaar deed.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je bedrijf niet al te complex is, zou ik het eerste jaar een boekhouder alles laten doen (incl. inboeken) en goed volgen hoe hij dat heeft gedaan. In de jaren daarna doe je het dan zelf, ook de BTW aangiftes.

Mocht je dan eens een keertje iets niet weten, dan kijk je gewoon even hoe je boekhouder het vorig jaar deed.

 

Precies zoals wij ook begonnen zijn. Eerst laten doen en goed meegekeken. Maar het contact houden met iemand die goed is met cijfers is wel een pré want zo nu en dan loop je toch tegen nieuwe situaties aan die het overleggen waard zijn.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Met Acumulus heb je geen boekhouder nodig.

 

Boekhouders kunnen niets meer dan wat Acumulus automatisch al doet, alleen vragen zij veel meer geld.

 

 

Mod edit: na overleg is gebleken dat Bertjan de maker van Acumulus is en het recht heeft de opvatting van Kau, die overigens volledig ononderbouwd is >;(, te weerleggen.

Link naar reactie
  • 0

Met Acumulus heb je geen boekhouder nodig.

 

Boekhouders kunnen niets meer dan wat Acumulus automatisch al doet, alleen vragen zij veel meer geld.

 

Ik zou bijna een kneus geven. Wat is dit voor kort door de bocht advies?

Alsof een boekhouder met oogkleppen op alleen maar cijfers intikt. Ja, dat kan iedereen wel. Maar waar het aankomt op juist boeken, weten wat je wel en niet mag boeken (denk even aan de BTW correcties), hoe af te schrijven (denk aan de 5 jaarstermijn sinds 2007), de toepassing van de KOR, zorgen dat alles aansluit, beperkt aftrekbare kosten corrigeren, need I go on???

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De antwoorden hierboven zijn zeer voorspelbaar.

 

Dat is hetzelfde als aan een verzekeringsadviseur vragen of het wel nodig is je te verzekeren.

Het spijt mij beste boekhouders, maar jullie vak kan in hoge mate worden weg-geautomatiseerd.

 

Maar waar het aankomt op juist boeken,

Gaat in mijn programma automatisch, je kiest uit een lijstje van boekingstypen

 

weten wat je wel en niet mag boeken (denk even aan de BTW correcties)

Gaat automatisch, gemengde kosten, intracommunautaire leveringen, gewoon aanklikken.

 

hoe af te schrijven (denk aan de 5 jaarstermijn sinds 2007)

Gaat automatisch, geef het aantal jaren op en klaar.

 

En dan nog wat...

Bijna alle fiscale regelingen m.b.t. de zelfstandigenaftrek, MKB-vrijstelling, e.d. worden door de belastingdienst automatisch berekend in het aangifteprogramma IB Daar heb je dus ook geen boekhouder voor nodig.

 

De antwoorden die jullie hierboven aan de vraagsteller hebben gegeven zijn exemplarisch voor jullie beroepsgroep.

Link naar reactie
  • 0

precies en daarom schaffen we collectief alles af en gaat iedereen over naar de gespamde software leverancier >:(. Werk je soms voor ze?

 

Je kunt heel hard roepen dat het allemaal automatisch gaat, maar het begint bij de kennis. Niet bij het aanvinken van een hokje!

Als je niet weet wat ICP is of de KOR of gemengde kosten en of je het überhaupt toe mag passen, dan kun je aanvinken wat je wilt en klopt het toch niet.

 

Maar goed, voor zo'n softwarepakket is de 1.901 (!) pagina's tellende belastingwetten pocket natuurlijk gesneden koek, inclusief alle kruisverbanden.

 

Zelden zo kortzichtig commentaar gelezen.

 

Maar ik ga me er maar vast op voorbereiden want als boekhouders niet nodig zijn, dan kunnen de fiscalisten zometeen ook op zoek naar ander werk

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

.

