• 0

Verblijfs- en reiskosten voor cursus/trainingen op te voeren als bedrijfskosten?

Hallo,

 

Ik ben een startende ondernemer uit Nijmegen en mijn boekhoudster geeft mij nu op als privé-persoon die inkomsten uit overige werkzaamheden krijgt (ik heb nog een baan er naast waar ik mijn hoofdinkomen uit krijg).

 

Ik heb een eigen praktijk en mijn clienten ontvangen een factuur voor de 'behandelingen'. Ten behoeve van mijn eigen praktijk volg ik regelmatig trainingen/cursussen (ook in het buitenland!) en mijn vraag is nu:

 

Kan ik de kosten voor deze trainingen (trainingskosten maar ook de verblijfs- en reiskosten opvoeren als bedrijfskosten voor mijn onderneming?).

 

Ik heb al de nodige sites doorzocht, maar kan (zoals zo vaak bij belastingzaken :-\ ) geen eenduidig antwoord vinden.

 

Bij voorbaat dank voor de hulp,

G.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zegt je boekhoudster hierover, kan zij je hier niet bij helpen?

 

Zij geeft het niet-behulpzame antwoord dat ze eerst mijn complete administratie over 2010 moet zien, voordat ze antwoord kan geven. ??? Vandaar dat ik zelf maar op internet ben gaan zoeken in de hoop dat ik hier wel helpende antwoorden vind.

 

Begrijp ik uit je antwoord dat het dan inderdaad ligt aan de specifieke administratie/stand van zaken van een ondernemer of is er simpelweg een eenduidig antwoord te geven op mijn vraag over het opvoeren als bedrijfskosten van de verblijfs- en reiskosten voor trainingen/cursussen?

 

Link naar reactie
  • 0

Je vult het in je aangifte als particulier in, toch? Dan gelden, vrees ik, ook de regels voor de particuliere aangifte.

 

Dan mag je studiekosten die je maakt voor je beroep aftrekken. De reis- en verblijfskosten mag je als particulier niet aftrekken.

 

Mijn boekhoudster vult de aangifte voor mij in :) en ze heeft mij verteld dat als ik geen facturen kan overleggen die ik heb uitgeschreven aan clienten de studiekosten dan alleen onder de partculiere opleidingsclausule vallen (en er dan inderdaad geen reis-en verblijfskosten mag worden opgevoerd als bedrijfskosten). Echter, voor dit jaar en de komende jaren kan ik wel degelijk facturen overleggen (ik heb nu klanten in mijn eigen praktijk), dus vraag ik mij af: kan ik nu wél de reis en verblijfskosten opvoeren als bedrijfskosten? Het kan toch niet zo zijn dat ik straks meer en meer kosten maak (ik doe ook trainingen in het buitenland nl) t.b.v. mijn eigen praktijk en dat ik deze dan niet kan opvoeren als bedrijfskosten?

 

Het is een wereld apart, de belastingen.... ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet helemaal vinden in de uitspraken van je boekhoudster. Als ze pas adviezen geeft als je de volledige administratie hebt ingeleverd, dan zijn die adviezen in de meeste gevallen mosterd na de maaltijd.

 

Je zegt dat je startende ondernemer bent, maar je boekhoudster geeft aan dat je resultaatgenieter bent. Dit zijn verschillende hoedanigheden. Zie het forum voor het verschil.

 

Het feit dat je geen facturen hebt uitgeschreven betekent niet dat je de kosten niet kunt aftrekken, immers de kost gaat voor de baat uit.

 

Waar het gaat om de studiekosten geldt:

-Als de studiekosten zijn voor het op peil houden van kennis, of het volgende van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied, dan zijn deze kosten aftrekbaar als bedrijfskosten. De reis- en verblijfskosten zijn aftrekbaar tot €1.500 per jaar.

-Als het gaat om het opdoen van nieuwe kennis/vaardigheden, dan zijn de kosten aftrekbaar (met drempel) als scholingsuitgaven (persoonsgebonden aftrek). De reis- en verblijfkosten zijn niet aftrekbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet helemaal vinden in de uitspraken van je boekhoudster. Als ze pas adviezen geeft als je de volledige administratie hebt ingeleverd, dan zijn die adviezen in de meeste gevallen mosterd na de maaltijd.

