• 0

Studie en eigen zaak

Hoihoi!

 

Ik heb al een tijdje een eigen zaak en ik ben bezig met professionalisering. Ik zelf ben hiervoor bezig met een HEAO studie, welke ik dit jaar ben gestart en heb betaald; Ik heb er ondanks de korte periode dat ik ermee bezig ben al erg veel aan gehad.

 

Nou vroeg ik me alleen af; Is het legaal om dit al aftrekpost op te voeren aan het eind van het jaar, immers ben ik zelfstandig en geen werknemer?

 

Verder heb ik veel mazzel met een aantal nieuwe opdrachtgevers en heb ik dus voor volgend jaar best veel werk, ik ben aan het nadenken over personeel. Alleen, dat hoofdstuk heb ik nog niet gehad op school, haha! Heeft iemand ervaring met het aannemen van personeel en zijn er bijvoorbeeld subsidieregelingen rondom studenten en stagaires? Of misschien andere suggesties... Ik ben wat dat betreft erg groen, dus misschien komt dit over als 'basis', maar ik vind dat als ik mensen aanneem dit zo goedkoop mogelijk moet kunnen doen zonder de mensen zelf tekort te doen.

 

Alvast bedankt!

 

Jeroen

Jeroen van Dam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Studiekosten mag je opvoeren als bedrijfskosten ja. Mits wat je leert je ook kunt toepassen in je bedrijf.

 

Over personeel: zoek eens op het forum op uitzendkrachten, payrolling en in dienst nemen. Is al veel over geschreven. Als je specifiekere vragen hebt, stel ze dan gerust.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

...

Verder heb ik veel mazzel met een aantal nieuwe opdrachtgevers en heb ik dus voor volgend jaar best veel werk, ik ben aan het nadenken over personeel. Alleen, dat hoofdstuk heb ik nog niet gehad op school, haha! Heeft iemand ervaring met het aannemen van personeel en zijn er bijvoorbeeld subsidieregelingen rondom studenten en stagaires? Of misschien andere suggesties... Ik ben wat dat betreft erg groen, dus misschien komt dit over als 'basis', maar ik vind dat als ik mensen aanneem dit zo goedkoop mogelijk moet kunnen doen zonder de mensen zelf tekort te doen.

 

Alvast bedankt!

 

Jeroen

Voor mij was/is het ook redelijk nieuw, dus paar tips:

- bij www.kvk.nl kun je brochure over personeel downloaden. Las zo pas ook hier ergens berichtje van antwoordvoorbedrijven, dat je daar er ook wat over kan vinden.

- Subsidieregeling voor stagaires heb ik nog nooit gehoord. Er zijn wel soms scholen waarbij je een opdracht kan geven. De studenten werken dan vanuit school en hoeven dan geen stagevergoeding te krijgen.

- je kan zelf in dienst nemen of betalen via payroll. Het is maar net hoeveel zekerheid - risico je wilt hebben. Bij payroll kun je enig moment wegsturen en hoef je niet te betalen bij ziekte, je weet preciezer hoeveel je kwijt zal zijn. Via zoekfunctie kun je daar al veel topics over vinden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Te gek! Ik denk dat het niet onhandig zou zijn om eens met een belastingadvieseur om de tafel te gaan. Ik doe al tijden mijn eigen aangifte en administratie, maar vooral het bijhouden en de juiste onkosten op de juiste posten zetten vind ik nog weleens lastig!

 

Stom om vragen te stellen over personeel op forum voor financiering... :-[ Ik ga er zo naartoe! Bedankt tot zover!

 

 

Groeten

 

 

Jeroen

Jeroen van Dam

Link naar reactie
  • 0

Hoi jeroen

 

Een HEAO studie is doorgaans een studie waarvoor geen kostenaftrek openstaat als ondernemer. Daar is de studie te algemeen voor en betreft het meer persoonlijke bagage. Tevens leer je daar nieuwe dingen en gaat het niet om het op peil houden van je vakkennis.

 

De kosten kunnen wel opgevoerd worden als studiekosten via de persoonsgebonden aftrek in je IB aangifte na aftrek van 500 euro drempel en evt. de regeling voor studiebeursgerechtige studenten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

He Joost!

 

Bedankt! Ik ga binnenkort bij een adviseur langs om even de puntjes op de i te zetten, ook ivm het personeel. Dat zijn gewoon dingen waar ik nog niet zo sterk in ben. ;D

 

Ik kwam op het idee door een mailtje van business complete. Misschien ken je het wel? Vaak vind ik het een ontzettend Irritant (jawel met hoofdletter I) medium vanwege de vele spam die je krijgt als je je registreert, echter, soms zit er weleens wat nuttigs tussen; En toevallig las ik gisteren iets over dat vooral bij eigen initiatief op het gebied van R&D er veel subsidiemogelijkheden zijn evenals dat als je laat zien dat je wilt groeien de overheid graag meedenkt. Nu is het allemaal verhuld in een iets te commercieel jasje, maar ik vond het nog niet eens zo gek klinken en ik besloot mijn licht hier maar eens op te steken. Immers, iedere euro die ik mag houden of extra krijg van de overheid is mooi meegenomen.

 

Dus mocht je nog tips hebben... Ik houd me aanbevolen! :) Planning is om februari 2011 te gaan werken met personeel. Dan starten er een aantal nieuwe projecten.

 

Nogmaals bedankt!

 

 

Jeroen van Dam

Link naar reactie
  • 0

Daar begin ik weer over personeel! Sorry! Ik verhuis morgen naar een ander topic!

 

De financiering heb ik namelijk al rond... Haha! Dat wil zeggen: Voor het eerste jaar doen we alles op eigen kracht, daarna is de planning om met venture capital te gaan werken. De targets voor eind 2012 zijn best scherp, maar zeker niet onrealistisch!

 

Eventuele proefballonnetjes over maatschappelijk verantwoord ondernemen - we maken bijvoorbeeld op niet-regulier tijden veel reiskosten - zijn natuurlijk welkom!

Jeroen van Dam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.