 

Maar waar het aankomt op juist boeken,

Gaat in MOD edit: SPAMautomatisch, je kiest uit een lijstje van boekingstypen

 

weten wat je wel en niet mag boeken (denk even aan de BTW correcties)

Gaat automatisch, gemengde kosten, intracommunautaire leveringen, gewoon aanklikken.

 

hoe af te schrijven (denk aan de 5 jaarstermijn sinds 2007)

Gaat automatisch, geef het aantal jaren op en klaar.

 

En dan nog wat...

Bijna alle fiscale regelingen m.b.t. de zelfstandigenaftrek, MKB-vrijstelling, e.d. worden door de belastingdienst automatisch berekend in het aangifteprogramma IB Daar heb je dus ook geen boekhouder voor nodig.

 

De antwoorden die jullie hierboven aan de vraagsteller hebben gegeven zijn exemplarisch voor jullie beroepsgroep.

 

Ik heb nog een ouderwetse boekhouder, ik heb overigens onderstreept wat erg tegenstrijdig is met elkaar.

Link naar reactie
  • 1

Oh kom op zeg, ik krijg hier een kneus omdat ik niet verder in ga op zijn opmerking?

 

Hoe serieus moet je iemand nemen die zegt dat een boekhoudpakket (of beter: ZIJN boekhoudpakket) net zoveel kan als een boekhouder zelf?

 

Ik heb het programma weleens gezien en als je totaal geen verstand van zaken hebt, dan heb je er (zoals Rick Veenstra ook aangeeft en Joost) nog steeds heel weinig aan.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kau

 

Mod pet op:

 

Ik heb als Mod dit topic weer opengezet t.a.v. Acumulus. Jij begon over het 'feit' dat Acumulus een flutpakket is. Dan kun je niet nu roepen dat de kneus onterecht is omdat de maker ervan NA JOUW opmerking zijn product verdedigt.

 

Hij beweerde niet eerst dat het zo geweldig is, maar deed dat pas nadat jij zijn product veroordeelde.

 

Dus als je de discussie fair wilt houden, laat dan weten waarom je Acumulus niet ziet zitten. Dat je het ooit gezien hebt, is ook niet bepaald een steekhoudend argument....

 

mod pet af

 

groet

Joost, die dus niet Acumulus verdedigt, maar hoor en wederhoor wel een fair principe vindt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Joost, die dus niet Acumulus verdedigt, maar hoor en wederhoor wel een fair principe vindt

 

 

En behoorlijk in zijn kuif gepikt is als iemand suggereert dat software boekhouders overbodig maakt. Als je daar nou fel op wil reageren, ga dan niet tegelijk modereren.

 

Overigens is dit een komische discussie die me heel erg aan de jaren zeventig en tachtig doet denken. Over professionals die overbodig worden door computers en software. Het sop is de kool niet waard.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

En behoorlijk in zijn kuif gepikt is als iemand suggereert dat software boekhouders overbodig maakt. Als je daar nou fel op wil reageren, ga dan niet tegelijk modereren.

 

 

bekijk even de gebeurtenissen chronologisch. Ik heb gewoon een onderbouwde mening gegeven waarom ik de stelling onzin vindt. Zou leuk zijn als Kau dat ook zou doen. Ik zie niet in waarom ik als mod ergens geen mening over mag ventileren ???

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Oke, misschien overdreef ik wat met flutpakket. Je moet natuurlijk ook kijken voor welke doelgroep je een boekhoudprogramma maakt. Voor een boekhouder of iemand met redelijk wat kennis van administratie en belasting is zo'n pakket gewoon niet goed. Je kan weinig zelf aanpassen en ik vind het geheel wat onoverzichtelijk.

 

Ik kan begrijpen dat het voor mensen die totaal geen verstand hebben van boekhouden beter is dan een pakket als Exact. Het is ook zeker niet duur, maar als je denkt dat je als kleine MKB-er geen boekhouder nodig hebt als je eenmaal dit pakket hebt aangepast dan heb je het gewoon mis. En als eigenaar van Acumulus vind ik ook niet dat je op zo'n manier moet adverteren.