 

Daar ben ik het volledig mee eens.

 

Je zegt dat je startende ondernemer bent, maar je boekhoudster geeft aan dat je resultaatgenieter bent. Dit zijn verschillende hoedanigheden. Zie het forum voor het verschil.

 

Ik bedoel het niet 'letterlijk' (ondernemer): ik sta inderdaad te boek als resultaatgenieter momenteel (ik zal me gaan verdiepen op dit forum wat de voorwaarden zijn om als ondernemer te boek te staan).

 

Het feit dat je geen facturen hebt uitgeschreven betekent niet dat je de kosten niet kunt aftrekken, immers de kost gaat voor de baat uit.

 

Mij is door mijn boekhoudster verteld dat ik de studie die ik vorig jaar heb gevolgd niet als bedrijfskosten kon opvoeren, aangezien ik o.a. géén clienten had. Pas als ik facturen uitgeschreven aan cliënten (eigen praktijk) kon overleggen, kon ik de studie (t.b.v. de eigen praktijk) als bedrijfskosten opvoeren. Ik heb het dus wel onder de particuliere opleidingsclausule kunnen boeken (maar had dan weer geen recht op aftrek van reiskosten bijv). Dit is mij overigens ook bevestigd door een andere boekhouder. Wat is jouw idee hierover?

 

 

Waar het gaat om de studiekosten geldt:

-Als de studiekosten zijn voor het op peil houden van kennis, of het volgende van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied, dan zijn deze kosten aftrekbaar als bedrijfskosten. De reis- en verblijfskosten zijn aftrekbaar tot €1.500 per jaar.

-Als het gaat om het opdoen van nieuwe kennis/vaardigheden, dan zijn de kosten aftrekbaar (met drempel) als scholingsuitgaven (persoonsgebonden aftrek). De reis- en verblijfkosten zijn niet aftrekbaar.

 

Dankjewel voor deze duidelijke informatie, Griffioen!

Link naar reactie
  • 0

 

Mij is door mijn boekhoudster verteld dat ik de studie die ik vorig jaar heb gevolgd niet als bedrijfskosten kon opvoeren, aangezien ik o.a. géén clienten had. Pas als ik facturen uitgeschreven aan cliënten (eigen praktijk) kon overleggen, kon ik de studie (t.b.v. de eigen praktijk) als bedrijfskosten opvoeren. Ik heb het dus wel onder de particuliere opleidingsclausule kunnen boeken (maar had dan weer geen recht op aftrek van reiskosten bijv). Dit is mij overigens ook bevestigd door een andere boekhouder. Wat is jouw idee hierover?

 

 

Even los van de opleidingskosten: Vanaf het moment dat je met je bedrijf begint kun je kosten aftrekken. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je je inschrijft bij de KvK, maar ook al daarvoor, bijvoorbeeld als je je bedrijfsmiddelen aanschaft of je praktijk inricht.

Als je in die tijd een opleiding volgt, dan kunnen deze ook als bedrijfskosten worden opgenomen, met de eerder genoemde restricties. Zoals gezegd is het genereren van omzet vanaf dag 1 geen absolute voorwaarde voor het aftrekken van kosten.

 

Jouw boekhouder moet jou hebben gevraagd of de opleiding is gedaan voor het verwerven van nieuwe kennis/vaardigheden, of voor het op peil houden van bestaande kennis. Op basis hiervan zou zij moeten adviseren om de kosten af te trekken als studiekosten of als bedrijfskosten. In het laatste geval geldt hetgeen vermeld in de vorige alinea.

Link naar reactie
  • 0

 

Mij is door mijn boekhoudster verteld dat ik de studie die ik vorig jaar heb gevolgd niet als bedrijfskosten kon opvoeren, aangezien ik o.a. géén clienten had. Pas als ik facturen uitgeschreven aan cliënten (eigen praktijk) kon overleggen, kon ik de studie (t.b.v. de eigen praktijk) als bedrijfskosten opvoeren. Ik heb het dus wel onder de particuliere opleidingsclausule kunnen boeken (maar had dan weer geen recht op aftrek van reiskosten bijv). Dit is mij overigens ook bevestigd door een andere boekhouder. Wat is jouw idee hierover?

 

 

Even los van de opleidingskosten: Vanaf het moment dat je met je bedrijf begint kun je kosten aftrekken. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je je inschrijft bij de KvK, maar ook al daarvoor, bijvoorbeeld als je je bedrijfsmiddelen aanschaft of je praktijk inricht.

Als je in die tijd een opleiding volgt, dan kunnen deze ook als bedrijfskosten worden opgenomen, met de eerder genoemde restricties. Zoals gezegd is het genereren van omzet vanaf dag 1 geen absolute voorwaarde voor het aftrekken van kosten.

 

Jouw boekhouder moet jou hebben gevraagd of de opleiding is gedaan voor het verwerven van nieuwe kennis/vaardigheden, of voor het op peil houden van bestaande kennis. Op basis hiervan zou zij moeten adviseren om de kosten af te trekken als studiekosten of als bedrijfskosten. In het laatste geval geldt hetgeen vermeld in de vorige alinea.

 

Beste Griffioen,

 

Ik schreef hierboven:

 

Pas als ik facturen uitgeschreven aan cliënten (eigen praktijk) kon overleggen, kon ik de studie (t.b.v. de eigen praktijk) als bedrijfskosten opvoeren.

 

... dit is wat ik begrepen had van mijn boekhoudster. Wat schets nu mijn verbazing dat ik nu het volgende van haar te horen krijg:

 

'Je staat niet te boek als ondernemer, maar als privé-persoon die inkomsten verwerft uit overige werkzaamheden. De Belastingdienst zal dan ook kijken naar de herkomst van je totale inkomen en zij zullen dan niet verder komen dan de 'inkomsten uit overige activiteiten'. De BD zal vervolgens met de aftrekbaarheid van kosten omgaan zoals zij dat doen met privé personen. Dit betekent helder en duidelijk dat er géén reis- en verblijfskosten kunnen worden opgevoerd als bedrijfskosten'.

 

Daar kan ik het helaas mee doen >:(. Mijn hoofdinkomen is mijn parttime vaste baan en ik ben zonet gestart met mijn eigen praktijk en heb daarin dus (nu nog) bijzonder weinig inkomen. Mijn boekhoudster heeft erg veel klanten onder haar (ook grotere firma's), dus ik kan haast niet twijfelen aan haar kennis (volgens mij zit dat ook goed), maar ik ben ervan overtuigd dat ze vorig jaar had aangegeven dat ik juist wél de cursussen (cursuskosten, inclusief reis en verblijfskosten) kon opvoeren als bedrijfskosten als ik eenmaal facturen gingen uitschrijven. Blijkbaar is ook dit nu niet voldoende, want ik sta blijkbaar te boek als privé-persoon en mijn inkomsten uit mijn eigen praktijk zijn nihil in vergelijking met mijn partime vaste baan...

 

Wie het weet mag het zeggen ???,

 

De volgende vragen komen nu in mij op:

 

1: Wanneer (wat zijn de criteria?) kom ik dan te boek te staan als ondernemer ipv prive-persoon met neveninkomsten?

2: Maar ookal zou ik te boek staan als ondernemer, dan nog krijg ik bijzonder weinig inkomsten binnen via mijn eigen praktijk (halloooooo; ik ben ook net begonnen, nietwaar?! :P), dus als ook dit laatste (de inkomsten uit praktijk) meeweegt in de toestemming om mijn cursuskosten (incl. verblijf en reis) op te voeren als bedrijfskosten, dan zal dit de komende jaren dus gewoon onmogelijk zijn, want ik zal de komende jaren veel meer verdienen via mijn vaste baan dan via mijn stapje-voor-stapje-op-te-bouwen eigen praktijk...

 

Werkelijk... dit is niet echt wat je noemt een goede stimulans... :-\

 

In ieder geval erg bedankt voor alle input: leerzaam! Mocht er iemand nog iets zinnigs over te zeggen hebben/mij een advies kunnen geven dan hoor ik het graag!