 

Je kan online tegenwoordig hele wetboeken bekijken, maar dat maakt je ook niet meteen een goede advocaat. Het gaat erom dat je weet wanneer je iets moet toepassen.

Link naar reactie
  • 0

 

Even chronologisch. Gedachtenwisseling kabbelt voort, totdat administratie KAU het genoemde pakket een flutoplossing noemt.

 

Prompt meldt zich Bertjan de bouwer die terug bijt door administratiekantoren duur te noemen. Hier zien we ook een eerste ingreep van moderatie die aangeeft dat het de maker betreft. Kau zanikt terug. Dan reageert Joost op de rooie lap: "Ik zou bijna een kneus geven. Wat is dit voor kort door de bocht advies?" Bouwer Bertjan reageert en opnieuw wordt zijn bijdrage aangepast door moderatie - dat zien we allemaal. Joost zit te nagelbijten: "Precies en daarom schaffen we collectief alles af en gaat iedereen over naar de gespamde software leverancier. Werk je soms voor ze? <...> Zelden zo kortzichtig commentaar gelezen."

 

Ik snap dat je pas daarna bent gaan kijken of Bertjan wellicht iets te maken had met dat pakket en dat de ingrepen van moderatie later gedaan zijn, maar je grijpt in in een discussie waarin je reeds een actieve rol speelde. Da's niet verstandig. Je opgewonden rol als deelnemer staat dwars op je afstandelijke rol als moderator.

 

Je bent een politieagent die zijn eigen aanrijding afhandelt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ TwaBla: Joost reageert hier m.i. als twee personen: als privépersoon met een mening en als moderator. Het verschil tussen de posts als moderator en als persoon is toch heel duidelijk?

 

Ik gebruik Acumulus niet, heb geen banden met Acumulus, ben geen boekhouder en heb dus geen enkel achterliggend belang bij mijn post. ;)

 

Ik heb wel een paar vragen aan Bert-Jan:

Je zegt dat de cliënt simpelweg aanvinkt wat voor hem van toepassing is, maar hoe weet iemand die 0,0 verstand heeft van dit onderwerp wat hij/zij aan moet vinken. Is er bijvoorbeeld een vorm van ondersteuning die mensen kunnen raadplegen bij twijfel?

 

Even heel simpel gezegd: bonnetjes en cijfertjes invoeren kunnen we vrijwel allemaal, maar hoe weet je welke bonnetjes je wel in kunt voeren, welke cijfertjes je waar in gaat voeren etc etc. Hoe maak je met behulp van Acumulus dan de weloverwogen keuze wat je wel en niet opvoert?

 

En, ik heb hier een bundel met Fiscale wetten liggen. Dit is de studenteneditie en al een enorme pil. Denk jij dat een programma, wat voornamelijk gebruikt zal worden door mensen zonder kennis op dit gebied, iemand kan vervangen die exact weet wat er wanneer van toepassing is?

 

Nogmaals, ik ken het programma niet en heb het nooit gebruikt, maar hoeveel ruimte is er voor de minder vaak voorkomende situatie? Is het vooral op standaardsituaties gebaseerd of is er ook ruimte voor de dingen die minder vaak voorkomen en waar een boekhouder wellicht een paar dagen zijn hoofd over zou breken?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dan reageert Joost op de rooie lap:

......Joost zit te nagelbijten:

 

Het probleem is dat je mijn eerste reacties op de stelling van Bert-Jan afdoet met dit soort waardeoordelen (rode lap, nagelbijten (dat zijn immers jouw waardeoordelen over mijn mening) en ze vervolgens over een kam scheert met de moderatie. Ik sta nog steeds achter de mening die ik geuit heb over de stelling van Bert-Jan.