 

Ik wil gewoon bijzonder graag mijn winst drukken (ik heb ook nog wat inkomsten uit andere overige activiteiten : deze staan (min of meer) los van mijn eigen praktijk) en hiervoor de cursussen gebruiken die ik simpelweg nodig heb om van mijn praktijk een succes te maken!

 

Link naar reactie
  • 0

... dit is wat ik begrepen had van mijn boekhoudster. Wat schets nu mijn verbazing dat ik nu het volgende van haar te horen krijg:

 

'Je staat niet te boek als ondernemer, maar als privé-persoon die inkomsten verwerft uit overige werkzaamheden. De Belastingdienst zal dan ook kijken naar de herkomst van je totale inkomen en zij zullen dan niet verder komen dan de 'inkomen uit overige activiteiten'. De BD zal vervolgens met de aftrekbaarheid van kosten omgaan zoals zij dat doen met privé personen. Dit betekent helder en duidelijk dat er géén reis- en verblijfskosten kunnen worden opgevoerd als bedrijfskosten'.

 

Wegwezen bij die boekhouder!!

 

Ten eerste is ze laks en lui en ten tweede informeert ze jou volledig verkeerd.

 

De winstvaststelling van een resultaatgenieter geschiedt conform de grondslagen van een winstgenieter! De opmerking over de vergelijking met een particulier is onjuist en getuigt van geen enkele basiskennis van belastingzaken voor ondernemers, noch de wil om daar tijd in te steken als een dergelijke vraag gesteld wordt aan haar.

 

Het resultaat uit overige werkzaamheden wordt dus op dezelfde wijze bepaald als de commerciële winst uit onderneming en dus is er weldegelijk ruimte voor aftrek van studiekosten die verband houden met het op peil houden van je vakkennis.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wegwezen bij die boekhouder!!

In aanvulling op deze zeer terechte opmerking van Joost.

 

Zonder deze boekhouder ben je rijker als met.

 

Dan kun je nog beter zelf je aangifte verzorgen. Stel jij hebt 2000 opbrengsten en jij telt voor jezelf dat je 1800 kosten hebt, dan geef jij dit simpelweg aan in jouw aangifte ib. Daar heb ik geen boekhouder voor nodig die mij enkel en alleen tegenspreekt.

 

Ga gewoon naar een andere boekhouder-accountant-vakbondsmedewerker die een aangifte ib kan invullen (kosten circa 100 euro) en neem het ene A4-tje waarop jij jouw berekening hebt gemaakt mee.

 

Klaar. Verder geen tijd meer aan verspillen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

1: Wanneer (wat zijn de criteria?) kom ik dan te boek te staan als ondernemer ipv prive-persoon met neveninkomsten?

 

 

Op de site van de Belastingdienst staat een aantal zaken waar zij op let.

 

Ik ken genoeg part-time ondernemers met een beperkte winst, dus op het eerste oog lijkt me dat voor jou ook mogelijk. Ik adviseer je (zoals hierboven gemeld), in gesprek te gaan met een andere boekhouder. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wegwezen bij die boekhouder!!

 

Ten eerste is ze laks en lui en ten tweede informeert ze jou volledig verkeerd.

 

De winstvaststelling van een resultaatgenieter geschiedt conform de grondslagen van een winstgenieter! De opmerking over de vergelijking met een particulier is onjuist en getuigt van geen enkele basiskennis van belastingzaken voor ondernemers, noch de wil om daar tijd in te steken als een dergelijke vraag gesteld wordt aan haar.

 

Het resultaat uit overige werkzaamheden wordt dus op dezelfde wijze bepaald als de commerciële winst uit onderneming en dus is er weldegelijk ruimte voor aftrek van studiekosten die verband houden met het op peil houden van je vakkennis.

 

groet

Joost

 

Hallo Joost,

 

Mede n.a.v. jouw uitleg hierboven en de vele verbaasde reacties van anderen in deze discussie heb ik vanmiddag contact opgenomen met de BelastingTelefoon voor ondernemers.

 

Dit werd mij aangeven door de diegene die mij adviseerde aan de telefoon:

 

[1] Welke studie kosten mag je wel of niet opvoeren:

 

Precies zoals Griffioen al aangaf, als volgt:

 

[*]Als de studiekosten zijn voor het op peil houden van kennis, of het volgende van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied, dan zijn deze kosten aftrekbaar als bedrijfskosten. De reis- en verblijfskosten zijn aftrekbaar tot €1.500 per jaar.

[*]Als het gaat om het opdoen van nieuwe kennis/vaardigheden, dan zijn de kosten aftrekbaar (met drempel) als scholingsuitgaven (persoonsgebonden aftrek). De reis- en verblijfkosten zijn niet aftrekbaar.

 

Dus... dat was me al duidelijk dankzij de uitstekende hulp hier :).

 

Verder gaf de adviseuse exact aan wat jij hierboven zegt:

 

[2] Speelt je status (ondernemer of prive persoon met neveninkomsten) een rol?:

 

- De wetgeving die gaat over het opvoeren van cursussen (en dan neem ik aan dat het om de 2 punten gaat die Griffioen al had aangegeven?) is zowel toe te passen op ondernemers als op privé personen die inkomsten uit overige werkzaamheden genieten.

 

Ze verwees naar Artikel 3.95, waarin doorverwezen wordt naar artikel 3.15 en 3.16 (ik vraag me af... is dit voor mij als leek ook ergens in te zien deze wetteksten?)

 

Ik gaf haar aan dat ik lang nog niet aan die 1225 uren kom (die meespelen of je gezien wordt als ondernemer), maar dit deed dus ook niet ter zake. Ze zei me dat het niet uitmaakte of je nu 'beginnend ondernemer' c.q privé persoon met neven inkomsten bent of echt als ondernemer te boek staat om de regelgeving te kunnen toepassen. Ik vertelde haar dat mijn cursus(sen) ongeveer rond de 1500 hebben gekost en dat ik sinds kort ben gestart met het aantrekken van klanten en ik daarvan dus erg weinig inkomsten nog heb. Lijkt mij niet meer dan normaal/logisch als startende 'ondernemer' (bedoeld privé persoon die neven inkomsten heeft en vanuit een vaste baan zijn praktijk wil opbouwen). Ze zei dat de belastingdienst begrijpt dat een startend iemand nog niet veel klanten heeft en dat er door hun gekeken wordt naar de feitelijke situatie binnen de grens der redelijkheid.

 

Maw: alles wat hier al gezegd is door jullie werd door haar bevestigd. Alleen besef ik nu ik dit zo opschrijf dat ik niet specifiek heb gevraagd of het nog van invloed is dat ik naast mijn startende eigen praktijk voor 3 dagen in de week een vaste baan heb en daaruit dus mijn hoofdinkomen haal... (maar het zal niet uitmaken, neem ik aan, want ook als privé persoon met neveninkomsten (en deze zullen in 9 van de 10 gevallen baan ernaast hebben?) kan ik opteren voor cursus aftrek via bedrijfskosten).

 

Als dit laatste niet uitmaakt, verdienen jullie taart (en mijn boekhouder er 1 in haar gezicht >:( )

 

Ik bel morgen nog één keer en lig dit laatste voor (want dit was nl. ook het argument van mijn account remember:

 

'Je staat niet te boek als ondernemer, maar als privé-persoon die inkomsten verwerft uit overige werkzaamheden. De Belastingdienst zal dan ook kijken naar de herkomst van je totale inkomen en zij zullen dan niet verder komen dan de 'inkomen uit overige activiteiten'. De BD zal vervolgens met de aftrekbaarheid van kosten omgaan zoals zij dat doen met privé personen. Dit betekent helder en duidelijk dat er géén reis- en verblijfskosten kunnen worden opgevoerd als bedrijfskosten'.)