 

De moderatie ging ook helemaal niet om die stelling, maar om de ongefundeerde uiting van Kau dat Acumulus een flutpakket zou zijn (daarom vroeg ik je ook om goed op de chronologie van de gebeurtenissen te letten ::))

 

Dus sorry, maar ik zie geen aanrijding waar ik bij betrokken was.

 

ciao

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dan reageert Joost op de rooie lap:

......Joost zit te nagelbijten:

 

Het probleem is dat je mijn eerste reacties op de stelling van Bert-Jan afdoet met dit soort waardeoordelen (rode lap, nagelbijten (dat zijn immers jouw waardeoordelen over mijn mening) en ze vervolgens over een kam scheert met de moderatie. Ik sta nog steeds achter de mening die ik geuit heb over de stelling van Bert-Jan.

 

De moderatie ging ook helemaal niet om die stelling, maar om de ongefundeerde uiting van Kau dat Acumulus een flutpakket zou zijn (daarom vroeg ik je ook om goed op de chronologie van de gebeurtenissen te letten ::))

 

Dus sorry, maar ik zie geen aanrijding waar ik bij betrokken was.

 

ciao

Joost

 

 

Wou je nog een reus geven... Maar mag niet omdat ik dat ook in een ander topic al gedaan had. Beetje flauw. Maar goed deze discussie is een ander ding.

 

Twabla kan de boom in (zeggen ze hier :)) Doe je ding. Als ex mod gaan zeuren over je online mod dingen dat doe je maar in de backend.

 

Is wel vreemd als ex mods de huidige mods gaan aanvallen in openbare discussies. En ook nog anoniem.

 

Nee TwaBla beetje flauw.

 

Maar goed al eerder gezegd vandaag. Er zijn veel hormonen aanwezig. Is het volle maan?

Link naar reactie
  • 1

Ik durf te stellen dat ik erg handig ben, dus als er een kraan thuis vervangen moet worden, dan kan ik dat makkelijk zelf doen. Toch kies ik er meestal voor om een loodgieter te laten komen. Waarom? Scheelt mij tijd die ik aan nuttiger of leukere zaken kan besteden.

Ditzelfde gaat veelal op voor de administratie van ondernemers. Velen kunnen het zelf doen (al blijken er in de praktijk toch bij de meest simpele boekhoudingen/aangiften grote fouten gemaakt te kunnen worden), maar kunnen hun tijd beter gebruiken voor de broodnodige rust of bijvoorbeeld de broodnodige acquisitie.

Wij proberen als administratiekantoor altijd de cliënt zo veel mogelijk zelfs te laten doen aan zijn administratie, dat scheelt hem geld en levert ons vooral het leukere en uitdagender werk op. Een (goed) boekhoudpakket kan hierbij een hulpmiddel zijn, maar om te denken dat de ondernemer daarmee een volleerd boekhouder zou zijn/worden gaat aan de werkelijkheid voorbij. Kau heeft dat mooi verwoord. (Was een reusje waard.)

Op HL worden heel vaak echt heel simpele vragen gesteld door ondernemers die zelf met hun boekhouding of aangifte bezig zijn, men krijgt de balans niet in evenwicht, men weet niet hoe men een privé-storting moet verwerken. Geen enkel boekhoudpakket kan zorgen voor het administratieve inzicht dat voor sommige boekingen nodig is.

Ook de KOR zie je ieder week wel passeren op HL, terwijl dit toch een redelijk simpele regeling is. Hetzelfde geldt voor de investeringsaftrek.

Voor die simpele vragen is HL een uitkomst trouwens, denk ik.

Mijn conclusie is echter: boekhouders, belastingadvsieurs, advocaten, pensioenadviseurs, verzekeringsadviseurs etc., we zijn allemaal een noodzakelijk kwaad. Daar gaan computerprogramma's niets aan veranderen, daarvoor is onze maatschappij echt te ingewikkeld geworden.

 

Administratieve en fiscale groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.