 

Jullie zien dat ik een complete leek ben en alles is nieuw op dit gebied voor me. Excuus voor de wellicht wat langdradige postings nu, maar ik heb een 100% bevestiging nodig over zaken waar ik zelf onzeker over ben. Maar goed, ik dacht dat mijn boekhoudster mij die zekerheid kon bieden... zeker voor die 600+ euro die ik per jaar betaal en nu berekent ze extra, want ze is blijkbaar 2 uren zoet geweest met het opzoeken van informatie en haar advies aan mij...

 

Tot morgen... ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Maw: alles wat hier al gezegd is door jullie werd door haar bevestigd. Alleen besef ik nu ik dit zo opschrijf dat ik niet heb gevraagd of het nog van invloed is dat ik naast mijn startende eigen praktijk voor 3 dagen in de week een vaste baan heb en daaruit dus mijn hoofdinkomen haal...

 

 

Dat maakt inderdaad niet uit (yeah, taart!). Als de studie duidelijk gericht is op het op peil houden van je vakkennis voor je onderneming dan zijn die kosten gewoon aftrekbaar als ondernemingskosten. Neveninkomen of niet.

 

Fijn dat ook de belastingtelefoon het bij het juiste eind heeft, dat is ook wel eens anders en had deze discussie dus een hele andere richting kunnen geven.

 

Overigens bepaalt de 1.225 uur geenszins of je IB ondernemer bent. Dat geeft alleen toegang tot bepaalde extra aftrekposten voor ondernemers. Maar dat is een heel andere discussie: https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=wanneer+ondernemer

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maw: alles wat hier al gezegd is door jullie werd door haar bevestigd. Alleen besef ik nu ik dit zo opschrijf dat ik niet heb gevraagd of het nog van invloed is dat ik naast mijn startende eigen praktijk voor 3 dagen in de week een vaste baan heb en daaruit dus mijn hoofdinkomen haal...

 

 

Dat maakt inderdaad niet uit (yeah, taart!). Als de studie duidelijk gericht is op het op peil houden van je vakkennis voor je onderneming dan zijn die kosten gewoon aftrekbaar als ondernemingskosten. Neveninkomen of niet.

 

:) Duidelijk!

 

Fijn dat ook de belastingtelefoon het bij het juiste eind heeft, dat is ook wel eens anders en had deze discussie dus een hele andere richting kunnen geven.

 

Ja, dat had ik ook al eens eerder begrepen (van mijn eigen boekhoudster...) dat de belastingtelefoon niet altijd correcte info/advies zou geven. Toch wilde ik graag ook daar even verifiëren, zodat ik zowel hun standpunt als die van de helpende krachten in deze discussie bij elkaar heb.

 

Overigens bepaalt de 1.225 uur geenszins of je IB ondernemer bent. Dat geeft alleen toegang tot bepaalde extra aftrekposten voor ondernemers. Maar dat is een heel andere discussie: https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=wanneer+ondernemer

Groet

Joost

 

Ik blijf bedanken :) ... het begint mij nu allemaal een (klein) stukje duidelijker te worden dankzij de hulp die ik hier ontvang! Zonet je column doorgenomen hier: https://www.higherlevel.nl//extra/columns/view/169 en die geeft ook weer nieuwe inzichten.

Link naar reactie
  • 0

Welnu... I guess it's time for taart :P, aangezien mijn boekhoudster nu zelf tot de conclusie is gekomen dat zij niet in staat is een goed antwoord te geven op mijn specifieke vragen en ze heeft mij geadviseerd om op zoek te gaan naar een ander administratiekantoor...

 

Bedankt aan allen in deze discussie die mij dit al eerder geadviseerd hadden... de knoop is nu eerder doorgeknipt dan ik had verwacht/voorzien. In 2011 zal ik op zoek mogen naar een nieuwe, betere boekhouder die met mij meedenkt i.p.v. er een eigen wetgeving op na te houden...

Link naar reactie
  • 0

aangezien mijn boekhoudster nu zelf tot de conclusie is gekomen dat zij niet in staat is een goed antwoord te geven op mijn specifieke vragen en ze heeft mij geadviseerd om op zoek te gaan naar een ander administratiekantoor...

 

Ai, dat is wel erg ontluisterend.

 

Gelukkig heb je nu de bagage om het juiste kantoor te selecteren, succes.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.